lena:-)
Försöker med att övervintra chilin inomhus. Alla frukterna har mognat nu, men eftersom den är ganska så yvig så funderade jag på att klippa ner den lite. Blir lite snyggare och mer lätthanterlig. (sticklingar är kanske fel tidpunkt men tänkte iallafall prova)
Sätter det bara igång den igen eller hur funkar det?
Jag vet inte vad det är för sorts chili eftersom jag tagit fröer från chilifrukter köpta i Mexico. (ca 10 cm långa, smala, röda, massor av frukter)
wub.gif wub.gif
pisanggoreng
Som jag har förstått det ska man klippa ner dem lite, men ändå behålla en hel del blad. Jag klippte ner mina till hälften för några dagar sedan. Sen har jag läst olika idéer om hur varmt de ska ha det. Några tycks mena att man kan ha dem i rumstemperatur medan andra menar att man ska ha dem lite kallare (12-15 grader). Jag satte en i rumstemperatur och en lite kallare. Alla tycks dock vara överens om att de behöver ljus ändå.

Framemot februari-mars kan det nog vara dags att ge dem lite ny jord och sen låta dem börja växa igen.

Så tänker jag testa i varje fall.
lena:-)
..så bra, det låter lite som mina tankar. (jag menar att jag kan ju inte ha fel , eller hur?) Jag har ställt plantan i ett rum som är "lite kallare" ca 18.
I samma fönster har jag citrongräset som jag klippte ner lite i helgen eftersom det verkade enda möjligheten att klara den. Den är yvig, risit och trist och mår inget vidare verkar det som så nu får den en lite tid till att repa sig på.

wub.gif wub.gif
tack
ifibi
Jag har en chili som jag inte har klippt ner. Nu har den växt och blivit jättehög, och tappat massor med blad nedtill.

Kan man och skall man klippa ner den ändå? Den kommer ju då inte ha några blad kvar...
Ingrid på Västkusten
Klipp ner den - blomor och så småningom frukt komme rpå NYA grenar = nytillväxt.
Vissa sorter gilla rinte riktigt 12 graderna - det beror lit epå ursprung. De flesta Habanerosläktingar kör jag i normal rumstemperatur. Märkte det så väl på en stackare som hamnade lite kallt och 'firar' detta med att kasta alla blad - men det komme rnya :-)

Se upp med övervintrade bladlöss och rött spinn!Värsta tiden på året är int eriktigt här ännu - det är för mig Januari.....
Gurkan
Mina chiliplantor (Piri-Piri, Jamaican Bella, Spansk Peppar mfl.) står på min inglasade balkong och tempen går ner mot noll på nätterna nu när det varit kallt men dom ser inte ut att lida av det. De plantor som jag skördade i juli-sept och sen klippte ner satte genast igång att växa och började också blomma igen. Ska snart skörda 2:a skörden på min spanska peppar tongue.gif fast den hann jag aldrig klippa ner.
Piri-pirin håller på att mogna för fullt och jag hoppas de sista gröna hinner rodna medans det fortfarande finns lite ljus.

Antar att jag får försöka se till att hålla temperaturen ovan nollan så gott det går.

Slutsats : man kan klippa ganska hårt, se till att det finns några grenklykor kvar bara, förvara frostfritt men ända ner till 0 verkar inte vara några större problem för plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon