Orchid
Vad händer om jag ger mina orkidéer vanlig krukväxt näring? smile.gif
GoSatta
i de korta loppet kommer det nog inte hända allt för mycket men i längden så kommer dom säkerligen få brist och/eller overskott på vissa näringsämnen. Vanlig näring är ju gjord för att fungera för nästan alla plantor och är avsett för sådana som växer i jord. Epifytiska växter har ett annat näringsbehov och mår då bäst utav annan näring.

Så jag skulle lägga ut dom få kronorna det handlar om för att köpa "riktig" näring och innan dess skulle jag inte ge dom någon näring alls. För mycket / fel näring är oftast mer skadligt än ingen näring alls.
kristerh
Vågar inte prova unsure.gif Jag har hört att några använder vanlig gödning
och lyckas bra med det, men all xpertis såger att det inte är bra,
så jag fortsätter med orkideènäring.
krister
Orchid
Lägger gärna ut de där extrakronerna, har bara varit så nyfiken på det.. för jag har också hört några som säger att de använder vanlig näring o de funkar.. men jag kör med orkidénäring.
GoSatta
läste ett bra citat på svenska orchide sällskapets hemsida

(inte extat nu men endå)

Orchideer lever sakta därför dör dom också väldigt sakta.

Det tycker jag förklarar att många kan hålla orchideer på dom mest märkliga sätt, men det är inte så konstigt efter som en orchidee kan dö under flera års tid! (vilket iof även gör att man har lång tid på sig att rädda dom)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon