Ewa L
Som ni kanske minns förlorade jag min mor för 3 veckor sedan. Jag har nu tömt hennes lägenhet. (Jobbigt!!)
Däribland fanns många kopparsaker. En hel del t.o.m. från min mormor. Alltså är jag rädd om dem, men att putsa alltihop så att det blir fint...

Helst inte Häxan alltså!

Har letat under de tidigare trådar vi haft i ämnet "Husmorstips" och både skrattat och blivit klokare (?), men koppar fanns inte med.

Helst någon typ av bad att lägga ner dem i. Inte bara av lättja, utan också därför att det syns att det är Häxan sedan gammalt i alla skarvar, skrymslor och vrår.
Lena i Torslanda
Tycker personligen att oputsad koppar är vackrast men har för mig att det funkar med att lägga alufolie i diskhon fylla på med vatten och slänga i citroncsyra. Låta föremålen ligga i ett tag och sedan skölja av och torka.
gammelnalle
HÄRhittade jag ett tips:
Vacker koppar
(2001-10-22, 15:39) Det går lätt och fort att putsa kopparsaker med citronsyrapulver utblandat i lite vatten. Glansen varar länge.
Tipsare: PUTSAREN

huruvida det är relevant eller ej vet jag inte......

lycka till
Boxer
Detta har jag inte testat själv men kanske du kan prova på någon liten sak först.

Putsa koppar och mässing
I svårare fall kan man blanda i en matsked vinsyra och två matskedar tvättpulver per liter kokande vatten. Lägg i föremålen i vattnet och borsta med en diskborste. Skölj av föremålen och efterputsa dem eventuellt men putsmedel för att få upp glansen ytterligare.

eller

Ättika som putsmedel
Ättikan gör underverk som rengöringsmedel för koppar och mässing. Föremålen blir snabbt skinande blanka på ett både ekonomiskt och miljömässigt sätt.
1 msk ren ättika, 24 %
2 msk finsalt
En mjuk trasa
Ewa L
Vilken härlig sajt!! Kastar mig handlöst över de olika tipsen.
Ingrid på Västkusten
Den där varianten med folie och salt/citronsyra i varmt vatten skall INTE utföras i diskhon för bästa resultat. Utan i 'annan' bunke - effekten mattas av ordentligt i diskhon ( detta är ju en form av elektrolytpolering på hemmaplan)
jendah
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-11-2004, 12:04)
Den där varianten med folie och salt/citronsyra i varmt vatten skall INTE utföras i diskhon för bästa resultat. Utan i 'annan' bunke - effekten mattas av ordentligt i diskhon ( detta är ju en form av elektrolytpolering på hemmaplan)

Plastbunke med kokhett vatten, i med en bit aluminiumfolie och salt, sen i med prylarna, har jag testat, fungerar utmärkt smile.gif

edit: Prylarna skall ligga på/mot alu-folien förresten... smile.gif
pimpim
Jendah, ungefär hur mycket salt ska man ha i per liter vatten? Låter ju toppen.

Pia
Ewa L
och är det vanligt salt?
Om de skall ligga mot alu-folien, betyder det att de skall vändas efter halva tiden??
jendah
vet inte om det finns något mått på salt... jag har bara öst på en del unsure.gif Vanligt kökssalt...

Det räcker att någon del av kopparn ligger mot folien - fast jag har märkt att det blir bättre om man flyttar om lite efter en stund smile.gif
lena:-)
I äntligen hemma la dom mässing i vanlig filmjölk, över natten tror jag. den var blank och fin efteråt, det kanske funkar på koppar också.

slår annars ett slag för en trösterik sida

hushållsträsket

här hittar man tips på det mesta i hushållet
Ingrid på Västkusten
Och använd RÄTT alu-folie - det skall va GRILL inte hushållsfolie ;-) den är plastbelagd!
jendah
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-11-2004, 13:32)
Och använd RÄTT alu-folie - det skall va GRILL inte hushållsfolie ;-) den är plastbelagd!

just det ja smile.gif
tänkte inte på att det fanns mer än en sort... huh.gif

Köper alltid ugnsvarianten. Använder det så sällan - och nästan enbart i ugnen (och ugnsvarianten går ju att använda till allt - till skillnad från hushållsvarianten smile.gif)
Hannele
Filmjölk, stoppade dom inte sakerna i blöt i filmjölk på TV?
jendah
CITAT (Hannele @ 11-11-2004, 14:55)
Filmjölk, stoppade dom inte sakerna i blöt i filmjölk på TV?

jo.....
såg kletigt ut - och tänk vilka mängder det går åt att dränka in så som hon gjorde...
kanske fungerar jättebra - men jag har inte precis lust att försöka ohmy.gif
Sulawesii
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-11-2004, 13:32)

Jaha - det var därför det inte funkade när jag testade för ett tag sedan. Hade ingen aning om att det var någon större skillnad på dem!
lotta_
STOPP!! Låt bli att putsa kopparsakerna, de är allra vackrast när de får en fin patina! STOPP!!
ifibi
Här är ett sätt att putsa silver, kanske fungerar det på koppar också?

Har provat med silverföremål, det fungerade bra. På koppar vet jag inte...

Sätt ett oxiderat silver föremål i god kontakt med aluminumfolie i en plastbunke. Häll på en lösning målarsoda eller bikarbonat, ca 1 msk per liter vatten. Låt det stå ett tag, pröva ca 15 minuter om vattnet är varmt, längre tid om vattnet är kallt.
Smekajsa
Apropå filmjölk så gjorde Gert Fylking en undersökning på Rix FM

Är det vitt eller svart om man stoppar ner huvudet i filmjölk??

Svar:svart
Eva St
Lägger mina kopparsaker i en balja med
Vatten, citronsyra och några droppar Yes och vips blir de blanka
lotta_
om du ändå ska putsa, sad.gif så rekommenderar jag putsmedlet pol ....
Svalu
Elektrolytputs är enkelt. Ner med kopparn i en hink varmvatten, krama en citron över, lite salt, en bit folie i kontakt med koparn. Klart på några minuter.
Berit
Undrar om jag kan diska gamla kopparföremål i diskmaskinen, eller blir de förstörda då? sleep.gif .
*Felix matte*
För flera år sedan testade jag att diska två kopparfat i diskmaskin, de blev mörkfläckiga men efter puts var de som nya. smile.gif
Kathy
CITAT (Berit @ 16-12-2005, 08:58)
Undrar om jag kan diska gamla kopparföremål i diskmaskinen, eller blir de förstörda då? sleep.gif .

Efter ett tips så kör jag mina kopparsaker i diskmaskinen och precis som Felix matte säger, så kan man putsa bort ev mörka vattenfläckar efteråt. wink.gif
Gossen Ruda
Anledningen till att koppar blir fin av exempelvis citronsyra är att ärgen som bildas i fuktig luft är ett skikt av basiskt karbonat. Man kan även använda saltsyra, akta fingrarna bara. INTE salpetersyra eller svavelsyra, båda löser koppar. Ev förtenning och dylikt skadas dock även av saltsyra.

Om man skall putsa koppar eller inte är en smaksak. Själv tycker jag att blänkande metallföremål är snyggare än ärgade och oxiderade. rolleyes.gif
Berit
Tack för era svar biggrin.gif . Det sparade mycket arbete åt mig, rent och fint med putsmedel efter maskindiskningen rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon