lisselbo
08-11-2004, 22:27
Köpte i somras ett växthus från Willab med isolerplast.
Skaffade då oxå monteringslister för att det skulle vara så enkelt att använda det enligt Willab.
När vi väl kommit så långt som att sätta fast alltihopa med listerna så var det inte så himla enkelt som man trodde, det där lilla knäppet som bevisade att listerna satt som dom skulle kom inte riktigt på alla ställen. Fick med en video som visade hur lätt allting skulle gå.
Resultatet är nu när det har blåst ute till och från att listerna lossnar.
Har någon annan varit med om nå´t liknande?
Tänkte ringa och prata med Willab men har inte haft tid.
Vet inte om jag ska ta till silikon nästa år eller inte.
mvh Marie
Hej.
Har själv bygt ett växthus med gummilisterna. De var lite kämpigt att få dit men det gick bra.
När de är nya så fins dett lite "såpa" (?) på listerna för att lättare få dom på plats. Lättast var att böja listen bakåt och pressa fast den med tummen samtidigt som den rullades ut.
Om dina lister nu är torra så kan du använda såpvatten för att underlätta monteringen.
M.V.H
JÅJ
lisselbo
09-11-2004, 22:23
Vi testade med utspätt diskmedel + att vi lät dom ligga i solen ( dom dagar det var sol ) för att dom skulle bli mjukare och lättare ha att göra med. Vissa blev mjuka och det gick ganska bra att få dit dom, medans några var helt omöjliga att trycka på plats. Min sambo tog i för kung och fosterland, fick alldeles ont i fingrar, händer och armar.
mvh Marie
Hade himla problem att få dit gummilisterna. Ringde leverantören som rek. att kraftig böja listen bakåt och att sedan pressa in listen en bit i taget.
Funkade bra.
Man måste ha starka tummar för att få dit dem. Vi använde såpa outspädd, kladdigt men det gick till slut att få dit dem.
Helen i Piteå Zon 5
10-11-2004, 14:06
Jag tyckte det var si och så med Willabs monteringslister, det var som lisselbo skrev, en del fastnade inte utan "hänger" löst och faller lätt ut, jag tycker du ska ringa så du får nya och pröva ifall det funkar bättre. Tyckte det var rätt mycket som inte var riktigt perfekt med mitt växthus, men efter att ha ringt 2-3 ggr så slutade jag, ville inte verka gnällig. (jag vet att jag får skylla mig själv, ifall någon hade tänkt kommentera det) /Helen
lisselbo
10-11-2004, 19:27
Jodå, vi ringde och frågade om listerna och fick tipset att böja dom lite fram och tillbaka.
Hjälpte väl lite, men tankarna vandrade nästan iväg till värmepistolen.
Tyckte bara att det var lite väl drastiskt.
Ska ringa och prata med Willab igen.
mvh Marie
Helen!
Du skulle ha stått på dig. Vi var väldigt missnöja med vårt men fick upp det tillslut. Jag fick extra utrustning för 2000:- som kompensation. Allt är så bra när de vill sälja, men när man klagar är de inte så trevliga längre.
Helen i Piteå Zon 5
11-11-2004, 08:34
CITAT (Iza @ 11-11-2004, 07:54)
Helen!
Du skulle ha stått på dig. Vi var väldigt missnöja med vårt men fick upp det tillslut. Jag fick extra utrustning för 2000:- som kompensation. Allt är så bra när de vill sälja, men när man klagar är de inte så trevliga längre.
Jo, jag vet det, men det värsta jag vet är att klaga, jag klarar inte riktigt av det , önskar man var lite mer "kaxig" av sig. /Helen
Hej.
Kollade mitt växthus i dag och alla gummilisterna sitter på plats efter 6 månader. Monterade dessa en solig dag böjde dom bakåt och pressade fast dem med tummen, listerna var "såpade" vid leveransen från wilab.
Men ok vi var tre som hade ömma tummar efter denna dag, det värsta var när listerna hamnade i jord och sand vilket slet ändå mer på tummarna.
Nog var det en och annan handflata som också användes.
Förslag när du monterar dina gamla lister En spann med varmt såvatten bör göra susen och kanske lite såvatten på aluminiumlisten också.
Lycka till.
JÅJ
lisselbo
14-11-2004, 23:26
Tack för tipset jåj, ska testa med en hink såpvatten i vår när vädret tillåter.
Får väl hålla koll i vinter så att inga lister försvinner, det kan storma ganska bra här.
mvh Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.