Cassiopeia
Min stora fina High Chaparall på 165 cm har gått hädan men jag har räddat en stängel som verkar frisk. Den har legat på mitt köksbord i några dagar nu eftersom jag inte vet hur jag ska göra...
Ska jag skära nytt snitt och sätta ner den i jord bara? Hurdan jord? Fuktig eller torr?
Kan jag skära av stängeln en gång till så att jag får två eller blir den ledsen om den är skuren i bägge ändar?

Tacksam för hjälp.
KURT
Du behöver inte skära av den igen (då kommer den bara att blöda och det riskerar att ruttna), sätt den i fuktig lucker (sand eller torvblandad) jod. Håll den fuktig, sätt ev en påse över för att hidra avdusntning. Men det får inte bli alltför bött, har man påse så bör man göra hål i den och/eller ta ev den en gång per dag. Kapar man den i "båda ändar" så ökar avdunstningen.
tomba
om orsaken till frånfället är okänt. Ta ny kaktusjord och ny/ren kruka om den dog av smittosamma orsaker kan du eliminera det på det sättet. lycka till smile.gif
aalo
Säljs inte High Chaparall längre.

Har varit ute efter en sådan längen men alla
gröna affärer jag varit i har inte dem?

Det kanske går mode i sånt och att den är omodern
och därför svår att hitta?
GoSatta
Du skriver inte var du bor? Men här i Stockholm brukar dom alltid finnas på tex. bergianska trädgården (ja vad nu affären där ute heter) även inne i city har jag sett dom på tex. weibulls, och andra mindre butiker så visst finns dom.
lolo
Jag hittade nyligen en mindre planta av high chaparall på en loppis (!), där en dam sålde plantan för 10 kr. tongue.gif Ibland ser man dem i blomaffärerna också häruppe, men det är ganska sällan.
aalo
CITAT (GoSatta @ 15-11-2004, 08:51)
Du skriver inte var du bor?

Okej, Jag bor i Lund
Någon som stött på High Chaparall i skåneområdet?
cic
High Chaparall säljs just nu på IKEA. Stora, fina och billiga.
aalo
Tack så mkt, Då får det bli en tur till IKEA i helgen biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon