Full version: Rododendron
Sulawesii
Jag har en Rododendron som jag antingen vill ha bort helt och hållet eller beskära MYCKET kraftigt.
Om jag väljer att beskära den, kan jag då skära ner den vid första greningen?
*Birger*
Det är bara att välja. Ha en ful, halvdöd Rhododendron kvar eller ta bort den helt och plantera något som är bättre lämpat för platsen och som du endast behöver beskära minimalt eller helst inte alls.

Varför måste allting alltid beskäras så kraftigt? Växter mår bäst av att vi låter dem vara och istället planterar något som är storleksmässigt lämpat för den platsen.
Lena i Torslanda
Håller nog med Birger, men om man nu vill beskära en Rhododenron så går det alldeles utmärkt. Bryter nytt från veden. Men en sådan radikal beskärning som du talar om skulle jag aldrig bry mig om - du får ju bara en stubbe kvar. Heller då flytta busken - tom stora Rhod. går utmärkt att flytta eftersom rotsystemet är ganska litet.
*Birger*
Rätt Lena. smile.gif
fruberglund
Ja, Birger och Lena har självfallet rätt.

Jag har själv tänkt flytta mina Roddisar sen.

Har läst att de inte blir speciellt fina om man beskär dem för mycket och att formen lätt bli fel. Rhododendron är en ju buske som egentligen inte ska beskäras (därför är den en av mina favoriter eftersom jag hatar att beskära) men som kan beskäras om man måste men den gör sig mer till sin rätt om den får växa fritt smile.gif
Hannele

CITAT (Sulawesii @ 10-11-2004, 18:33)
kan jag då skära ner den vid första greningen?

wacko.gif Sulawesii, lite mer fantasi än så har du väl?
Det finns massa roligt att göra med träd och buskar, istället för att bara slakta ner dem.
Nu är inte topiary så vanligt med rhododendron,
men jag har sett fina exempel bland rädgårdsfolk, som älskar sina buskar.

Det här är en tuja, men jag visar det som exempel, att du kanske kan lämna kvar lite roliga gröna tofsar?
Gå runt din rhododendron några varv och fundera på, vad finns det för fint att göra?
Du har några månader på dej att fundera.
Kajsa
En granne på gatan stubbade ner sina gamla rhododendron, och det tog säkert 3-4 år innan man fick en ny mycket liten buske. Själv skulle jag nog ha börjat om med nya, om man nu orkar gräva upp rötterna.
Sulawesii
Ja, jag har ju några månader på mig att fundera.... men, eftersom rotsystemet tydligen är så litet så väljer jag nog att gräva upp den.
Tack ska ni ha för era svar!
Milex
Vi har haft en Catwabiense Grandiflora, den vanligaste lila rhoddisen. Den växte väldigt kraftigt och fick tas ner regelbundet för att vi skulle komma in genom dörren. Men jag ville ha den kvar för den var så vacker även om trädgården egentligen var för liten. Vi klippte ner den över nedersta grenparet. Den kom hur fint som helst redan året där på och var stor igen på få år. Men det är klart att har du bättre plats för den så är det ju käckt att flytta den.

Har hittat följande på www.rhododendron.org.se/ som är Svenska Rhododendrosällskapets site.

Karlskoga 2002-09-20
Hej Tommy!
Jag har några stora rhododendron med blåvioletta blommor. Planterade trol. 1939. De växer in över entrétrappan till villan. Hur mkt bör/kan man beskära och när är den bästa tiden på året? Måste beskärningen ske i etapper för att "skona" växten? Vilken tid är fullständigt olämplig? Vad tycker du (alltså ur skönhetssynpunkt) är lämplig beskärningsomfattning. Ska man låta entrétrappan av sten "inramas" av grenar eller ska man vara hård med att inte släppa in grenarna över trappan? Alltså en "hit men inte längre"-politik?
mvh
Leif

Hej Leif!
Jag vet inte säkert vilken hybrid du har, men den har troligtvis catawbienseblod i sig. Man kan då gå mycket hårt fram. Om det är en fin buske kan man som säkerhetsåtgärd dela upp beskärningen på två år. Tiden är däremot viktig. När björkarna börjar röra sig är enligt min mening den optimala tiden. Det går att vänta till början av juli om det finns skäl till det. Men just catawbiensehybrider bryter nästan alltid.

Tommy
Hannele
CITAT (Sulawesii @ 11-11-2004, 20:44)
så väljer jag nog att gräva upp den.
Tack ska ni ha för era svar!

wacko.gif blink.gif Vad ville du veta egentligen?? unsure.gif
Sulawesii
Det jag fick veta tongue.gif !
Bl a att det är dumt att klippa ner den så kraftigt, då det tar låååång tid för den att bli fin igen, om den nu ens blir det. Och att den har ett litet rotsystem som gör den lätt att gräva upp.
Ska också fundera på Milex svar om att klippa i två etapper.
Däkan
Det finns inga fula rhododendron - det finns bara misskötta.

Den sort man har kan vara felplacerad, för några tål nästan allt andra ställer krav. Jorden ska vara rätt, (ph-sur vanligaste kravet - men det finns andra), de ska vattnas inför vintern, de behöver näringstillskott efter blomningen, de ska skyddas mot ohyra, de ska ha löv kring fötterna inför vintern. Och så ska man pyssla om dem, nypa bort fula blad, fylla på med fluffig jord (=torv) kring rötterna när de kryper upp över jordkanten.

Folk behandlar ofta sina rhoddisar som om de vore thujor - dvs att de får sköta sig själva.
*hehoc*
Har dun tänkt på att man kan stamma upp roddisar? Snyggt, praktiskt och platsbesparande!
Sulawesii
CITAT (hehoc @ 10-12-2004, 19:19)
Har dun tänkt på att man kan stamma upp roddisar? Snyggt, praktiskt och platsbesparande!

Kanske vore något.

Men, efter Däkans inlägg blir jag lite sugen på att ta bort den. Och sätta dit en Thuja tongue.gif ! Nä, men det verkar vara lite mycket arbete. Jag är lite lat.....

Å andra sidan kanske den blir tillräckligt intressant som uppstammad för att jag ska få lite ork!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon