Full version: söker orkidé hjälp
ebbanyc
Jag är total nybörjare på orkidéer och har fått en oncidium eller fjärilsorkidé i present. Den har troligtvis stått ett tag i affären och efter någon månad började den fälla blommor. Den verkar inte må dåligt i övrigt men jag är osäker på hur jag skall ta hand om den nu. Man skall tydligen klippa av den gamla blomstängeln vid "ögat" men trots alla websidor jag sökt på så har jag inte förstått exakt var "ögat" är.

MVH Ebba
kristerh
"Ögat" har du bara på brudorkideen wink.gif på dess blomstängel bildas "leder" eller vad man skall kalla det, var 5-10 cm ser det ut som det bildas små överlappningar på stängeln, det kallas ögat, men de skall bara klippas bort om de torkar, om de torkar in en bit klipper du bara bort det torra, det kommer nya blommor på den stängeln. vissnar hela stängeln klipper du bort hela.
På de flesta andra orkideer blommar varje stängel bara en gång, när blomningen är klar klipper man bort blomstängeln helt,
därefter brukar de vilja vila, och bilda nya bulber dvs knölarna som blommorna kommer från, ofta dröjer det ca ett år till nästa blomning, det finns bulb orkisar som blommar fler gånger om året men oftast en gång om året.
Passa på att plantera om den i orkideejord nu när den blommat över.
krister
lolo
Hej Ebba! Hur ser kompoströtterna resp luftrötterna ut på din orkide?
ebbanyc
Hej,
Tack för informationen. Då verkar det som om jag skall klippa av hela den gamla stängeln (som nu är helt gul).

Luftrötterna är vita och de blir gröna när de får vatten på sig. Kompoströtterna är också vita.

-Ebba
Ljusalfheim
viktigt med goda ljusförhållanden dessa mörka tider..
wub.gif
lolo