Utanför mitt fönster har jag två gamla körsbärsträd. Tror att det heter Japanskt prydnadskörsbär eller nåt liknande. Varje försommar blommar de med underbara rosa blommor. För några år sen försökte min man beskära dom men jag hann stoppa honom efter ett tag. Tänkte att vi skulle kolla upp hur man gör först... Nu ser dessa träd anskrämliga för dom blev så skadade av vår fasadrenovering också. En del grenar är långa, gamla och fulla med mossa som jag tycker är vackert men är det bra? Dom stubbade grenarna har faktiskt fått nya späda kvistar så det lever ju ialla fall. Tror ni att det går att göra något åt träden eller ska man satsa på nya vilket vore synd då dom var så vackra innan? torvan
*Birger*
09-11-2004, 11:01
De flesta prunusarter är inte lämpliga att beskära överhuvudtaget. Det är tumregeln. Prunus har få epikormiska (sovande) knoppar till skillnad från Malus (äpple) som har många. Resultatet om man lämnar stubbar blir kala grenar. Som i all annan trädbeskärning gäller (om du överhuvudtaget ska röra trädet) hela grenar! Lämna aldrig några stubbar, om du inte är helt på det klara med vad du gör! Skär alltid in till nästa grenfäste. Nu när skadan är skedd är det svårt att säga hur du ska göra utan att ha sett trädet. Ta bort stubbarna och tapparna till att börja med. Se därefter om det behövs någon ytterliggare beskärning. Det är inte säkert....Att grenarna är fulla med mossa beror nog snarare på skugga än på trädets kondition.
torvan
09-11-2004, 13:18
Tack för svaret, jag ska genast ut och titta hur grenarna ser ut som är kvar. Har lite tur idag, alldeles nyss träffade jag en i grannhuset som skulle få tips av sin bror om beskäring så kunde komma och titta på våra samtidigt! torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.