|
United States Plant Hardiness Zone Map är angivet i zonerna 1-11. Ngn som vet hur dessa zonangivelser ´översätts´ till svenska. Typ, om jag bor i zon 3, vilken usa-zon motsvarar det? tänkte ifall att man skulle beställa hem lite växter därifrån. om ngn vet, väldigt tacksam för info,
mvh nypan
kerstin z5-6
08-11-2004, 00:06
USDA ett temperaturbaserat system -så det går inte att direkt jämföra Dessutom gäller det svenska zonerna vedartade växter , buskar o träd En fingervisning kan ju zon vara i alla fall Tänk omvänt i så fall
1 USDA motsvarar ung. zon 8 svensk zon -alltså mycket kallt vinterklimat
3 sv zon är 6-8 Usda...på ett ungefär ...
zon 1 ska tydligen vara -50 fahrenheit eller kallare, zon 8 10-20 F på plussidan? kerstin, det verkar ju såsom ju lägre zon där, desto högre här? nypan
hittade detta i aftonbladets arkiv: Hur omvandlar man Fahrenheit-grader till Celsius? Ta antalet grader i Fahrenheit, dra ifrån 32. Multiplicera sedan med 5 och dela med 9. Det finns flera konverterare på nätet, t ex den amerikanska motsvarigheten till SMHI. Celsiusskalan utgår man från vattnets frys- och kokpunkt. Fahrenheit utgick från människans kroppstemperatur. ...eh, lät som en plätt, ska skaffa en räknemaskin/mvh nypan
Eller ännu enklare: Addera den här länken till Favoriter. Fahrenheit to Celsius Converter
Gunvor Nilsson
08-11-2004, 08:35
Jelitto har en tabell som jag går efter när jag letar fröer med USA zonangivelser:
Graderna i Celsius; Zon 1 -45,5 2 -45,5 -- -40,1 3 -40,0 -- -34,5 4 -34,4 -- -28,9 5 -28,8 -- -23,4 6 -23,3 -- -17,8 7 -17,7 -- -12,3 8 -12,2 -- - 6,7 9 - 6,6 -- - 1,2 10 - 1,1 -- + 4,4 11 + 4,4
Jag tittar bara på dom fröer som noteras för zon 4, 5 och 6 så då är jag någolunda säker. /Gunvor
*Birger*
08-11-2004, 20:14
Var försiktiga med att "översätta" amerikanska zoner och tillämpa dessa på vårt svenska klimat. Tänk att USA har ett väldigt skiftande klimat under hela året. Ofta är det en inlandsklimat med varma somrar och väldigt kalla vintrar. De inhemska, amerikanska växterna är anpassade efter detta och klarar sig troligen inte i ett svenskt klimat. En bra härdighet hos en växt i ett inlandsklimat hänger ofta samman med att plantan kan "bygga upp" ett bra energiförråd till vintern. Men för all del, prova! Hur skulle vi annars få in nya trädgårdsväxter? Det kan ju inte gå åt annat än skogen.
kerstin z5-6
08-11-2004, 22:39
1 USDA motsvarar ung. zon 8 svensk zon -alltså mycket kallt vinterklimat!!! se Gunvors lista 3 sv zon är 6-8 Usda...på ett ungefär ... ja som jag sa ju högre amerikansk siffra desto varmare zon ju lägre amerikansk siffra desto kallare zon -..... är du med ? för håller jag med Birger pröva o se men översätta direkt funkar sällan .. det är så mkt annat som spelar in
Gunvor Nilsson
09-11-2004, 08:46
CITAT (Birger @ Ystad kommun,08-11-2004, 20:14) Men för all del, prova! Hur skulle vi annars få in nya trädgårdsväxter? Det kan ju inte gå åt annat än skogen.  Precis min åsikt också. Och vi har ett stort antal "Zon-knäckare" som huserar här på forumet! Givetvis är Jelittos tabell inte helt tillförlitlig, men att välja efter den eller ingenting, så är tabellen att föredra. Så mycket har jag lärt mej att det inte är kylan i sej som är farligast utan bristen på snö och omväxlande blötväder/kyla som är avgörande om växterna skall överleva eller inte. /Gunvor PS Kerstin skrev 'se Gunvors lista' Nu är det ju inte min lista utan Jelittos, så att ingen missförstår! DS
*Birger*
09-11-2004, 10:47
CITAT (Gunvor Nilsson @ 09-11-2004, 08:46) Så mycket har jag lärt mej att det inte är kylan i sej som är farligast utan bristen på snö och omväxlande blötväder/kyla som är avgörande om växterna skall överleva eller inte. Amen!
Ingrid på Västkusten
09-11-2004, 10:49
Jag 'räknar' med att jag bor i ungefär zon 6-7 vilket täcker in halva Södra Sverige. Oftast är det de varma somrarna d v s inlandsklimatet som spökar i USA vi har ju alldeles för kallt och regnigt mestadelen av tiden ( Södra Sverige).
Sedan är som andra skrivit Januari månads omväxlande töande och frysande det som dödar växter här..... det och avsaknad av snö.
kerstin z5-6
09-11-2004, 19:09
Jamen just nu är det Gunvors lista Fö säjer jag amen jag med .... utan den insikten hade jag inte haft en ros, ett träd eller nån buske i min zon -för he går int .... sa dom ..LOL Själv vill jag gärna pröva tre ggr först innan jag avfärdar en marginellt (i min "zon )härdig växt Växtplats är mycket viktig och dränering .. fa i min lerhaltiga jord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|