annaridell
Hej!
Min moster och jag ska försöka rädda hennes äppleträd som har blivit misshandlade av rådjur.
Ett av dem har två långskott kvar. Kan bli en u-formad spaljé. Någon som har något att berätta om den modellen??

Ett träd blev jag inte klok på. Ingen topp men två sidogrenar med små skott och fruktved och långskott och vattenskott. Ungefär. Vad är det bästa att göra med det trädet? Det kommer ett skott från stammen /toppen som är av. Kan man använda det?? Tynga ner de andra så att de inte tar över och blir topp????

Tacksam för svar.
*Birger*
Det beror helt på hur gamla träden är. På din beskrivning låter det som om det var ganska unga träd. Växtkraften borde därför vara tämligen god iså fall och då är det inga problem att göra ett rent snitt där rådjuren gnagt och vänta på att den tar sig till nästa år.

U-formad spaljé (kandelaber-form) går att göra men det förutsätter ett antal saker. På vilken höjd sitter dessa två grenar? Hur grova är grenarna? För att det skall bli en lyckad måste grenarna sitta tillräckligt lågt på stammen (helst inte mer än till knäna). Dessutom ska de vara så slanka att de går att böja i 90 grader ut från stammen och därefter rakt upp mot himmeln utan att gå sönder. Dessa måste också kunna fixeras i denna form och inte räta på sig.

Det andra trädet du beskriver blev du inte klok på. Jag kan trösta dig med att det blev inte jag heller efter din beskrivning. Du får nog komma med en utförligare beskrivning eller ännu hellre, ett foto.
annaridell
U-forms aspiranten har nog grenarna i höjd mellan knä och midja tänkte inte så hundra på det. Men de verkade mjuka. Ska man göra det nu i höst? Böja och fästa och det?

Ja det andra trädet kankse behöver en bild. Men min tanke var att man tynger grenarna så att det blir raka och inte tävlar med eventuellt toppskott som sitter på den avbrutna toppen. Är det försent att tynga grenarna?
*Birger*
Gör det till våren istället, strax efter att träden har slagit ut. Då är vädret varmare och grenarna är mindre sköra. Risken är stor att ni bryter dem annars nu när vädret är kallt och grenarna sköra. Dessutom kommer de förhoppningsvis att fixeras bättre. Ni måste bara se till att fixeringen/uppbindingen blir stadig och inte rätar på sig. Gissar att trädet står på A2 och kommer därför att växa rätt mycket i famtiden. Var beredd på att klippa mycket om ni vill behålla en kandelaber-form (U-form).

Vad gäller nedtygning så gör på samma sätt. Vänta till våren
Viveka
Jag har ett liknande problem, men med ett gammalt plommonträd.

Några av de lägsta grenarna skadades av en lastbil som backade lite vårdslöst i somras. Dessa grenar fällde löven före alla andra och verkar nu vara döda. Jag vet ju att stenfruktsträd blöder om man beskär dem på våren, så ska jag göra något är det förmodligen bäst nu.

Men hur mycket bör jag ta bort? Om det finns någon chans att rädda delar av grenarna vill jag gärna göra det, eftersom de sitter i lagom 'plockhöjd' i jämförelse med större delen av kronan. Men hur vet jag vad som är dött och inte så här års, när alla knoppar är små. Och kanske det vore säkrare och radikalare att kapa ända inne vid stammen? Jag vill ju inte äventyra hela trädet bara för att möjligen rädda en halv gren.

Tacksam för expertråd.
*Birger*
Jag hoppas innerligen at du begärde ersättning från lastbilschauffören eller dennes åkeri? Såna skador kan och ska man få ersättning för. mad.gif
Du och alla ni som läser detta ska veta att vid entreprenadarbete i park så kan en entreprenör få betala upp mot 100 000 kronor vid skador de åsamkar speciellt värdefulla träd. Så stora summor skulle en privatperson förmodligen inte kunna få för ett vanligt körsbärsträd, men det ska defenitivt utgå en ersättning från den ansvariges försäkringsbolag, i någon form vid en sån här skada.

Hur tjocka är grenarna? Eftersom de sitter långt ned gissar jag att de är grovare än en mans handled. Jag säger: Inget att spara på om de är avbrutna och det inte finns fler än tre mindre tjocka grenar (tunnare än en tumme) som är oskadade på den.

Prunus har väldigt få sovande knoppar och bildar sällan nya grenar från en äldre grövre gren. Därför är det inget att spara på. När du sågar så var försiktig. Lägg först ett snitt under grenen så du inte riskerar en fläkning, men INTE ända intill stammen utan intill det som kallas grenkrage. Du ser det ofta som just en "krage" som omsluter grenen precis intil stammen. Lämna denna, den hör till stammen, inte till grenen. Är du osäker ber jag dig först att titta i lämplig beskärningsbok, t.ex. Claus Vollbrechts "Beskärningsboken".

Utför ingreppet nu och vänta inte längre. Blir det inte gjort så vänta tills bladen har kommit ut.
Viveka
Ack, Birger - lastbilen hade jag själv beställt dit för att lägga ett lass väggrus på bilplatsen. Det är trångt som attan i hela området, 2 meter breda vägar och häckar och träd överallt, så jag har full förståelse för att han missade med ett par decimeter. Faktum är att jag är väldigt imponerad av lastbilschaffisarnas förmåga att manövrera på den minimala ytan. Jag tar hem ungefär ett lass i månaden, så en del olycksfall i arbetet får man nog acceptera.

Men tack för expertrådet. smile.gif

Tyvärr ÄR grenen grövre än en mans handled, så det får väl bli totalamputation då. Traumatiskt, men det är fortfarande ett stort, fint träd, och kanske får lastbilarna lättare att komma till i framtiden.

Tack ännu en gång, det är bra med folk som vet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon