Full version: Talgbollar
lolo
Som nybliven husägare har man fått lite olika saker att fundera över. Jag har satt upp talgbollar i vår ek, och undrar när vinterfåglarna börjar intressera sig för dem? Vi har vinterfåglar som talgoxe och domherre hos oss nu som käkar solrosfrön hela tiden, men talgbollarna bryr de sig inte om än så länge. Beror det på att det är så pass milt än utomhus? Här i Västerbotten har vi haft rena hösttemperaturerna hela denna vecka som varit hittills med nätter med flera plusgrader. Det är inte normalt denna årstid för oss. Sen undrar jag om man bör placera talgbollarna nära fågelhuset? Vi har nämligen dem på varsin sida om huset, av praktiska skäl. Fågelhuset är nämligen fastsatt i marken, men talgbollarna går att flytta.
Fenja
Jag har talgbollar på balkongen, här (zon 4) har de redan ätit upp första omgången jag hängde ut till dem.
Mvh
Fenja
Ciczi
Jag har mina talgbollar i sådana där hållare så att skatorna inte stjäl dem. Småfåglarna, helst pilfinkarna sitter gärna och äter av talgbollarna. Ibland sitter de både tre och fyra på varje. wub.gif (bor i zon 1)

Sedan har jag två fågelhus också. Där serverar jag jordnötter och solrosfrön i en salig blandning. Allt är väldigt poppis och jag har redan gjort av med 2,5 kilo solrosfrön. De flyger i skytteltrafik mellan husen och äter. När jag försökte göra en uppskattning till hur många fåglar jag har just nu kom jag fram till cirka 25 st på en och samma gång. tongue.gif

Ciczi
lolo
Tack för era svar Fenja och Ciczi! Intressant det där med talgbollarna. Mina har inte ens blivit rörda. unsure.gif Men solrosfröna har däremot gått åt som smör i solsken, får också fylla på varje dag. Vi har också mycket småfåglar som kommer och äter, men som sagt talgbollarna äter de inte. Ha en trevlig helg!/Ann-Louise
Gossen Ruda
Förmodligen är fåglarna bortskämda med solrosfrön, slutar du med dessa snokar dom säkert upp talgbollarna. Det är nog lite bökigare att äta dom, minsta motståndets lag du vet.
lolo
Gossen Ruda, det ligger nåt i vad du säger! Ska vara lite mer sparsam med solrosfröna till de små liven kommande vecka. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon