Full version: Rutiner
netaave
Är ni bra på det? Jag är urusel.

Jag behöver helt klart uppgradera mig vad gäller rutiner och självdiciplin. Har gått hemma mer eller mindre sen -98, skapat mig en massa olater som att gå och lägga mig och läsa tidningen när ungarna gått till skolan, kallat det livskvalité.

På vintrarna har jag knappt gått ut för jag har inte behövt, bara tagit de få stegen från min dörr till bilen och tvärtom vid affärn, simhallen och hemma. Tyckt att det varit ganska skönt.

Nu ska jag börja jobba och kommer att åka hemifrån kl 7 varje morgon, jag som är en kvällsmänniska av stora mått måste nu börja lägga mig i tid.
Simningen får jag nu göra em eller kväll, i stället för på mornar eller fm, om jag fixar det.

De förhoppningar jag har på mig själv är att jag ska få in de här rutinerna, åka direkt efter jobbet och simma 3 dar/vecka. Och att sen också få in nåt slags rutin på hemarbetet så att jag orkar det också.
Hannele
Lycka till, Neta.
Och grattis till jobbet.
Malvia
Tidigare kunde jag ta det lugnt på morgonen när barnen åkt iväg med skolbussen. Men nu vägrar 14-åringen att gå upp SÅ tidigt och åka i 35 minuter, så jag kör henne till skolan (15 min) och åker sen direkt till jobbet.
Där tar jag det lugnt en stund och läser tidningen innan jobbet börjar.
Men det man inte hinner på morgonen får man ta igen på kvällen.
Likadant med det man inte hinner i veckorna får man göra på helgen.
Det är bara att acceptera annars blir man stressad.
Viktigt är också att dela på uppgifterna.
På helgen brukar jag unna mig att ligga i sängen, läsa tidning, dricka kaffe och lyssna på radio. Det är livskvalite´.
lotta_
Grattis till jobbet netaave! När man jobbar heltid som jag gör så kommer rutinerna av sig själv. Du kommer att fixa allt som tidigare, bara på olika tider och ibland flyter allt som på en räls medan det andra gånger hopar sig. Lycka till!
netaave
Tack! Börjar försiktigt den här veckan med två timmar bara. Senare är det meningen att jag ska jobba 50% må-to
Idag gick det bra iaf. Förutom att ungarna är sjuka båda två, typiskt va? men de klarar sig själva den stunden.
Kattgräs
Grattis till jobbet!

Rutinerna kommer så småningom. Men det kan vara bra att tjuvträna lite innan. Och hemrutinerna - det löser sig. Barn är inte helt hjälplösa, de gillar oftast att kunna vara till hjälp. Dessutom är det faktiskt sant att "hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete"!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon