Full version: Blommande Gummiplanta
LillaTiger
Är det nån mer som fått blommor så sin gummiplanta, eller Mjölkbuske som den heter egentligen?
Man blir ju lite nyfiken eftersom jag aldrig sett det förut.
Fenja
Va? Har du en som blommar?! Grattis, det måste vara ovanligt! Det har jag aldrig hört talas om... snälla, visa en bild!!
Mvh
Fenja
Sulawesii
Jag vill också se en bild!!
ron
Det var ovanligt har aldrig hört rolleyes.gif
Om man ber vackert skulle du kunna vissa en bild på den biggrin.gif
LillaTiger
Det är min mor som lyckats med detta. Skötselrådet va att man inte skulle sköta den. Och att den skulle få växa rakt upp, även om man tycker att det är fult. småskrattar

Jag ska ta med kameran dit imorgon så ska ni få se hur de ser ut. wub.gif
Röda små saker var det i alla fall.
Fenja
Tack på förhand! wub.gif
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
sad.gif min e ju över 180cm hög o misshandlas så de skriker om det inte blommar det lilla vidret inte sad.gif din mor fuskar eller undanhåller knep tongue.gif
aalo
Är det så att Mjölbusken är gummiträd?
Jag trodde det var Ficus Elastica Robusta?

Kanske båda två går under denna benämning?
Kan man utvinna rå-gummi ur båda?

Hur många olika växter går under benämningen
gummiträd?
wolkenkrabber
CITAT (aalo @ 10-11-2004, 10:07)
Är det så att Mjölbusken är gummiträd?
Jag trodde det var Ficus Elastica Robusta?

Kanske båda två går under denna benämning?
Kan man utvinna rå-gummi ur båda?

Hur många olika växter går under benämningen
gummiträd?

båda går under samma namn... det går inte att utvinna gummi ur mjölkbusken skulle jag tro... mölkbusken är en euphorbia släkting... ficus elastica är en ficus sort..
Fenja
Gummiplanta är väl Synadenium grantii, eller är jag helt ute och cyklar nu?
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
CITAT (Fenja @ 10-11-2004, 15:54)
Gummiplanta är väl Synadenium grantii, eller är jag helt ute och cyklar nu?
Mvh
Fenja

du har så rätt så smile.gif
LillaTiger
Här är några bilder på blommorna.

Sulawesii
WOW! Tänk om jag kunde få mina till att blomma sådär!
wolkenkrabber
Aii shiiit va fiiiiint!!! måste läsa hur ja ska få dom o blomma. misstänker att det kan ha med ljuset att göra.. typ kortdagsväxt.. som julstjärnan
Fenja
Vad läckert!! Jag har röd och rödprickig, hoppas att de ocksåblommar! Den gröna blev över två meter och fick sluta sitt liv med frosten ute på gården i år ...
Mvh
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
Jätteläckra blommor! Jag har den rödbladiga men aldrig har den blommat, har din mamma några knep? /Helen
Så här ser min rödbladiga ut, den är betydligt rödare på sommaren då den står ute.
http://www.odla.nu/album/data/helen/1894_p19986.jpg
Betty
Åh vad läckert! Hade ingen aning om att den kunde blomma "i fångenskap"! smile.gif
LillaTiger
Den står inne på ett kontor med centralvärme. Tagen som stickling för två eller tre år sedan och har aldrig blivit omplanterad. Den får vatten varannan vecka ungefär, när den blir ihågkommen. laugh.gif
Vilket läge den står i vet jag inte riktigt. Nord-Öst kanske, men det är bara en gissning.

Planderar man om den växer den bara på bredden och höjden. Så det kanske år det som är knepet. Låt den stå trång, med lite näring, så håller den sig ganska liten. Krukan den står i är kanske 12cm skulle jag tro. Inte stor alls.

Har vi tur är det nån mer som får blommor i sin Mjölkbuske. wub.gif
Sulawesii
CITAT (LillaTiger @ 11-11-2004, 10:07)
Planderar man om den växer den bara på bredden och höjden. Så det kanske år det som är knepet. Låt den stå trång, med lite näring, så håller den sig ganska liten. Krukan den står i är kanske 12cm skulle jag tro. Inte stor alls.

Ja du Lilla Tiger, min sitter i en stor kruka och är hög och buskig. Får ta och tänka om. För det vore ju härligt att få den att blomma.
Mag
mycket fint, dom såg nästan lite kletiga ut tongue.gif

När det ändå handlar om gummi passar jag på att fråga vad normal längden är på att deras sticklingar ska rota sig, mina har stått i vatten jätte länge nu unsure.gif
Fenja
Mag! Det tar ganska lång tid att rota dem i vatten den här årstiden... Jag brukar sätta dem direkt i en kruka och det fungerar utmärkt.
Mvh
Fenja
LillaTiger
Jag sätter också mina i kruka direkt och det funkar jättebra. rolleyes.gif
Jag vart lite nyfiken på den röda varianten. Är det någon som skulle kunna avvara en stickling? Jag har nog aldrig sett nån sån förut, så det vore roligt. wub.gif laugh.gif
Fenja
Påminn mig frammåt vårkanten så har min hunnit växa till sig, den är bara en bäbbe ännu, så kommer en röd stickling till dig med posten!
Mvh
Fenja
LillaTiger
Va kul! Nu ser jag ännu mer fram emot våren. laugh.gif wub.gif Det är lite trångt på fönsterbrädorna, men den ska få plats. tongue.gif

Tack så mycke Fenja!
LillaTiger
PÅ tal om andra gröna växter som får för sig att blomma ibland. I våras fick prickbladet för sig att slå på stort. Den blommade. laugh.gif Det hade jag heller aldrig sett förut.

Är det nån som fått blommor på nån mer grön växt`?
Sulawesii
Har också haft en Prickblad som blommat. Annars är det ända jag kan komma på just nu en Murraya jag hade. Har läst att dom först blommar med några år på nacken, men började blomma efter några månader. Vet inte om det stämmer att dom inte brukar blomma förrän vid mogen ålder, då jag bara haft "den där". Man ska ju inte tro allt man läser tongue.gif .
Fenja
Silverkalla har jag haft blommor på, även på prickblad.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon