pisanggoreng
09-11-2004, 17:06
Hej,
Köpte på ICA för någon dag sedan något som de kallade "steklök". Detta var ungefär som rödlök fast i schalottenlökstorlek. I Asien är dylik lök väldigt vanlig, och jag undrar nu om man kan odla den här. Eller snarare, var man kan få tag på utsäde, och hur man gör... Är det någon som vet, eller kanske har provat själv..?
Tack.
Ingrid på Västkusten
10-11-2004, 07:00
Ja visst kan man det! Läste precis Suttons katalog där de säljer frön till en liten 'brown-skinned' d v s brunskalig lök som är väldans 'torr' i sitt kött. Det slog mig när jag läste om dne att dne torde vara utmärkt som steklök!
Annars är sorterna lök till salu i Sverige lite torftigt, men det är ju detta med lök och breddgrader, antagligen finns det inte så mkt som egentligen passar att odla här jämfört med sydligare nejder.
Bra substitut för asiatisk 'steklök' är annars schalotten. Det finns schalotten som ju ser ut som en vanlig lök alltså inte avlång. En sort är Golden Gourmet som säljs som sättlök på våren av Törnviks frö. Den tänkte jag själv prova till våren. Efter ha provat nu i ett antal år med höstsättning av shalotten och gullök så tänkte jag nu experimentera med vårsättning - nån gång måste jag klura ut mer om vad som händer hos mig och lämpliga sorter. Och en vacker dag har jag nog tillräckligt ed plats att bölrja lattja med frösådd som ju faktiskt ÄR det bästa att dra upp lök ifrån/odla lök fast dteär så abblans pilligt. Och kallt om fingrarna att fippla med grässtråna i Mars/April......
Hälsar Ingrid
PS Är Du samma som är på Bygga Hus forumet? Signaturen är bekant...
pisanggoreng
10-11-2004, 08:37
Hej Ingrid!
Tack för svaret. Det får nog bli att prova med schalottenlök till våren.
Ja, jag är samma som på Bygga Hus..., fast jag har inte varit aktiv där. Bara undrade vad jag skulle göra med vår nedslipade trappa. Nu är den i varje fall lutad och oljad med vitpigmenterad olja, och det blev precis som vi ville.
Ingrid på Västkusten
10-11-2004, 10:23
Grattis - det är precis vad vi skall göra med våran när badrummet är klart och hantverkarna inte klampar i trappen längre....
pisanggoreng
10-11-2004, 12:55
Detta är vä inte rätt forum för denna diskussion , men jag kan faktiskt rekommendera Herdins produkter - billiga och bra!
pisanggoreng
15-01-2005, 16:50
Lyfter upp denna tråden igen...
I Weibulls katalog (2005) står det att deras "Syltlök (Allium Cepa Königin)" är utmärkt som steklök. Så det kommer nog jag satsa på.
Ingrid på Västkusten
15-01-2005, 19:55
Jag tänkte mig attackera Törnviks Frö i Mars - fick ju reda på i höstas att de säljer sättlök ( jaja - vårsättning jag vet!!!) - kan ju vara så att de har den där röda för de har lite annorlunda sorter än det vi köper i vanlig butik ( Weibulls / Plantagen etc) och jag är lite sugen på å testa....
pisanggoreng
15-01-2005, 21:08
Deras hemsida är under uppbyggnad såg jag. Håller du oss (mig) underrättad om du hittar något intressant..?
Ingrid på Västkusten
16-01-2005, 12:13
Brukar för det mesta mumla lite om lök här varje år ;-) vid olika tillfällen ;-)
Katti med torpet
19-01-2005, 21:36
Förlåt att jag lägger mig i, och det i "fel" del av dialogen men var har ni hittat ett Bygga Hus forum?
Eftersom större delen av tankeverksamheten under hösten/vintern går åt till att planera för till-/ombyggnad så är jag på jakt efter all tänkbar input...
pisanggoreng
19-01-2005, 21:40
Ingrid på Västkusten
20-01-2005, 21:45
Just så - fast jag kör med annen signatur där ;-)
Bra tips :-) på det forumet om det mesta i byggväg - trädgårdsforumet är bättre här till 1000% ;-)
Nu kom snön - jag känner at dte är långt till vår än!
Suckar Ingrid som vill ha vår NU ( precis som varje år!!)
Tack varför har jag inte hittat det Forumet tidigare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.