Full version: hoya picta
norpydorp
Min picta e på väg till dom sälla jaktmarkerna sad.gif

Jag har klippt bort allt dött, pillat bort all jord, klippt till sticklingar och kollat så det e växtsaft kvar.
Hur får jag nya rötter snabbast?? Jag vill ju kunna rädda så mycket som möjligt...
Hur vill den ha det? Hemma hos mig har det bara gått utför! Den var så stor och full med knopp när jag köpte den i september.

Köpte en kentiana i fjol höst av samma "märke" som också fick samma öde..men tillslut lyckades jag rädda en ynka pynka stickling...

hjälp mig/Norpis
MayaS
Hej!!
Vet inte så mycket om själva skötslen av H. picta.. överlåter det till nån annan att svara på, men angående rotningen så hade jag nog satt den i fuktig vitmossa i ett miniväxthus eller i en plastpåse.
Jag har rotat på detta sätt hela detta året men enastående resultat.
Det går fort och är väldigt enkelt.

Mvh
M.
pejori
svårt att säga vad det är som händer.
men det vanligaste är att den får för mycket vatten.var står den i för fönster? tänk på att den ärkänslig för drag!! det får bladen att gulna och falla av.
hur ofta vattnar du? känner du efter så den är torr innan?
duschar du den?
får den nån näring?
vad jag har förstått så är det offtast vattnet som dödar.
norpydorp
inte mycket vatten, ingen duschning alls, ska den ha det??
Ingen näring har den fått ännu.
Först stod den i karantän i västerfönster( i badrummet..kan det ha blivit för fuktigt??), blev mer o mer hängig. Fick sedan flytta in i ett norrfönster
med undervärme så den skulle torka upp snabbare.
Bladen är mer bruna o nästan som geggiga...jag har kanske vattnat 2 ggr sen jag köpte den.
Blomstertanten
Övervattning är nog det vanligaste sättet att ta död på en hoya !

Det har till o med jag lyckats med ! tongue.gif Och jag är känd (eller kanske heter ökänd ?unsure.gif) för att ta död på krukväxter som inte vill torka ut !

Kolla så att du inte fått spinn eller trips på hoyan, det är ganska vanligt i vår torra inomhusmiljö.

smile.gif Lycka till med räddningsarbetet !
pejori
det KAN ha varit för fuktigt där.
den tycker om att få en dusch ibland med en blomspruta.
om bladen är som du säger, så är det något med rotsystemet, som gör att den ruttnar.
plantera om den i kaktusjord.
lycka till
norpydorp
JAg tror också att det är från rötterna, för dom lessna bladen börjar nertill, i topparna är dom ganska fina, ännu.......
Då ska jag prova med kaktusjord. Vitmossa till sticklingarna,
så får jag hålla tummarna att den överlever.
Tackar för snabba svar och råd! Jag får lätt panik!!
/Norpis
pejori
det får jag med laugh.gif
speciellt om det gäller orkideer eller porsliner. dom är inte sååå billiga i inköp wub.gif wub.gif
impen
Jag har haft samma problem med både h.serpens och h.curtisii.
Det visade sig senare att min serpens gillade lite kallare boplats men curtisiin tror jag att jag får ge upp fast det smärtar. sad.gif
norpydorp
efter närmare koll på rötterna (med sax) så ser jag att problemet måste komma därifrån... sad.gif hur torra som helst!
Men hur kan det komma sig, jorden var ju fortfarande fuktig!?
Kan det vara den berömda syrebristen??
Vad tror ni?

Har planterat om nu i såjord med gamla rötterna kvar, äre bättra att jag kapar bort dom helt med tanke på att dom var heltorr??

Sticklingarna satte jag i vitmossa med plastpåse över.

Min serpens står i österfönster utan element under och den växer o frodas, tyvärr inga knoppar som vill slå ut.

Curtisii vill jag också ha en! så den e lite kinkig den också??
pejori
njaä. det är nog snarare så att rötterna inte klarat av att ta upp vattnet som då har "runnit förbi" rötterna i stället. sad.gif sad.gif
när jag får problen, sätter jag bara om dom utan att klippa nåt. antingen i såjord, eller vanlig jord uppblandad med akvariesand. då blir det lite luftigare runt rötterna smile.gif smile.gif
tra den sig ser du det ganska snabbt, när bladen rycker upp sig och det kommer nya blad.

har en imperialis borneo red som bråkar med mej. sad.gif sad.gif mad.gif
impen
norpydorp.
Jag hade gärna skänkt dig en curtisii, men mina 4 sista blad verkar inte vilja föröka sig. heh..
Jäkla hoya!

Usch vad jag gillar den, varför hatar den mig så? sad.gif

=)
norpydorp
Jag hade gärna tagit emot en curtisii...vi kanske kan byta när dom har repat sig...

imperialisen vill man ju gärna att den ska överleva hoppas att den tar sig..
jag kanske kan klippa av min låånga stängel annars, föresten så vet jag inte vilken sorts imperialis det är blink.gif

ska höra med min bror om akvariesand, han har nyss avvecklat det projektet. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon