Full version: sker orkid hjlp
ebbanyc
Jag r total nybrjare p orkider och har ftt en oncidium eller fjrilsorkid i present. Den har troligtvis sttt ett tag i affren och efter ngon mnad brjade den flla blommor. Den verkar inte m dligt i vrigt men jag r osker p hur jag skall ta hand om den nu. Man skall tydligen klippa av den gamla blomstngeln vid "gat" men trots alla websidor jag skt p s har jag inte frsttt exakt var "gat" r.

MVH Ebba
kristerh
"gat" har du bara p brudorkideen wink.gif p dess blomstngel bildas "leder" eller vad man skall kalla det, var 5-10 cm ser det ut som det bildas sm verlappningar p stngeln, det kallas gat, men de skall bara klippas bort om de torkar, om de torkar in en bit klipper du bara bort det torra, det kommer nya blommor p den stngeln. vissnar hela stngeln klipper du bort hela.
P de flesta andra orkideer blommar varje stngel bara en gng, nr blomningen r klar klipper man bort blomstngeln helt,
drefter brukar de vilja vila, och bilda nya bulber dvs knlarna som blommorna kommer frn, ofta drjer det ca ett r till nsta blomning, det finns bulb orkisar som blommar fler gnger om ret men oftast en gng om ret.
Passa p att plantera om den i orkideejord nu nr den blommat ver.
krister
lolo
Hej Ebba! Hur ser kompostrtterna resp luftrtterna ut p din orkide?
ebbanyc
Hej,
Tack fr informationen. D verkar det som om jag skall klippa av hela den gamla stngeln (som nu r helt gul).

Luftrtterna r vita och de blir grna nr de fr vatten p sig. Kompostrtterna r ocks vita.

-Ebba
Ljusalfheim
viktigt med goda ljusfrhllanden dessa mrka tider..
wub.gif
lolo
Urskta, jag lste fel i ditt inlgg, trodde att den mdde dligt. Din orkid verkar istllet m hur bra som helst. Eftersom du skriver att du r nybrjare kan det vara bra att veta att inte vervattna oncidium, fr de lagrar vatten i bulberna. r du tveksam kring vattningen r det bttre att vnta lite till med vattningen n att chansa. Innerkrukan ska knnas vldigt "ltt" innan du snker ned komposten i en hink med vatten. Det r mest lmpligt att vattna s.
Annlo
Ett annat tips infr sommaren r att stlla ut den!! Jag har en som sttt p vr veranda i skuggan men nd ljust... Den har precis blommat p stngel nr 1 med ver 100 blommor (slutade rkna knoppar d!!!) och nu blommar stngel nr 2.... wub.gif
Jag inbillar mig att det r fr att den sttt ute i somras...

Annars skter jag den som andra orkider... den str dock i det ljusaste fnstret nu.

Lycka till!
Annlouice
lolo
Hej min namne (Ann-Louice, men jag stavar med s)! tongue.gif Det var ett vldigt intressant tips, var bor du i Sverige? Hur pass kallt har du haft som mest? Hur vattnar du den under sommaren utomhus? Nring? Tacksam fr svar/Ann-Louise
sa, mlardalen zon 2
Jag brukar ocks ha mina oncidium ute p sommaren och de tas inte in frren p hsten d det brjar bli risk fr minusgrader, ett par plusgrader om natten r inga problem fr dem. (Nu nr uterummet vart inglasat togs de inte in frren en bit in i oktober)

Jag anvnder inga specialmedel till orkideerna utan de fr hlla tillgodo med hemtillverkad gdning i form av guldvatten och nsselvatten och de brukar blomma nd. (Jag brukar mest gda under sommaren under vintern fr de sllan gdning)
Annlo
Hej Annlouise!
Jag gr precis som sa...Jag bor i zon 3-4 (precis p grnsen)
Jag har dremot orkidhusets gdning, annars s vatten som de vanliga phallisarna under sommaren! Den vxte som ogrs biggrin.gif

Annlouice
lolo
sa och Annlouice - tack fr era svar! Lter ju spnnande med oncidium utomhus nsta sommar, nu nr vi ska glasa in altanen ocks! tongue.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon