jessica zon6
08-11-2004, 11:54
Har vintertäckt vissa perenner då det var lite kyligt ute,men nu undrar jag om det inte var lite för tidigt,då det är så varmt ute? Ska jag ta bort täckningen och lägga tillbaka den då det blir kallare en längre period?
Någon som vet???
Helen i Piteå Zon 5
08-11-2004, 12:16
Jag brukar aldrig lägga på någon täckning förrän det blir riktigt kallt och snön har börjat falla för att ligga kvar, annars så tror jag att det kanske blir för varmt, helst nu då vi har flera plusgrader varje dag. Men ifall du ska plocka bort det du redan har täckt? vet ej, men jag hade nog lättat på täcket. /Helen
kerstin z5-6
08-11-2004, 13:46
Jag vintertäcker endast ett par sorter av Heucera -med ett par grankvistar mot väta -ej kyla , nedstuckna i värsta solriktning
Inga andra perenner täcks här -
Rosorna är en annan sak
annaridell
08-11-2004, 14:42
Och jag undrar om det är dåligt för jorden att täcka med granris. Granris är ju ett stående tips men nu har jag hört kommentarer om att det inte blir bra i jorden med barren som ramlar av... Ramlar det av så mycket barr alltså????
jessica zon6
08-11-2004, 15:11
Det är framförallt trädgårdstrift och stockrosorna som jag har täckt med löv,men i denna blöta är det väl bäst att ta bort det???
Vintertäcker inga perenner, har mest sorter som går i hela landet, det får räcka med att en del rosor ska kupas upp med jord, och det är många nog.
evelina
08-11-2004, 17:05
Jag har testat att inte täcka och täcka, Lägger granris på mina borstnejlikor och fingerborgsblommor och lite annat,när jag inte gjort det har tagit mycket längre tid för dom att bli fina på våren.
Grannen var avundsjuk på mina borstnejlikor för att dom är så fina så nu täcker hon också.
Rosorna kupar jag och lägger granris runt dom.
Du behöver inte ta bort löven...........i naturen är det ingen som rensar så på mitt land får hela havet storma med löv.............har alltid fungerat
kerstin z5-6
08-11-2004, 22:56
Löv fungerar inte på stockrosor ,de möglar , Granris rek !granriset ska stickas ner , om det går, som en skyddande solskärm inte läggas kompakt och det tas ju bort på våren innan de barrat av sig för mkt .. surhetsökningen mm av de barren är minimal
Helen i Piteå Zon 5
08-11-2004, 23:09
Jag tycker också att löven gör så att rabatterna aldrig tinar fram på våren, det blir en iskaka av allt som tar väldigt lång tid att tina Jag gör som Kerstin, granris snett instucket över det jag vill skydda, framför allt mot vårsolen, sen har jag "godislådor" som skydd över taklökarna. /Helen
Alpiner i Halmstad
10-11-2004, 09:22
Under hösten täcker vi mot väta. Vi använder olika former av tak, godisburkar, plastlock, styv duk m.m.
Man måste dock se till att det blir fri luftcirkulation omkring plantorna.
Här på västkusten är det fukt i kombination med tjäle och upptining som åstadkommer de mesta skadorna.
Mot vårens uttorkande sol skyddar vi med grankvistar som vi sticker ner på plantornas södersida.
Jag har gjort några skisser på olika metoder som man kan använda för att hjälpa olika växter att överleva i vårt Nordiska klimat.
M.v.h. Bernt
Så skyddar vi växterna under vinterhalvåret.
kerstin z5-6
10-11-2004, 09:31
Det där med att sticka ner granruskorna .. undrar om jag inte "snott " det från något av dina råd, Bernt!

Och det fungerar utmärkt, både med rosor och sol, väta känsliga perenner ..:)Har prövat det många vintrar nu .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.