Caprice
Planterade en Japansk lönn, Garnet, förra hösten... Var fin hela sommaren fram till aug i år.. Ca 75cm hög. Började tappa sina små blad, nu är busken helt kal..! Det blev den redan i början av Oktober... unsure.gif

Bröt av en bit av en liten gren för att se om den är död, det är den inte...

Har grannar som har Japansk lönn, den tappar inte bladen...? Är det bara Garnet som gör så, eller är det ett tecken på att den inte trivs..?

Står i skyddat söderläge, men vid ett staket. Solen är på andra sidan staketet alltså, ljuset silar fram litegrann. Sthlmsområdet, står i lite sur jord....

Någon som vet...?

Caprice
kerstin z5-6
Tvärtom tyder det på att den är klok och vill överleva eftersom den avmognar i tid , dvs tappar sina blad o går in i vila smile.gif
Caprice
Ok...
Men är det verkligen ett "vanligt" beteende..?

Den började ju så tidigt...? unsure.gif

Men visst, jag litar på dej Kerstin! wub.gif

Caprice
*Birger*
Tycker det låter ganska normalt för att att ha planterats förra året. Troligtvis är den tidiga avmognaden (som Kerstin skriver) ett resultat av att rotsystemet inte har utvecklats fullt ut än och trädet sparar på vattnet för att inte torka ut.
Japanska lönnar i synnerhet växer bäst under fuktiga, men väldränerade förhållanden i halvskugga kan vara lite knepiga att etablera. Därför MÅSTE trädet etableringsbevattnas rikligt under tillväxtsäsongen, gärna en gång i veckan, under första etableringsåret. Under andra året kan det räcka med en gång i månaden och under torra perioder. Detta gäller i princip alla nyplanterade träd.
kristerh
Låter helt normalt, de är ju bland de första på hösten att få fina färger, sedan fäller de bladen tidigt, det gör alla mina japanska lönnar.
krister
kerstin z5-6
Lönnar som är halvhärdiga i min zon , som tappat huvudet" och behåller blad o tillväxt längre än in i september dör/alt fryser ner och får börja om .
Nu har jag en tidigt vårplanterad -A.negundo "Flamingo" som står extremt väldränerat -I sommar jag jag vattnat mycket och tillgången från himlen har ju varit god -den har släppt löv i bra tid så jag hoppas den slipper så extrem nedfrysning i år .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon