Christoffer
09-11-2004, 17:17
Vad finns det egentligen för växter mot munsår, alltså när man
väl har fått det, inte förebyggande alltså.
Aloe Vera (bryt bladet och stryk på gelé som finns inuti) eller honung som du stryker på direkt på läpparna fungerar jättebra! Är det virusartat har eterisk Tea Treeolja god effekt (men smakar f-n).
Mvh
Fenja
Om det gäller herpes så är det viktigt att börja behandla så fort man känner att "något är på gång". Vanlig receptfri 1% cortisonsalva i tub funkar lika bra som den dyra lilla Vectavirtuben.
Ingrid på Västkusten
10-11-2004, 07:12
Rå vitlök - direkt på AJ.......sedan - detta här är ju ett gammelt knep det med en tandkräm, outspädd, direkt på. Torkar ut blåsorna hemskt kvickt. Förutsatt att Du har blåsorna på utsidan av läppen. Sk 'afte' är värre.
Tänk också på att munsår i munhålan mfl småblemmor är en indikation på att något inte står rätt till i kroppen. Modern forskning visar på att allt fler kroppsliga åkommor faktiskt kan 'utläsas' ur munhålan. Allt ifårn obalans till allvarliga åkommor.
A & O för munsår är god hygien - tvätta händerna och pilla inte på läpp eller ansikte. Var försiktig med stift typ lypcyl och läppstift (nåja Christoffer) - där häckar ofta smittohärdar om man råkat använda det när man hade munsår sist.
Och hur är det nu med kortison - 'får' man använda det i ansiktet? Har för mig att det står i bruksanvisningen att man inte skall? Kortison är inge kul
:-/
Herpes är ett virus som man antingen har latent eller inte latent. Det räcker inte med att hänvisa till god hygien, viruset kan utlösas av oändligt många olika faktorer.
Vissa får munsår av sol, andra av stress. Mens, sjukdom, fel diet eller enstaka matvaror kan också utlösa de irriterande blåsorna.
Man kan på lång sikt försöka analysera livssituationen då herpes bryter ut, anteckna vad man gjort och ätit. Då kan man hitta ett mönster som man eventuellt kan undvika i framtiden.
Hälsningar
Mulle
Ingrid på Västkusten
10-11-2004, 10:26
Så sant - och så finns det olika sorters med :/
När jag hade mest trassel med det har på gymnasiet när jag satt bredvid en tjej som också hade munsår. Hon pillade sig på läppen suddade med suddegummit jag gjorde samma sak och lånade henens suddgummi.....osv.
Nuförtiden dyker det mest upp i samband med förkylning men sedan jag vart av med min suddgummivän har jag det inte varannan vecka i alla fall ;-)
Jag kör stenhårt med Tea Tree Oil...(En Gran som min son kallar det...han tyckte det luktade så...)..funkar jättebra..
Jag lider inte av munsår, men eftersom Tea Treeolja faktiskt tar vissa virus så tror jag att den skulle funka nästan lika bra som kortison i vissa fall... Kådsalva är också bra av samma skäl!
Mvh
Fenja
Lene i Fredrikstad (Norge)
14-11-2004, 13:19
kanskje ikke mot munnsår, men ved tannkjøttbetennelse (smerte, rødt i tannkjøttet) hjelper det med salvie. - (salvia officinalis)
jeg tar et ferskt blad og tygger så det blir en klump, så legger jeg den inntil det vonde i munnen. Og jeg lager te av salvie og avkjøler og skyller munnen med det.
Jeg spurte tannlegen min om det og ja- det er noe i salvie som virker betennelsesempende.
Mulig det også virker mot munnsår, men der bruker jeg noe vi får kjøpt på apoteket: blå " isgel" direkte på såret. Det smaker pyton, men virker.
pepparmynta
23-11-2004, 13:50
Johannesört-olja lär vara verksamt.
Plocka fina kvistar av Johannesört med både blommor och blad, skölj och låt torka ordentligt.
Lägg sedan kvistarna i en väl rengjord glasburk/flaska, häll sedan en olja av god kvalitet över så kvistarna täcks, gärna extra jungruolivolja.
Sätt på tättslutande lock.
Låt stå minst 3 veckor och vänd/skaka på burken/flaskan varje dag. Det hjälper till att få ut örtens ämnen till oljan.
(Ju mer ört i oljan, ju starkare effekt! Man bör pröva sig fram.)
Sedan behöver man stryka på munsåret flera ggr per dygn.
Jag tänker prova själv att göra den oljan nästa år när jag kunnat plocka Johannesört.
nejlika
18-12-2004, 18:08
Jag har läst att Ängssyra och Isop ska vara bra. Men Isop fungerar bara på herpes virus.Det är värt att pröva, det finns väl få saker som är så irriternade som munsår

Med Isopen gör man antingen salva eller olja.
Men med Ängssyran förstår jag inte riktigt hur man ska göra, jag kanske bara koplicerar det hela.
En klasskompis på högskolan hade en hemmagjord salva med ringblommeextrakt i, som jag smorde på ett munsår - dock ej herpesmunsår utan mer som en spricka i mungipan förkylningar bär med sig - och jag LOVAR och SVÄR att det läkte ihop innan föreläsningen var slut. Det var en lång föreläsning och det var inte helt komplett bra som om det aldrig hade varit där, men klar skillnad till min stora förvåning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.