NIX!!!
Ärligt talat så VET jag inte om "bredbandsrör" är godkända.... har aldrig kommit i kontakt med dem.
Men hur folk GÖR är inte mitt problem.... fungera lär det göra ...
vad jag har irriterat mig på ett par gånger är när folk uppmanar andra att begå lagbrott.
Att koppla det elektriska är inte svårt. Vi tillåter ju lärlingar att göra jobb.
MEN jag känner ingen amatör som har utrustning att kontrollera:
Jordningen (minst 20mA) , slingimpedans, kortslutningsström samt utlösningsvillkoret för jodfelsbrytare.
(En JFB skall inte bara lösa vid max ((normalt)) 30mA.... den skall dessutom göra det inom 20mS och för olika spänningstyper....)
Byggvaruhus o liknande säljer ofta elmatrial, men VET inte vad/hur det FÅR användas.
Att anläggningen fungerar är ingen garanti för att den är säker vid ETT fel.
EKK-light som är en bra och billig kabel säljs lite överallt...... men det får inte användas överallt.
EKRK ("KULO") är det ännu värre med.....
så när jag läser:
"Vad det är för kablar jag använt har jag ingen aning om men det är utomhuskabel i alla fall. "ja då blir jag förfärad...... KANSKE är det OK kanske inte... men det lär väl personen bli varse om 10 år eller så..... även om han flyttat därifrån...
Vad gör amatörerna av "biledaren"?
Snickare och rörmockare ger sig ofta på mindre installationer... men tyvärr kollar de inte upp såna saker som att det är rätt utfört.
Och inte alls läng sedan blev en snickare DÖMD för en felkoppling.
här kan den intresserade läsa Och hantverkare har väl inte tummen mitt i handen precis???