Full version: Flytt av växthus...
annelise
Hejhopp!

Ställde denna fråga på trädgårdsbygg också, men kom på att det kanske är här den passar bäst...

Jag har ju köpt en jättemysig kolonistuga med växthus och allt är frid och fröjd... fast nu skulle jag vilja göra om tomten och helt disponera om delar av den... och det betyder att jag skulle vilja flytta växthuset! Finns det någon som har erfarenhet av att göra detta? Är det mycket svårt? Hur går jag tillväga och vilka misstag bör jag undvika? Hur lång tid tar det?

Har ingen aning om vad det är för fabrikat på växthuset, men det är ca 10 kvm av aluminium och verkar inte alltför kraftigt.

Meget tacksam för tips... *niger och ler*
jåj
Hej.
Bygg en ny grund där du vill ha det!
Du bör demontera allt glas först, blir svårt om det är fäst med silikon!
Det är mycket mycket mycket MYCKET tungt att flytta med glas!
Nästa steg är att lossa aluminiumramen från grunden, hela aluminiumstälningen kan flyttas till den nya grunden med några medhjälpare.
Nog tar det tid massor av jobb, men är glasen limmade med silikon så avråder jag.

M.V.H
JÅJ
gammelnalle
allting är frid och fröjd.....

vill inte hälla smolk i din bägare... men OM du tänker flytta den närmare än 4,5m från "tomtgräns" måste du ha grannarnas skriftliga tillstånd. (Jag TROR iallafall att detta även gäller kolloniområden... men är inte säker på om det finns undantag för detta?) Vare sig du skall ha byggnadslov eller ej.

och bor man så "tätt" är risken stor att man lätt kan störa sig med grannarna. så ett skrivet dokument är alltid bra.

tyvärr... mad.gif mad.gif mad.gif

men om man frågar FÖRST brukar det inte bli några problem... smile.gif smile.gif
KURT
CITAT (jåj @ 11-11-2004, 23:04)
Hej.
Bygg en ny grund där du vill ha det!
Du bör demontera allt glas först, blir svårt om det är fäst med silikon!
Det är mycket mycket mycket MYCKET tungt att flytta med glas!
Nästa steg är att lossa aluminiumramen från grunden, hela aluminiumstälningen kan flyttas till den nya grunden med några medhjälpare.
Nog tar det tid massor av jobb, men är glasen limmade med silikon så avråder jag.

M.V.H
JÅJ

Tyngden borde inte vara något problem, man kan ju flytta mindre byggnade mycket lätt med hjälp av domkrat + vagn eller stockar att rulla på. Ev kan man bygga en enket ram med hjul under. Att plocka ur glast måste ju vara ett mycket omfattande jobb oavsett hur det är fastsatt. Om bara glaset håller så tycker jag att det borde gå att flytta det utan att ta bort glaset.
ThomasJ
Inte att rekomendera att flytta ett växthus med glas i. Dels är det väldigt tungt, dels är det väldigt lätt att det knäcks sönder pga att det blir lite sned lyft eller liknande.

Så som jåj skriver skulle jag också göra om jag behövt flytta ett växthus.

/Thomas
jåj
Hej
Sålde mitt växthus på "rot" till närmaste granne, han försökte att spara arbete och flytta med glasen i. Tillslut blev det bara glasen i de två fönstren kvar när det flyttades. Storleken var åtta kvm.

Mittt svar är nog tyvärr att rekomendera ... plocka ut alla fönstren!
Glasen spriker lätt och de gamla glasen i växthuset är skärare dels beroende på ålder och dels ofta av en sämre kvalitet, så vida det inte är ett "lyxigt" växthus .

Hälsningar
JÅJ
annelise
Tack för alla synpunkter och råd!

Usch, det låter inte som en enkel match direkt... jag ska nog åka och kolla lite närmare på konstruktionen först....

Hare gott, alla, i höstblåsten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon