LenaTuring
10-11-2004, 22:02
Detta med varmkompost verkar vara en hel vetenskap med tanke på alla som har bekymmer med dem. jag är en av dem.
Fick en varmkompostbehållare i juni då jag påbörjade den men den vill inte börja brinna!!!

. Dessutom så blir det både grönmögel och vitt luddigt mögel på de matrester jag blandar ner. Funderar på om detta kan vara direkt skadligt så småningom om man vill ha komposten på grönsakslandet
t ex?
jag blandar ner sågspån och lite löv och tycker inte komposten är vare sig för torr eller blöt men jag läste just i en tråd att barrspån visst inte var så bra kanske det som är mitt problem?
Ingrid på Västkusten
11-11-2004, 09:11
Jag ahr en kompost som inte brinner så bra den heller för masken har flyttat in så jag ahr en maskkompost!
Jag kan också få mögel fast mest på sommaren( det går över oftast stora bitar av nånting)l och så men jag täcker det mesta av mina matrester etc som ksall i komposten. Första året använde jag mkt sågspån d v s sådant jag kört i 'tuggen' m,en det var lätt att använda för mycket märkte jag själv så det gav jag upp. Över vintern brinner inte min kompost trots vinterjacka men den komemr igång på våren :-)
Pjutta kompost - använd gräsklipp färsk gödsel etc etc etc ;-) det är våldsamt bra för komposten som skall 'brinna'.
Själv blandar jag inget i komposten utan jag kör med lager på lager. Tumregel - matrester skall alltid vara täckta av nått - tunt lager av nånting.....
Lena i Torslanda
11-11-2004, 09:15
Se till att blanda om regelbundet så slipper du mögliga rester. Jag brukar röra om lite snabbt varje gång jag slänger i något nytt.
Lene i Fredrikstad (Norge)
14-11-2004, 13:41
Jeg har hatt min varmkompost i fyra år nu.
Første året slet jeg fælt, nå går det av seg selv. Jeg oppdaget ettehvert at det største problemet mitt var væske og luft. Den trenger mye mer væske enn man skulle tro.
Nå tilfører jeg varmt vann i bøtta når jeg går ut med den + at jeg blander det nye med den gamle massen hver gang og legger strøet på toppen. + at noen ganger har jeg i ekstra vann i tillegg - rett fra vannslangen ute.
og jeg lufter noen ganger komposten helt fra bånn med en "komposløfter" en stang med vinkler i enden - når jeg trykker den ned folder vinklene seg sammen, når jeg løfter den opp igjen folder den seg ut = luft ned i massen. Nei, det forklarte jeg litt vanskelig. Det viktigste er at massen blir luftig.
Det er ellers helt normalt med møgel og hvitt belegg på matrestene, det betyr bare at nedbrytingen har begynt, men kan også tyde på for lite væske.
Det går ann å tilsette urin eller rekeskall - det setter den igang. Eller varmt vann med sukker i. Eller ferskt gressklipp blandet 4-1 med strø. Det går ann å fylle opp med gress og strø og den setter igang på noen dager (rør rundt hver dag). Men det begynner kanskje å bli litt sent å klippe plenen for iår.
Når markene kommer fram kan det tyde på at komposten begynner å bli varmere; markene søker da til de kjølige områdene der du ser dem (ved lokket og langs kantene).
Lykke til med varmkomposten din!
LenaTuring
18-11-2004, 19:24
Tack för era tips.
Det där med att tillföra diverse "pådrivare" i komposten ska jag prova så kanske det blir fart.
Matkomposten går som en dans på sommaren, bara puttrar och går, men på vintern när kylan kommer får man finna sig i att allt går på halvfart, förra året la jag ibland tidningar i tunna lager för att stoppa kylan och så spar jag löv från hösten som jag strör med, det har varit bättre än spån från virke. Ibland ser allt äckligt ut, men det blir utmärkt i slutändan, all fin jord som blir i grönsakslandet. Det är rena guldet.
Två åtgärder som hjälpt till att hålla min kompost i gång på vintern är:
- nytt material grävs ner en liten bit mitt i komposten och täcks med
något strömaterial
- jag har skurit till en frigolitskiva som ligger direkt mot materialet som
en "flytande isolering" .
I går när jag fyllde på nytt material hade vi - 11, men det ångade om
komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.