hallåååå e ni så fredsälskande så att ämnet inte intresserar. det rör ju våra mödrar systrar o. döttrar.
Yin o Yang
11-11-2004, 11:03
Kan det vara så att alla tiger och samtycker?
Gossen Ruda
11-11-2004, 11:04
Eller så har dom ingen aning om vad som åsyftas. Som jag.
Monica M zon 4
11-11-2004, 11:11
Jag såg heller inte programmet så jag kan heller inte kommentera det. Har sett trailers så jag vet att det handlade om kvinnomisshandel. Och det enda jag kan säga är att: Om kvinnomisshandel tycker jag inte!!
gammelnalle
11-11-2004, 11:13
Såg inte programmet !!!
MEN jag protesterar vilt att jag som man numera förväntas att börja mina samtal med att säga jag INTE slår Kvinnor!!!! och att jag skulle vara/är Feminist!!! (för det är jag inte....)
Precis lika lite som jag anser mig vara rasist.
jo förresten... jag försöker faktiskt slå kvinnorna.... i alla sällskapsspel som de deltar i tillsammans med mig!!!
VIVA la differance!!!!
kolla här:
http://tv4.se/visa/?ID=346827rättsrötan som behandlades i programmet igår är det jag avsåg med mitt utbrott lite tidigare idag. Sorry! jag tar sällan till superlativer men nu så.....
Det här är programmet:
"Lite stryk får dom tåla"
"Lite stryk får dom tåla" är en dokumentärserie i tre delar. Liza Marklund har följt offer, anhöriga och förövare genom ett Sverige ingen vill se.
Var tionde dag mördas en kvinna i Sverige - oftast av sin före detta eller nuvarande man. I över 60 procent av fallen där kvinnor mördas av närstående är mannens kontrollbehov över kvinnan den direkta orsaken.
Programledaren, journalisten och författaren Liza Marklund har följt offer, anhöriga och förövare genom ett Sverige ingen vill se. Här huggs småbarnsmammor ihjäl med moraknivar och gärningsmännen döms till lagens lindrigaste straff. Här förföljs, plågas och misshandlas kvinnor tills de tvingas emigrera.
I Sverige blundar man för problemet och hoppas att kvinnorna ska sluta klaga. I det sista programmet i serien leder Liza ett korsförhör där experter och ansvariga försöker komma fram till vad som ska göras för att stoppa kvinnovåldet.
Det tredje programmet i serien sänds den 17 november kl. 21:00 och består av en hearing, med ett tjugotal inbjudna; experter, politiker och ansvariga. Med Liza Marklund som moderator ska de komma fram till vad som ska göras för att stoppa mäns våld mot kvinnor.
På tv4.se (se tombas länk ovan) finns också ett diskussionsforum om serien och ämnet.
Hej! Jag missade tyvärr programmet, kanske går det i repris? Självklart är det fruktansvärt med denna kvinnomisshandel, det lär vara ett stort mörkertal. Det är så fegt av dessa karlar att ge sig på kvinnor på detta sätt, men det handlar väl om att de vill utöva nån slags kontroll? Det jag undrar är: förekommer detta i alla samhällsskikt? Det påstås så ibland. Sen undrar jag också om man som anhörig/vän ofta kan se tecken på misshandel? Ofta förnekas misshandeln har jag förstått, många känner en skam och rädsla över att ha drabbats. Hemskt! /Ann-Louise
I programmet framkom endel vanliga indikationer på att ngt är fel, men det är säkert väldigt individuellt. det bästa är nog att vara tillgänglig och om man misstänker ngt FRÅGA!!! det kan i allra värsta fall uppfattas som omtanke om personen i fråga. Vi män måste också ta vårt ansvar, om ngn ser eller hör ngt som antyder att allt inte står rätt till ställ dem till svars. Män som slår är inte acceptabelt oberoende av orsak.
netaave
11-11-2004, 14:42
Jag såg programmet, och blev fruktansvärt berörd. Argast blev jag på dessa myndighetspersoner och deras nonchalans.
Den manlige åklagaren måste väl ha begått tjänstefel om han systematiskt lät ärendena ligga och sen preskiberade dom på rutin.
Eller den polis som sa till kvinnan vars besöksförbud gått ut, "jag skulle kunna utfärda ett, men då skulle jag inte få göra annat, vänd dig till NN i stället"
Eller socialchefen som hotade en kvinna med att tvångsomhänderta hennes barn eftersom hon kritiserat deras flathet, vad gällde hennes och hennes barns säkerhet.
Jag kan inte föreställa mig hur det är att leva med ett ständigt dödshot, att behöva leva anonymt, att behöva flytta igen och igen, att inte kunna låta sina barn gå på dagis eller skola, att dom aldrig kan få gå ut!
Det för att en person jag en gång älskat och bildat familj med måste ha kontrollen fortfarande och då tar till våld.
Inte ens hon som emigrerat till USA kände sig ju säker.
Att de här kvinnorna upplever kontakten med myndigheterna som "värre" än misshandeln säger ju också en hel del om myndigheternas agerande.
Vad beror det på? Att kunskapen är otillräcklig förstås. Jag tycker Liza Marklunds program har belyst det här på ett sakligt och bra sätt, hon söker ingen syndabock men får ändå fram problemen så att man förstår.
Jag har väl också tyckt tidigare att om en tjej blir misshandlad så är det väl bara att gå, nu förstår jag att det inte är så enkelt.
zaaritha
13-11-2004, 00:19
Jag tycker poliserna är j--gt fega!
Redan när jag var barn , för många år se´n, så var poliserna löljiga!
Min far var kriminell. Det fick jag verkligen "lida" för i klass1-2.
Min mor blev misshandlad redan på 60-talet, inga myndigheter gjorde ett skvatt!!
Och--har även se´n dess, upplevt "olagliga" grejer!
Men--fy fan--för poliser!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.