Full version: acantus mollis
-asno-
Hur härdig är acantus mollis, har svårt att hitta någon angivelse på nätet.

/Åsa
Zazu
enligt impecta är den härdig till zon 5.
-asno-
Men hur hittade du det? Jag får inte en enda träff, inte ens om jag söker på impectas sida blink.gif Men tack för svaret smile.gif

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Njaa, inte är den speciellt härdig i vår zon 5 även om Impecta skriver så (Impecta sid 68) har prövat ett antal gånger men aldrig fått den att överleva. /Helen
Zazu
om man går in på impectas satrtsida finns det en liten ruta i övre högra hörnet, där skrev jag bara acanthus och vips, så kom den upp.
kerstin z5-6
Acantus är en av de få perenner jag gett upp -men det var länge sen jag prövade / har väl kanske lärt ett o annat sen dess
testar du ? är jag intresserad av hur det går biggrin.gif
Alpiner i Halmstad
Åsa!
Vi har en planta vid vårt torp, som hade 12 kraftiga stänglar. Det flesta fröerna har nog påverkats av gravitationskraften, men hittar vi några så kan Du få.
I en frösådd blir det ett naturligt urval, de plantor som har de bästa egenskaperna överlever.
M.v.h. Bernt
-asno-
Hm, det blir lite skammens rodnad av det här unsure.gif Köpte två plantor när jag var hos min syster i Gävle för dom var så fina på bild, men visste inget om härdighet. Planterade är de ialla fall, i en slänt som mest består av grus, för det var det gynnsammaste ställe jag kunde komma på. Kerstin har nog lärt ett och annat laugh.gif laugh.gif men jag ligger lite efter där. Och Bernt, jag bor i zon 7, men man ska väl ha ett och annat kamikaze-projekt så det klart att jag tackar ja! om det blir några plantor.

/Åsa
Mia, zon 3
Hur länge håller fröerna tror ni? Jag plockade när vi var ute på resa, men det är snart två år sedan....
Är det något mer "tänk-på" vad gäller akantusen?
Alpiner i Halmstad
Åsa.
Vi var ute vid torpet i helgen.
Men de redan mogna fröerna hade fallit och de omogna som var kvar i fröhusen var mjuka och kladdiga, de hade tydligen inte tålt frosten.
Tidigare om åren har vi samlat mogna frö till STA.
Under moderplantan kommer det småttingar till våren.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon