Full version: söker orkidé hjälp
ebbanyc
Jag är total nybörjare på orkidéer och har fått en oncidium eller fjärilsorkidé i present. Den har troligtvis stått ett tag i affären och efter någon månad började den fälla blommor. Den verkar inte må dåligt i övrigt men jag är osäker på hur jag skall ta hand om den nu. Man skall tydligen klippa av den gamla blomstängeln vid "ögat" men trots alla websidor jag sökt på så har jag inte förstått exakt var "ögat" är.

MVH Ebba
kristerh
"Ögat" har du bara på brudorkideen wink.gif på dess blomstängel bildas "leder" eller vad man skall kalla det, var 5-10 cm ser det ut som det bildas små överlappningar på stängeln, det kallas ögat, men de skall bara klippas bort om de torkar, om de torkar in en bit klipper du bara bort det torra, det kommer nya blommor på den stängeln. vissnar hela stängeln klipper du bort hela.
På de flesta andra orkideer blommar varje stängel bara en gång, när blomningen är klar klipper man bort blomstängeln helt,
därefter brukar de vilja vila, och bilda nya bulber dvs knölarna som blommorna kommer från, ofta dröjer det ca ett år till nästa blomning, det finns bulb orkisar som blommar fler gånger om året men oftast en gång om året.
Passa på att plantera om den i orkideejord nu när den blommat över.
krister
lolo
Hej Ebba! Hur ser kompoströtterna resp luftrötterna ut på din orkide?
ebbanyc
Hej,
Tack för informationen. Då verkar det som om jag skall klippa av hela den gamla stängeln (som nu är helt gul).

Luftrötterna är vita och de blir gröna när de får vatten på sig. Kompoströtterna är också vita.

-Ebba
Ljusalfheim
viktigt med goda ljusförhållanden dessa mörka tider..
wub.gif
lolo
Ursäkta, jag läste fel i ditt inlägg, trodde att den mådde dåligt. Din orkidé verkar istället må hur bra som helst. Eftersom du skriver att du är nybörjare kan det vara bra att veta att inte övervattna oncidium, för de lagrar vatten i bulberna. Är du tveksam kring vattningen är det bättre att vänta lite till med vattningen än att chansa. Innerkrukan ska kännas väldigt "lätt" innan du sänker ned komposten i en hink med vatten. Det är mest lämpligt att vattna så.
Annlo
Ett annat tips inför sommaren är att ställa ut den!! Jag har en som stått på vår veranda i skuggan men ändå ljust... Den har precis blommat på stängel nr 1 med över 100 blommor (slutade räkna knoppar då!!!) och nu blommar stängel nr 2.... wub.gif
Jag inbillar mig att det är för att den stått ute i somras...

Annars sköter jag den som andra orkidéer... den står dock i det ljusaste fönstret nu.

Lycka till!
Annlouice
lolo
Hej min namne (Ann-Louice, men jag stavar med s)! tongue.gif Det var ett väldigt intressant tips, var bor du i Sverige? Hur pass kallt har du haft som mest? Hur vattnar du den under sommaren utomhus? Näring? Tacksam för svar/Ann-Louise
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar också ha mina oncidium ute på sommaren och de tas inte in förren på hösten då det börjar bli risk för minusgrader, ett par plusgrader om natten är inga problem för dem. (Nu när uterummet vart inglasat togs de inte in förren en bit in i oktober)

Jag använder inga specialmedel till orkideerna utan de får hålla tillgodo med hemtillverkad gödning i form av guldvatten och nässelvatten och de brukar blomma ändå. (Jag brukar mest göda under sommaren under vintern får de sällan gödning)
Annlo
Hej Annlouise!
Jag gör precis som Åsa...Jag bor i zon 3-4 (precis på gränsen)
Jag har däremot orkidéhusets gödning, annars så vatten som de vanliga phallisarna under sommaren! Den växte som ogräs biggrin.gif

Annlouice
lolo
Åsa och Annlouice - tack för era svar! Låter ju spännande med oncidium utomhus nästa sommar, nu när vi ska glasa in altanen också! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon