Jag hoppas innerligen at du begärde ersättning från lastbilschauffören eller dennes åkeri? Såna skador kan och ska man få ersättning för.
Du och alla ni som läser detta ska veta att vid entreprenadarbete i park så kan en entreprenör få betala upp mot 100 000 kronor vid skador de åsamkar speciellt värdefulla träd. Så stora summor skulle en privatperson förmodligen inte kunna få för ett vanligt körsbärsträd, men det ska defenitivt utgå en ersättning från den ansvariges försäkringsbolag, i någon form vid en sån här skada.
Hur tjocka är grenarna? Eftersom de sitter långt ned gissar jag att de är grovare än en mans handled. Jag säger: Inget att spara på om de är avbrutna och det inte finns fler än tre mindre tjocka grenar (tunnare än en tumme) som är oskadade på den.
Prunus har väldigt få sovande knoppar och bildar sällan nya grenar från en äldre grövre gren. Därför är det inget att spara på. När du sågar så var försiktig. Lägg först ett snitt under grenen så du inte riskerar en fläkning, men INTE ända intill stammen utan intill det som kallas grenkrage. Du ser det ofta som just en "krage" som omsluter grenen precis intil stammen. Lämna denna, den hör till stammen, inte till grenen. Är du osäker ber jag dig först att titta i lämplig beskärningsbok, t.ex. Claus Vollbrechts "Beskärningsboken".
Utför ingreppet nu och vänta inte längre. Blir det inte gjort så vänta tills bladen har kommit ut.