|
Karin i Västergötland
09-11-2004, 09:55
Nu när jag har upptäckt vilken guldgruva av kunskap som finns på det här forumet måste jag passa på att fråga varför mina bigarråträd inte ger några bär??
Jag har 4 olika bigarråträd, planterade undan för undan de senaste åren. Det äldsta, Stella, är nog planterat 1997 tror jag. Året därpå kom Sam och Van, och för 1-2 år sen planterade jag ett Gårdebo. Träden blommar varje vår, och sen kommer kanske ett halvt dussin kart, och hittills inte ett enda moget bär. Stella och Gårdebo står soligt, Sam och Van snarare i halvskugga. Jag har väldränerad grusig sandjord, zon 3-4. Kan klimatet hos mig vara för kallt för bigarråer? Isåfall kanske hoppet är större för det nyplanterade lilla Gårdebo-trädet, som enligt uppgift ska tåla någon zon kallare än de andra. Finns det något jag kan göra för att träden ska trivas bättre? De växer och ser gröna och friska ut.
Lena i Torslanda
09-11-2004, 09:59
Vi har haft några dåliga vårar med köldknäppar som gjort att pollineringen inte varit den bästa. Våra flygfän har helt enkelt inte haft en chans. Det kan vara en förklaring iaf.
Ingrid på Västkusten
09-11-2004, 10:39
Hos mig var det dåligt med vatten som spökade men som Lena skriver - det harvarit lite skumma vårar här en sväng,
Hälsar Ingrid
*Birger*
09-11-2004, 11:10
Hav tålamod.  Körbärsträd kan ta tid på sig tills de ger skörd. Gödslar du träden något? Om ja, lägg av med det. Extra näring främjar ofta bara den vegetativa tillväxten och missgynnar den generativa (fruktsättningen). Växer träden fortfarande bra är det ett gott tecken. Det kan, som tidigare skrivits, också ha att göra med kalla och blåsiga vårar. Zon 3-4 bör inte vara något problem för dina träd.
Karin i Västergötland
09-11-2004, 12:47
Det var uppmuntrande att höra att hoppet inte är ute än! Birger, jag brukar sprida någon grep med välbrunnen hästgödsel kring fruktträden, och vedaska ibland. Ska jag inte göra det ens till Stella och Gårdebo, som står i eländig grusig jord? Sam eller Van (har glömt vilken) som står där jorden är något bättre har också vuxit enormt jämfört med de andra bigarråträden. Åtminstone det trädet borde jag säkert sluta gödsla isåfall.
*Birger*
09-11-2004, 13:04
Jag skulle lägga av med gödlingen på alla träd, och avvakta. Även om de står i grusig jord, tror jag inte det är några problem. Växer de bra som det är nu, är det inget problem i längden. Då har de etablerat sig bra och ytterliggare gödsling medför bara att trädet producerar fler blad och grenar. Prunus avium, Fågelbär växer vilt i relativt näringsfattiga jordar och ger likväl gott med frukt.
Jan af Lisö
09-11-2004, 13:27
Birger, tack för dina uppmuntrande ord. Jag har samma problem med mina bigarråer och hade själv dragit slutsatsen att nu är det slut med gödningen.
Några frågor: - Kan jag fortfarande plantera gröngödningsväxter eller skall jag sluta även med dessa ?? - Kan för mycket gödsel vara anledningen att ett plommonträd blommar dåligt och ger dåligt med frukt ?? - Och motsvarande fråga ang. en persika ??
*Birger*
09-11-2004, 13:42
Fråga 1. Hm...Menar du gröngödningsväxter som klöver eller dylikt som du planterar under trädet? Detta anser jag är helt OK eftersom det bidrar till en ökad nedbrytning i marken och därigenom mer organiskt material. En naturligare "gödsling" så att säga...
Fråga 2: Svårt att säga. Växer trädet mycket skulle jag nog dra slutsatsen att så är fallet. Annars kan det ha att göra med växtplatsen. Blåsigt, dålig polinering, för dålig jord, dåligt växtmaterial, ej lämplig jord, o.s.v. Det är sällan en enda faktor som avgör huruvida ett träd lyckas eller misslyckas att växa och/eller ge frukt
Fråga 3: Se ovan.
Vårt bigaråträd är säkert över 20 år och har växt över taket på garaget. För varje år har vi fått mer och mer bär. Då det sista åren varit svårt att nå de översta bären( Fåglarna tackade) funderade vi på att klippa det. Dottern var snabb, en e.m. i mars/april när vi kom hem hade hon klippt det. På ett sätt som man klipper äppelträd. Nåväl gjort är gjort, det var en rejäl urrensning. Men tyvärr i år fick vi inte ett bär. Bladen hade dessutom svarta fläckar/djur? Finns det hopp i framtiden? Vi har en mängd utekatter som gör sina behov vid trädet. Kan det påverka?
*Birger*
09-11-2004, 15:53
CITAT (Malvia @ 09-11-2004, 15:15) Dottern var snabb, en e.m. i mars/april när vi kom hem hade hon klippt det. På ett sätt som man klipper äppelträd.  Suck. Och hur menas "som ett äppelträd"? Efter att ha sett hur många klipper sina äppelträd tvivlar jag på att det var korrekt utfört. Elakt men sant...Men håll koll på era barn i fortsättningen Det finns alltid hopp, även om jag gissar att trädet savade (blödde) en del? För beskärning, se under tråden http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...08debe75799aa92Att bladen får svarta fläckar är inte så mycket att göra åt. Det förekommer ofta mer eller mindre på just fågelbär och är ofta en försymtom till hagelskottsjuka, som är samlingsnamn för olika angrepp av antingen bakterier, svamp eller virus. Svårt att säga vad det är. Med katternas behov: Lägger dom kablar där tror jag inte det har så stor betydelse. Pinkar dom däremot på stammen väldigt ofta kan detta verka negativt, men jag tror inte det spelar så värst stor roll.
Hannele
09-11-2004, 17:22
 I år hade vi väldigt mycket körsbär!
Tack, Birger. Det är klippt så det har ett "tak" alltså inga grenar som sticker uppåt. Hon tänkte nog att det ska vara lätt att komma åt bären.
Grenarna var så tunga för några år sen med bär, att trädet höll på att dela sig. Vi fick då spänna ihop den med ett spännband.
Den blommade jättefint i våras, men som sagt inga bär.
Yngsta dottern har en fågelautomat hängande i trädet så vi har alltid mycket fåglar som sitter där. Vinter, vår. Det är fint att se alla fåglar eftersom trädet står utanför huset.
*Birger*
10-11-2004, 13:05
"Tak" låter inte särskilt bra i mina öron. Ett träd växer alltid enligt principen "apikal dominans" vilket innebär att toppskottet alltid är det som får mest energi. Har dotter ni klippt ett "tak" och därigenom tagit bort alla toppskotten tror jag att ert träd kommer att utvecklas väldigt konstigt de kommande åren. Troligtvis kommer tillväxten att tillta väldigt mycket i just på "taket". Fruktsätningen kommer troligtvis att bli sämre också, beroende på hur stort ingreppet var och hur stort trädet var från början.
Tänk på att det inte går att klippa ett träd som en häck, d.v.s. bara kapa av allting på en viss höjd. Klart att det går, men resultatet blir ett sämre träd, både utseendemässigt och produktivt.
Hannele
10-11-2004, 13:15
CITAT (Birger @ Ystad kommun,10-11-2004, 13:05) tror jag att ert träd kommer att utvecklas väldigt konstigt de kommande åren. Birger, jag har sågat av toppen på ett av våra körsbärsträd och det ger massor med goda söta körsbär i plockhöjd.
*Birger*
10-11-2004, 14:08
Som jag skrev, det beror helt på hur trädet såg ut från början och hur mycket som togs bort. Men som princip ska man aldrig såga av toppen på något träd om man inte vet precis vad man man sysslar med.
Det kan dock lyckas om man genom lyckad beskärning "leder" växtkraften ut i sidogrenar, men det vill jag hävda inte är något som personer utan trädbeskärningskunskap eller god erfarenhet ska syssla med.
Morannon
17-11-2004, 17:28
CITAT (Birger @ Ystad kommun,10-11-2004, 14:08) Som jag skrev, det beror helt på hur trädet såg ut från början och hur mycket som togs bort. Men som princip ska man aldrig såga av toppen på något träd om man inte vet precis vad man man sysslar med.
Det kan dock lyckas om man genom lyckad beskärning "leder" växtkraften ut i sidogrenar, men det vill jag hävda inte är något som personer utan trädbeskärningskunskap eller god erfarenhet ska syssla med. Pluggar biologi 45 P på Stockholms universitet, är just ni inne på växtfysiologi vilket har ökat mitt intresse för växter betydligt. Har precis registrerat mig och läser min första tråd. Verkar vara ett trevligt forum, kul att de som kan sina växtceller även hittat hit.
*Birger*
18-11-2004, 09:56
Är du mycket intresserad av växtfysiologi ur ett hortikulturellt perspektiv kan jag rekommendera att läsa några fristående kurser på Alnarp. Garanterat roligt och givande. Jag har hortonomexamen och magister i biologi bara genom studier på Alnarp. Växtfysiologi är väldigt kul ur många perspektiv och hela ämnet är oftast väldigt tillämpbart i praktiska situationer som just trädbeskärning. Välkommen till forumet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|