Full version: AloeVera
netaave
Jag skulle vilja veta mer om växten AloeVera, kan den odlas i Sverige?
Blomstertanten
Den går utmärkt att odla i Sverige. Som krukväxt.
Har en i mitt vardagsrumsfönster !
Malvia
Var kan man få tag i den och hur ser den ut??
Använder för övrigt AloeVera ansiktskräm! tongue.gif
Blomstertanten
Gör en sökning här på Odla. Fick flera träffar under krukväxter.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...303ba7eb619d884
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...303ba7eb619d884

Prova dom här smile.gif
pisanggoreng
Så här ser min ut (lite sliten, men ändå..). Brukar väl finnas i blombutiker. Man kan tydligen tvätta håret med den.

tongue.gif
flower
Aloe veran tillhör familjen liljeväxter och har använts inom medicinen i över tvåtusen år. Bladen innehåller en klar vätska som vid direktkontakt lindrar inflammationer och smärta. Om man genast applicerar bladsaften på en färsk, lindrig brännskada så förhindrar den oxå att det bildas fula blåsor. Aloen trivs i soligt eller halvskuggigt läge och vill ha mycket väl dränerad jord. För att föröka sina plantor kan man sära på rotskotten och plantera dem i krukor.
Fenja
Så här ser den "äkta läkealoen" Aloe Vera Barbadensis ut:

Shenet kan du läsa mera om Aloe.
Mvh
Fenja
andreas i uppsala
malvia, de har aloea vera på bauhaus vid inomhusdammen tongue.gif
netaave
CITAT (andreas i uppsala @ 09-11-2004, 20:51)
malvia, de har aloea vera på bauhaus vid inomhusdammen tongue.gif

Här i stan?
netaave
CITAT (Malvia @ 09-11-2004, 15:33)
Var kan man få tag i den och hur ser den ut??
Använder för övrigt AloeVera ansiktskräm! tongue.gif

Var på en demo igår och köpte nåt för torra händer och självsprickor. Hörde också av en kompis i kväll att deo med aloevera inte ger vita fläckar på mörka kläder.
andreas i uppsala
japp, bauhaus i boländerna
Fenja
Tänk bara på Aloe Vera och andra örter ska användas som kur - det vill säga under en begränsad period och sedan ska ett upphåll göras.
Det är mycket billigare att ha egna plantor och göra schampoo, deodoranter, salvor, tvål och juicer själv än att köpa de dyra och ofta ganska undermånliga produkter som erbjuds i handeln. Dessa är oftast gjorda på små mängder aloepulver. Pulvret innehåller betydligt lägre halter av de verksamma substanserna än om man gör dem själv på gelkärnan i bladen.
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Kan inte annat än å hålla med! Sedan det här med att alla dricker den som juice högt och lågt - återigen en kort period. Aloen är int etestad för långtidsanvändning invärtes och en del forskning tyder på att den inte är enbart trevlig på lång sikt. Och dessa Aloe Vera försäljare är nästan som väckelsepredikanter ibland ;-)) ( entusiastiska och utan saklig förankring och se bara på mig hur bra jaaaaag mår av den men det som fungerar för en fungerar inte säkert på alla)
wolkenkrabber
jag trode a5tt aloevera saften tappade sin funktion i direkt konakt med luften? kanske jag har fel?
netaave
Ja man vet ju inte, på de här produkterna står aloeveran först i innehållsdeklarationen på juicerna och det uppgavs då som "bäst" men så kanske det inte alls är då!
"Lagom är bäst" gäller kanske där också, jag tänker kolla lite på vad naturapoteket har för produkter med aloevera nästa gång jag är i stan.

Ska iaf bli intressant och se vad krämen kan göra på makens självsprickor, han står mycket utomhus och jobbar på vintern och är väldigt utsatt. Hittills är det bara en hemkokt salva på honung och ringblomma som varit bra för honom.

Det var hur som helst demonstrationen på hempartyt i måndags som gjorde mig nyfiken på växten.
Malvia
Tack Andreas. Ska titta på växten, den liknar en som jag har hemma.
Vet ej namnet säger bara kaktus.
Bjäbban
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-11-2004, 07:08)
Och dessa Aloe Vera försäljare är nästan som väckelsepredikanter ibland ;-)) ( entusiastiska och utan saklig förankring och se bara på mig hur bra jaaaaag mår av den men det som fungerar för en fungerar inte säkert på alla)

#skrattar# har en bekant som säljer...
Och det gäller att vara ståndaktig, för vad man än säger så har hon motagroment, och hennes entuaiast är otrolig... biggrin.gif
Dessutom vill hon att jag också ska sälja, HU!
Låter som någon sorts sekt det där.....
Eftersom jag känner henne, så är det inte lika lätt att be henne "flyga och fara" som om mam blir uppringd av någon försäljare wink.gif
LenaTuring
Aloe Veran förökar sig så snabbt i krukan att man till slut bli tvungen att slänga bort småplantorna. Gillar inte att slänga växter men ibland måste man. wink.gif
netaave
CITAT (LenaTuring @ 10-11-2004, 11:27)
Aloe Veran förökar sig så snabbt i krukan att man till slut bli tvungen att slänga bort småplantorna. Gillar inte att slänga växter men ibland måste man. wink.gif

Får man ställa sig i kö för ett skott då?
andreas i uppsala
är man inte sugen på aloe vera kan man satsa på agave americana och göra tequila av den tongue.gif bl.a
Ingrid på Västkusten
Eller vaffö inte Hoodia gordonii *LOL* den tar ju bort hungerskänslorna i ett dygn ;:-) nästa bantningspreparat!

Hälsar Ingrid
andreas i uppsala
det är ju hemskt Ingrid, det finns inget bättre än att äta tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon