Full version: Fågelholkar
Jan af Lisö
Småfåglar lär vara bra för trädgården och tar hand om alla elaka insekter, sägs det. Nu har jag säkert 25 stycken småfågelholkar på min sommarstugetomt på 3000 m2 och det finns tyvärr inte plats för flera. Synd, för det är kul att tillverka holkarna på vårkanten och sedan kolla om de blev bebodda...

Nu skulle jag vilja i stället bygga några häftigare holkar och efterlyser idéer, ritningar och förslag..

Själv bjuder jag på en länk till en amerikanska fågelholksaffär:

http://www.bestnest.com/bestnest/decorativ...bird_houses.asp

Kul att se, eller hur !!!
KURT
Man kan ju gärna bygga fantasifulla holkar, men man bör inte kompromisssa på holkens egenskaper. Tex bör den hålla ett visst djup så att inte hackspettar och andra predatorer kan plocka ungarna hur lätt som hellst. Dessutom bör man undvika metall, eftersom det kan bli mycket varmt i holken.

Åt starar kan man bygga flerfamiljshus:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artike...&artikel=223357

Dessutom kan man gärna sätta upp lister åt svalor och specialholkar åt trädkrypare, göktytor och andra fåglar som inte bygger bon i "vanliga" holkar.

Det finns entusiaster som årligen tömmer 1300 holkar!

http://home.swipnet.se/eriksfaglar/index-f...ler/Page353.htm
Yin o Yang
CITAT (Jan af Lisö @ 08-11-2004, 13:59)

Känner igen dem - såg många fantasifulla skapelser när jag var i USA för snart 5 år sedan tongue.gif . Huruvida fåglarna tyckte om dem, vet jag inte unsure.gif , men fina var de - holkarna alltså laugh.gif
tomba
Jag har tillverkat holkar av trädstammar. de blir mycket rustika och hållbara (snygga enligt min smak) . Urholkningen sker med fördel med en motorsåg med toptrissa på svärdet finputsning med ordentligt stämjärn. hålsåg till hålet för snygg form och stämjärn för att komma helt igenom. Var noga med att ta bort längsgående vassa kanter inne i holken så inte ungarna fastnar med fötterna då det är dags att lämna boet. Tak av endera kluven stam eller grov planka. ska försöka ta foton med digikameran och klura ut hur jag får in dem i datorn, (borr eller hammare hmmmm...) laugh.gif
Zanna
CITAT (Jan af Lisö @ 08-11-2004, 13:59)
Småfåglar lär vara bra för trädgården och tar hand om alla elaka insekter, sägs det. Nu har jag säkert 25 stycken småfågelholkar på min sommarstugetomt på 3000 m2 och det finns tyvärr inte plats för flera. Synd, för det är kul att tillverka holkarna på vårkanten och sedan kolla om de blev bebodda...

Nu skulle jag vilja i stället bygga några häftigare holkar och efterlyser idéer, ritningar och förslag..

http://www.bestnest.com/bestnest/decorativ...bird_houses.asp

Kul att se, eller hur !!!

Med så fina fågelholkar skulle jag kunna fylla min trädgård - och skogen bredvid smile.gif

Alla kankse inte är "fågelanpassade" men i så fall är de ju fina som dekoration.
Maria R
Hahaha!

Lite Kalle Anka-vibbar, eller hur!
tomba
Va söta! tror ni våra fåglar fattar att det är deras hem och inte ngn annans wub.gif biggrin.gif
Gunilla i Arboga
Jag har sett ideer på att man kan göra fågelholkar av 2liters juceförpackningar. Ingenting för flera år måhända, men det är väl bättre än inget. upphängningen vet jag ej hur de hade löst, men sikvertape och en tvärpinne inne i "holken" kan kanske funka. Bör förses med ventilering, då den blir ganska tät annars. Det bästa är naturligtvis holkar av trä,men om man byter ut en pappholk varje år kan man ju inte klaga på hygienen iallafall.
Caprice
Kanske ett flerfamiljshus..?

Eller mer exentriskt.. biggrin.gif

Caprice
josohl
Kan tipsa om "Bygga bo handboken" som är en fin bok som är utgiven i samarbete med Svenska naturskyddsföreningen. Där finns anvisningar för hur man bygger holkar till många olika fåglar och även bon till andra djur.
Kolla på:
http://skarv.snf.se/store/itemdesc.asp?sku...oryid=djurnatur
Fågelvägen
Visst kan man sätta upp roliga dekorationer i sin trädgård, men en del av dem borde för säkerhets skull inte ha något ingångshål, så fåglar luras att bo i dem!

I de flesta trädgårdar är det väl ont om ihåliga träd. Risken finns att någon husvill fågel väljer t.ex. en holk som inte är tillräckligt djup, så fåglarnas fiender inbjuds att äta upp ägg och ungar. Matar du katt, skata, hackspett, ekorre med fågelungar?
En juiceförpackning erbjuder väl inte heller någon bra värmeisolering en kylig vårnatt?

Kolla på Davids hemsida www.mybitoftheplanet.com och leta fram Birdbox Latest. Där kan du se livet i en fågelholk inifrån, med hotfulla kattklor som sträcker sig efter blåmesungarna. På samma trevliga hemsida finns också andra trädgårdsglimtar, en damm med grodor t.ex.
Strategiska mått för holkar som passar olika fåglar finns bl.a. på Sveriges Ornitologiska Förenings hemsida. Visst kan man dekorera dem också, utan att riskera fåglarnas liv. Lycka till! rolleyes.gif
andersh
Bankebergs Fågelholkar tillverkar och säljer bla holken nedan:

Se hemsidan: Bankebergs Fågelholkar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon