Annika Rahm
Hej i novembermörkret!

Efter att ha tagit in mina bladkaktusar om har stått ute hela sommaren och in i september/oktober. Jag har Natten drottning/prinsessa sågbladskaktus och andra blomsterkaktus (gammal släktklenod). Dom har visserligen stått under ett utbyggt tak så dom har ej skadats av regn. Dom står nu i ett fönster åt nordost inte så varmt. Nu har det blivit bruna/svarta fläckar som sedan skrumpnar. Panik: Vad gör jag för fel så här är det varje år??? sad.gif Annika
GoSatta
Ja om det blir så varje år så är det ju rätt uppenbart att det har med inflyten att göra. med tanke på att bladkaktusarna naturligt bor i regnskogen så är min gissning att du låter dom hänga ute på tok för länge!

Prova med att ta in dommtidigare nästa år så kommer ngo chocken för dom inte bli lika stor + att dom behöver allt ljus dom kan få nu under vintern efter som dom kommer som sagt från regnskogen och där är det ljust året om.
Annika Rahm
CITAT (GoSatta @ 11-11-2004, 22:18)
Ja om det blir så varje år så är det ju rätt uppenbart att det har med inflyten att göra. med tanke på att bladkaktusarna naturligt bor i regnskogen så är min gissning att du låter dom hänga ute på tok för länge!

Prova med att ta in dommtidigare nästa år så kommer ngo chocken för dom inte bli lika stor + att dom behöver allt ljus dom kan få nu under vintern efter som dom kommer som sagt från regnskogen och där är det ljust året om.

Men vad gör jag nu jag vill ju inte att de ska dö. Ska jag klippa bort de angripna delarna. Jag har satt dem i badrumsfönstret.För jag tänkte att det är bättre för dem där lite fuktigare.
annika
GoSatta
Jag är rellativt ny med bladkaktusar så några fläckar har jag aldrig fått, men jag har för vana att klippa bort delar sommskrumpnar ihopp för mycket, omodet är rätt eller ej vet jag dock ej.
wolkenkrabber
asså man måste inte klippa bor det dom håller på att torka upp eller bli mjukt... med tiden kommer det torka o bli hår då är det bara till pilla bort det
pejori
CITAT (Annika Rahm @ 12-11-2004, 18:52)
Men vad gör jag nu jag vill ju inte att de ska dö. Ska jag klippa bort de angripna delarna. Jag har satt dem i badrumsfönstret.För jag tänkte att det är bättre för dem där lite fuktigare.
annika

börja med ta ut dom ur badrummet. smile.gif
låt dom torka upp och börja vattna med svag näringslösning. ungefär halv dos. smile.gif
det räcker med var tionde dag ung. ställ dom ljust. wub.gif wub.gif klipp inget som inte är dött.
snart kommer fiiiina nya blad ohmy.gif ohmy.gif
Svalu
Det här blir lite dubbellbottnat...
Utevistelse under sommaren är kalas för dem, gärna hängande i en ampel i ur och skur. Lätt skuggad under ett träd är idealet. Sen så bör inte arter som Selenicerus och Disocactus anthonianus stå ute för länge på hösten, de gillar inte låga temperaturer. Hybrider av bladkaktusar brukar dock vara mer toleranta.
Jag tar som regel in mina botaniska arter i slutet av Augusti, de får växa på i uterummet där tempen är drägligare.
Behåll en sval placering för dem och vattna gärna med regnvatten. Absolut ingen näring nu, första försiktiga dosen ger man efter midsommar. Fläckar, torkskador kan också bero på problem med rötterna, det är viktigt att de står väl dränerat.
Selenicerus behöver inget vatten alls under vintern. Övriga behöver bara hållas lätt bevattnade och kan gott torka upp mellan gångerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon