Full version: Har funderat lite..
Ina
Jag har en liten fundering som knyter an till diskussionen om den ledsna pictan... Både serpens och curtisii nämns som lite griniga och känsliga för att råka ut för att hela växten dör "från rötterna".

Jag undrar om det kan vara så att dessa tre i sina naturliga habitat växer mera som en matta och att det är lite onaturligt för dem att ha en liten "klutt" med rötter på ett ställe som ska försörja hela plantan med näring och vätska. Om den har ett mera utbrett växtsätt har den ju möjlighet att hela tiden förnya och utöka sitt rotsystem och att en del gamla rötter ger upp därför inte spelar någon roll, men när vi odlar den i kruka så dör hela plantan när de äldsta rötterna ger upp...

Vad tror ni? huh.gif
pejori
kan ligga nåt i det. huh.gif
man kanske ska plantera dom i låga, vida krukor istället sleep.gif
Sulawesii
Tycker det låter vettigt.
Har ännu inte haft några problem med min serpens och curtisii (är ännu inte så gamla, ca 1,5 år), men skulle jag få det ska jag pröva att sätta dem i vidare krukor!
LenaTuring
Har också en curtisii som nog är ca 1.5 år. Den växer och är fin men några blommor har det inte blivit. Har den i en ampel. Eftersom den inte ser ut att må dåligt får den väl vara ett tag till, men dina funderingar Ina om deras ursprung är intressant.
Ina
Än så länge har jag alla tre mina i vanliga krukor, men jag ska göra en test och plantera i låga och vida krukor jag med - jag tror att det skulle kunna bli väldigt fint om inte annat!! smile.gif
impen
Min serpens var planterad i en såndäringa "plaststam" när jag köpte den så det är kanske inte alls konstigt att den tog livet av sig?
Det var kanske försent att rädda den när jag väl planterade om.
Intressant teori iaf, som låter väldigt vettig.
norpydorp
Apprå på plaststam...så troode jag att man bara drog upp rankorna där.
Jag hade helmissat att det var planterat där också med jord...fast blomman jag hade där trivdes ändå laugh.gif

jag tror nog också som du Ina, ska prova om min picta överlever....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon