|
lena:-)
10-11-2004, 22:37
netaave
10-11-2004, 22:40
Jadå!
jag gillar också såna som klarar sej själva
lena:-)
10-11-2004, 22:42
Ja, varför skulle du inte få det? Vi hade knölklockor i förra trädgården. Den är ju vacker så jag gjorde inget med den de första åren. Men när bondpionen blommade i blått....  fick det vara nog. En dag bestämde jag mig. Knölklockan som stod mitt i paradrabatten mot vägen skulle bort. Jag grävde och grävde och grävde. De har ju tämligen långa pålrötter..... Den här roten växte in under vägen och jag var nyfiken på att se hur lång den kunde vara. När jag efter ett antal timmar kom ner till vattenledningen under gatan kom gubben ut och stoppade mig..  Då hade jag fått fram en rot som var 1,35 cm lång och den fortsatte.... Den knölklockan kom inte upp igen medan vi bodde kvar
"knölklockehörnan" ... jo, det kan man ju drömma om. Hade en sån förra sommaren, som var min första i kolonin. I år hade det hux flux blivit 3-4 såna hörnor ... och fler på gång som det verkar. Dom är ju så försmädliga i början, bara små ynka blad som i smyg brer ut sej under större perenner - t.ex pioner ( jag tror dom vet vilka växter man inte gärna gräver upp och passar på att slänga sina frön där  ) Så lätta att missa, så lätta att tänka "så sött" om, - och sen... med full kraft exploderar dom och tar över och sen är det grävning och rensning som gäller och sen är det bara att resignera och tänka att : tja, dom äär ju faktiskt ganska fina Gunilla
CITAT (lenasch @ 10-11-2004, 22:37) en liten perenn som förvildat sig och tittar upp lite här och var..för här och var är den minsann. Ett år sparade jag den så fint och försökte samla den på ett ställe :( :( :unsure: :unsure: Finns det bot för sådana som mig, finns det tom fler kanske? Får jag vara kvar här trots detta?  -_- -_- -_-  Gjorde ungefär samma grej i min första trädgård. Aningslöst konstaterade jag att blommorna var vackra. Tar mig trots detta friheten att fortsätta här. Jag har ju lärt en del sedan dess.
Jag hade den stora lyckan att ha läst inlägg från såna som er innan jag upptäckte några små näpna knölklockor i ett hörn av min trädgård. Så jag visade inget förbarmande alls med dem! Allihop är borta nu! Vill jag titta på knölklockor så gör jag bara en bildsökning på Google!
Du får vara kvar! Jag sådde lupiner (garva inte ihjäl er nu!) för att de hade en så fin röd färgskala. Hur dum får man bli? Har någon försökt gräva upp lupiner och fått med hela rotsystemen? Vi försökte. Men jag är rädd för att jag har en utbredd lupinträdgård nästa år. Och dessvärre höll de inte ens färgen, utan det vita och blå kom tillbaka...
Det fanns massor av lupiner i rabatterna när vi flyttade hit för fem år sedan. Jag har lyckats medels rotryckning och utmattning bli av med dem ...nästan... Det gäller att ta dem tidigt på våren, så fort de visar sig...
Bränn varje vår där det växer lupiner så försvinner de ganska snabbt! Mvh Fenja
gammelnalle
11-11-2004, 01:18
Bränna Lupiner???? hujena mej.... knölklockor ???? har inte den ansate bleking om vad det är men så länge du inte odlar KIRSKÅL så får du vara kvar här för mig.....
Här dyker matvraket upp i debatten: Så mycket framgrävda rötter? Ät upp dem! Rötterna har stora knölar (därav namnet) som dessutom lär vara mycket välsmakande. Den odlades som köksväxt på 1700-talet. Hela växten går att äta, så tugga på mina vänner  ... (obs SKOJAR, stryp mig inte  ) /amaira.
Alltså, jag skriver givetvis om knölklockan, inte lupinerna, de är nog inte ätliga...
Copycat
11-11-2004, 08:34
Hejsan ! Vad skönt att höra att man inte är ensam. Jag var i vårat bostadsområde och strosade för flera år sedan, och fick då se en otroligt vacker slingerväxt som täckte hela väggen. Damen som bodde där hade inte en aning om vad den hette, hon kallade den bara för "kasblomma". Hur som haver jag lyckades få tag i lite småttingar som drivit in till hennes granne året därpå, Jag satte efter ett stängsel som vi har utanför köksfönstret. Hela den uteplatsen är idag i det närmaste marktäckande av SNÅRVINDA, den är fortfarande lika vacker, men helvild. Bladen blir stora som dasslock på dom lianer som slingrar närmast väggen. Jag har försökt att mota den från rabatten, men det är nästan en heltidssyssla. Inte nog med denna vackra "miss", i September fick jag äntligen tag på Såpnejlika, också en blomma jag sökt med ljus och lykta efter, fast jag har sökt hos trädgårdshandlare. Det var en Odlamedlem som bytte mot lite snårvinda. Så visst är vi flera som odlar "ogräs", jag säger som gammelnalle, bara det inte är Kirskål, DET har jag haft min beskärda del av, jag fick marktäcka nästan hela tomten och odlar allt i pallkragar nu.
Jag fick min första Knölklocka i år. Men vad vacker den var!! Inte kunde jag väl... Det får jag nog lida för i framtiden. Mina Lupiner skulle jag bara flytta för några år sedan när jag gjorde en ny rabatt. Trots att jag flyttade så omsorgsfullt och försiktigt är och förblir de borta. Sens moral: Det du vill ha bort, återkommer. Och v.v.
Jaa, jag får väl erkänna... jag "odlar" ... snårvinda (fast den har tagit över odlingen själv nu) knölklocka (som jag ännu inte grävt upp några rötter på, ska bli en spännande måltid, bara jag är säker på att den har tagit sig så bra att den inte tar stryk av att få rötterna uppgrävda ) såpnejlika, lupin, ja, en massa annat också som "sköter sig själv". Dock inte kirskål, även jag har en gräns verkar det som Kanske byter jag i framtiden intresse från trädgård till korsord? Man vet aldrig vad framtiden har i beredskap. Såpnejlikan tänkte jag prova som tvättmedel, men även dessa ska man använda rötterna av, och jag vill ju inte bli av med dem. Har haft dem i sex år, och har gräsmatta som jag klipper runtomkring. De har inte spridit sig än. /amaira.
Tror bestämt att jag har en, än så länge, knölklocka i min trädgård. Har dock inte märkt av dessa ogrästendenser ännu. Fast det kanske inte är en knölklocka? Min ser ut som blåklockor som växer på en stam.
Ciczi
CITAT (Copycat @ 11-11-2004, 08:34) Så visst är vi flera som odlar "ogräs", jag säger som gammelnalle, bara det inte är Kirskål, DET har jag haft min beskärda del av Jag har med vett och vilja köpt! en kirskålsplanta... Inte en alldeles vanlig grön, utan en varigerad - jättesnygg.  Den ska inte vara lika invasiv som den vanliga gröna sägs det. Men jag håller ett vakande öga på den. Jag har aldrig sett vanlig kirskål, bara på bild.
CITAT (Betty @ 11-11-2004, 09:13) Jag har med vett och vilja köpt! en kirskålsplanta... Åh, det var skönt att höra ... *andas lättad ut* Jag är inte värst...
Nej du är inte värst! Men jag är inte den enda "värstingen" här - jag vet fler... Kolla vad fin den är (har lånat bilden av en annan värsting)!
CITAT Så mycket framgrävda rötter? Ät upp dem! Kirskål går också att äta, är lika god som spenat om man tar bort de grövsta stjälkarna. Själv har jag gett upp kampen mot kirskålen nu, liksom Botaniska i Göteborg tycks ha gjort. Jag tar bara bort blommorna och försöker begränsa den till de partier den redan tagit över. Marktäckning fungerar bara om man lyckas skugga bort varenda blad, men den har en tendens att krypa fram i kanterna och intill buskstammar. Så att bli av med den i ett gammalt rhododendronkvarter är näst intill omöjligt. Men den gillar inte djup skugga, och den gillar inte heller att bli kortklippt med gräsklippare eller uppryckt för att ätas. Så det går rätt hyfsat att hålla den i schack. Den överlever, men för en tynande tillvaro. Men den dan man slutar klippa tar den snart över hela trädgården.
Kaktus-kanske
11-11-2004, 09:38
Kir skål ? Knöl klocka ?  Hjälp jag ramlar ner för läktaren !! Har ingen aning om vad dessa plantor är / eller inte är !!
CITAT (Kaktus-kanske @ 11-11-2004, 09:38) Hjälp jag ramlar ner för läktaren !! *Rusar fram och plåstrar försiktigt om* Ja Betty, den är fin... ska kanske sälla mig till värstinggruppen... Viveka, jag brukar också äta kirskål, det är mycket gott! Men jag hämtar hos en granne en bit härifrån. (tillräckligt långt härifrån för att den inte spridit sig hit) Ibland gör jag spenat, ibland te, ibland tuggar jag den rå.
CITAT (Kaktus-kanske @ 11-11-2004, 09:38) Kir skål sommarkväll o kall skål me kir
Kaktus-kanske
11-11-2004, 10:30
^ mm den vet jag iaf hur den ser ut
gammelnalle
11-11-2004, 10:41
nä nu jäsiken...... måste nog starta en omröstning för att få väck de värsta av-arterna härifrån odla.: Betty måste väck..... ODLA kirskål!!!!!! Skamgränsen är nådd..... möjligen kan jag köpa oldwolfies mycket bra användning: Kir-skål... SKÅL på dig wolfie!!! tror att Betty fattar och tål skämt....
fast nalle kirskålspaj e jättemumsigt skål nallen
Jag fattar och tål också skämt Gammelnalle! (tror och hoppas jag )Men tror du det går att få bort oss med rötterna? Bara jag inte hamnar i grytan är jag nöjd. Föredrar att äta, inte ätas  . Skål på er!
gammelnalle
11-11-2004, 11:07
CITAT (amaira @ 11-11-2004, 10:56) Jag fattar och tål också skämt Gammelnalle! (tror och hoppas jag )Men tror du det går att få bort oss med rötterna? Bara jag inte hamnar i grytan är jag nöjd. Föredrar att äta, inte ätas  . Skål på er! Men tjära amaira !!! Visseligen sällar du dig till de som ÄTER kirskål... (BARA KOM OCH HÄMTA!!!!) men du har inte börjat odla den ännu... så DIG behöver jag inte dra upp i hårrötterna... och till viss del tycker jag om människor... men inte så till den grad att jag har blivit kannibal !!! och till Kaktus-kanske: VAD är det du vet hur det ser ut??? En flaska KIR???? ÅSÅ tar ni det lilla lugna med skålandet... det är trots allt bara torsdag förmiddag!!! Skål på er Grevar och Baroner!!!
Ja skål på er allihopa..men inte nån kirskål..för det tror jag inte jag har nånstans....men knölklockehörna har jag flera stycken...och åkervinda som jag i min enfald trodde jag skulle kunna kontrollera..hade ingen aaaaaaning om att det var ett så elakt monster ...och häng inte mej nu men jag har samlat lupinfrö i naturen och även grävt upp plantor för här hos mig finns inte en lupin så långt ögat kan nå....förrän nu då.......  och såpnejlikan har jag äääntligen fått att etablera sig ordentligt... ..och jag har gjort det värsta värsta också....jag har grävt upp parkslide intill en vägkant i samhället...så nu står det en kruka ute och väntar på plantering...men jag har lite svårt att bestämma VAR.... ...får jag vara kvar????
Kaktus-kanske
11-11-2004, 11:55
Gammelnalle, nej jag tänkte på svartvinbär's likör blandat med torrt vin (bubbel om man gillar det) hällt i en skål... kir skål ...
CITAT (Kaktus-kanske @ 11-11-2004, 11:55) Gammelnalle, nej jag tänkte på svartvinbär's likör blandat med torrt vin (bubbel om man gillar det) hällt i en skål... kir skål ... Någon sån kir-skål har jag inte provat på! Ska nog testa en sån mé!  Hur många delar av varje ska det va?
Hannele
11-11-2004, 14:00
 Grannens vackra knölklocka, bredvid vintergrön lagerhägg.
Ja den är jättefin Hannele, men det är just precis så här jag vill se den: På bild tagen i någon annans trädgård!
Kaktus-kanske
11-11-2004, 15:04
Betty, alltid en smak sak men ca 1 del likör på 7 delar vin
Tack! Ska absolut prova!
jessica zon6
11-11-2004, 16:00
Hualigen,jag som trodde att mina fina blåklockor var så fina  Jag har tillochmed samlat lite fröer i höst....Då blir det stora rensningen av knölklocka och lupin i vår
jag tycker att de e man själv som avgör vad som e ogräs o inte för gillar man dom ska dom väl få växa jag har ju inga grannar som kan bli arga heller förstås
anne-li i olofstorp
11-11-2004, 16:06
CITAT (Tesa @ 11-11-2004, 11:36) Knölklockehörna har jag flera stycken...och åkervinda som jag i min enfald trodde jag skulle kunna kontrollera..hade ingen aaaaaaning om att det var ett så elakt monster ...och häng inte mej nu men jag har samlat lupinfrö i naturen och även grävt upp plantor för här hos mig finns inte en lupin så långt ögat kan nå....förrän nu då.......  och såpnejlikan har jag äääntligen fått att etablera sig ordentligt... ..och jag har gjort det värsta värsta också....jag har grävt upp parkslide intill en vägkant i samhället...så nu står det en kruka ute och väntar på plantering...men jag har lite svårt att bestämma VAR.... ...får jag vara kvar????  Det bästa stället för parkslide vet jag var det är,,,, sopförbränningen! Jodå jag har det själv, och ibland är det riktigt fint -men fordrar rensning och röjning flera gånger per sommar + gräsklippning runtom,,,, Dessutom är dom utmärkta värdfamiljer för små späda kirskålsplantor som kan växa sig stora och starka innan dom skall invadera resten av trädgården Nej akta er för detta
Nääe...nånstans SKA jag ha parkslide....men inte nödvändigtvis precis i trädgården...nånstans utanför där det inte gör nåt om den sprider sig kanske....jag har några hektar den kan bre ut sig på....
CITAT (ciczi @ 11-11-2004, 08:48) Tror bestämt att jag har en, än så länge, knölklocka i min trädgård. Har dock inte märkt av dessa ogrästendenser ännu. Fast det kanske inte är en knölklocka? Min ser ut som blåklockor som växer på en stam.
Ciczi Det är kanske Hässleklocka - Campanula latifolia? Jag har både blå och vit variant.
CITAT (Berith @ 12-11-2004, 07:07) Det är kanske Hässleklocka - Campanula latifolia? Jag har både blå och vit variant. Är de väldigt lika varandra? Ciczi
Inga från Närke
12-11-2004, 08:07
Har också knölklocka och lupin men tillhör den skara som tycker det är vackert. Lupinen sprider sig med frö så klipp av stängeln när den har blommat över så blir det inte så många. Likaså gör jag med knölklockan klipper av blomställningarna när de blommat över. Vet att de även sprider sig med rötterna men det blir mindre tycker jag om man gör så här sedan kan man ju kolla ibland där nya småplantor dyker upp att rycka bort dem. /Inga
Knölklocka har jag inte, tror jag... Tidigt i våras däremot så var jag hemma hos min mamma och tog med lite växter till min trädgård bla näva. Det är i södra norrland och det var inte så mycket som kommit upp men jag fick med mig några som jag planterade så fint i vår nya perennrabatt. Nån månad senare var jag och hjälpte mamma med ogräsrensning och fick se nåt jag kände igen. Mina nävor! Skickade ut min man med digitalkameran för att fota nävorna i rabatten. Mycket riktigt, jag hade planterat ogräs, men det såg ju fint ut och ingen hade sagt nåt:wub: Tog med mig några riktiga nävor och bytte ut mot ogräset utan att bli upptäckt  Insåg att jag hade mycket kvar att lära  torvan Kom just på att jag har köpt ettåriga lupinfrön blir dom också ett ogräs???
...och det är inte knölklocka som jag har, utan rapunkelklocka. Tack för fotot Hannele. Fast ... jag vet inte om det är rapunkelklocka heller... jag vet faktiskt inte vad det är! Rapunkelklocka har jag gärna - den har också ätliga rötter, och är dessutom rödlistad har jag för mig. En gång för sådär tio år sedan, sådde jag rapunkelklocka just där det nu växer-och-sprider-sig en fin ca halveterhög grenig klocka med inte alltför stora lite blekblå klockor på alla sidor. Men de första fem åren efter att jag sått, hände det ingenting. Under de där fem åren satte jag också ner några rotbitar av knölklocka på samma plats - och det hände fortfarande ingenting. Vad mer jag "stoppat i jorden" eller "kastat omkring mig" - hur ska jag kunna hålla reda på det? Helt plötsligt började det i alla fall växa en massa klockor där, och på den vägen är det. De sprider sig bra, och jag är försiktig så jag inte rakar av dem alla med gräsklipparen, först får de gå i blom och frö. Letade upp några foton sen i somras, här är den:  Ååhh vilka härliga sommarbilder... *försvinner in i minnen och drömmar*  Såhär växte den, nere till höger i bild. Och minsann, är här inte också en älskad åkervinda...  Parkslide... Jo, nog har jag satt en sån i marken också... Händer just inget  . Det var ju "bara" två år sen. Den tar sig så sakta så sakta. Men när jag hade grävt en av mina otaliga gropar (denna gång är det en "mossmark" på gång) så dök det i somras helt plötligt upp ett starkt och livskraftigt ... parkslide skott. Där!Raskt knipsade jag bort det, och låtsas nu att jag aldrig har sett något  . För ... det kan väl inte vara så ... att det just nu lägger all sin kraft på underjordisk verksamhet...  ? Har börjat samla på korsord för säkerhets skull. Det är spännande med trädgård! Ja, med korsord också, det är det väl? /amaira.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|