KURT
När berberisen infördes i Sverige på 1700-talet så verkade bären vara mycket uppskattade, delvis av nationalekonomiska skäl. Man ville ersätta improterade citroner med inhemsk berberis, skall fungera både smakmässigt och näringsmässigt (C-vitamin). När man senare upptäckte att berberis (ej häckberberis) kan fungera som mellanvärd för svartrost, som angriper säden, så försökte man utrota berberisen och förbjöd plantering . Det är ju inte många andra växter som varit förbjudna! Förbudet upphävdes inte förrän 1994.

Är det någon som gjort sylt (måste nog passeras för att man skall få bort kärnorna), saft eller likör på berberisbär?

Jag förmodar att även häckberberisens bär går att använda.
Gunvor Nilsson
Min häckberberis är alldeles för vacker för att skördas. Jag tar bara in några kvistar och sätter i arrangemang - bären är lika vackra när de torkat!

/Gunvor
KURT
Jag såg i "bärboken" att häckberberisens bär inte är syrliga och därför inte är lämpliga till gelé eller saft. Däremot är de mycket positiva om smaken på den "vanliga" berberisens bär, passar bäst till gelé pga att man sälla kan plocka så stora mängder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon