solrosen
Och vad mer ska man tänka på vad gäller utebelysning?
Ska lägga om nytt vatten bla till huset och måste då gräva 1.5 meter! Tänkte då samordna med att lägga el till ny utebelysning. Man gräver ju inte gärna i onödan. rolleyes.gif
Har ni tips på var det finns bra utebelysning? Det jag sett på byggmarknader är antingen för stort, eller för litet. Det är något typ pollare jag skulle vilja ha (tror jag) för att lysa upp en mycket mörk gång till huset. Tänkte sedan att det vore fint med lite "mysbelysning" på tex en gammal ek. Tacksamt tar jag emot tips och ideer biggrin.gif
gammelnalle
Nu kommer det at liv i luckan!!! biggrin.gif biggrin.gif

Om du skall ha vanlig ström: dvs 230V skall den ner 65cm endast EKKJ är tillåten. Dessutom skall kabeln märkas med SPECIELL MÄRKBAND ca 10cm OVANFÖR kablen.
MEN du kan slippa undan med 40 cm om du lägger i härför godkänd korrugerad plastslang (GUL) En speciell slang framtagen för det ändamålet... Du får INTE använda tex perforerad dräneringsslang (också gul). Du slipper då märkbandet samt du får även ha EKLK . Dock icke EKK eller EKRK.

Allt detta känner din behörige elektriker till och det är han som skall se till att du följer dessa krav. Men har är säkert glad att slippa gräva och återfylla.

Du kan dessutom göra ALLT jobb själv om du har 12 eller 24V lampor.och matas via transformator... och av någon konstig anledning behöver du inte ens GRÄVA ner kabeln...

Jag vet ju inte hur du har tänkt din trädgård men jag rekommederar alltid att dra EKKJ 3*2,5+2,5 . Det är den billigaste kabeln, du har dessutom en extra tråd med som kan användas för tex 230V uttag eller som "tändtråd".

Jag rekommenderar att man drar ut ett 230V UTTAG till en stolpe eller på en byggnad. Till extra belysning, häcksax, el-gräsklippare, elgrill, motorvärmare, kompressor, .... etc etc...

DETTA UTTAG MÅSTE FÖREGÅS AV EN JORDFELSBRYTARE på max 30mA... men jordfelsbrytare har väl alla numera??? (Det räcker med att det finns EN jordfelsbrytare för hela centralen)

mvh
björn
Gossen Ruda
Vågar jag skriva hur jag dragit strömmen till uthuset? Funderade mycket och resultatet blev att jag la ner 4-tums markrör hela vägen, ca 20 m. Mynnar i respektive källare. I detta rör ligger en vattenslang för att få vatten ut dit, pumpen sitter i stora huset. Dessutom 2 matningskablar till gruppcentraler i uthuset, en kabel till utebelysningen på uthuset som tänds från huset. Dessutom en kabel till en lyktstolpe på halva vägen. Den går ut via ett grenrör på markröret som avslutas med en pe-slang i stolpen. Vad det är för kablar jag använt har jag ingen aning om men det är utomhuskabel i alla fall.

Varför jag har två matningar beror på att elsystemet är uppdelat i två sektioner. Den ena matar all normal förbrukning, lampor, spisen, vattenpumpar, all belysning mm. Där sitter en jordfelsbrytare. Den andra delen matar värmeelementen, kylskåpet och fläkten till toaletten.

Anledningen till detta arangemang är att jag lämnar huset slår jag av den första matningen. Jag behöver inte gå runt och kolla lampor eller slå av vad som skall slås av, eluttagen utomhus är strömlösa osv. Smidigt.

Tilläggas kan att jag byggt upp hela det elektriska själv. Inget personsvinn har förekommit. Tänker man bara är det inga problem, sen har jag pratat med många elektriker när jag varit ute på byggen och dylikt med teleinstallation.
Virgo
Tänkte använda en sån där svart styvtjock slang som används till bredband.
Är det tillåtet nalle?

"Orkar inte" gräva ner till 40cm i styv lera. Räcker att få ner den under grässvålen.
gammelnalle
NIX!!!

Ärligt talat så VET jag inte om "bredbandsrör" är godkända.... har aldrig kommit i kontakt med dem.

Men hur folk GÖR är inte mitt problem.... fungera lär det göra ...

vad jag har irriterat mig på ett par gånger är när folk uppmanar andra att begå lagbrott.

Att koppla det elektriska är inte svårt. Vi tillåter ju lärlingar att göra jobb.
MEN jag känner ingen amatör som har utrustning att kontrollera:
Jordningen (minst 20mA) , slingimpedans, kortslutningsström samt utlösningsvillkoret för jodfelsbrytare.
(En JFB skall inte bara lösa vid max ((normalt)) 30mA.... den skall dessutom göra det inom 20mS och för olika spänningstyper....)

Byggvaruhus o liknande säljer ofta elmatrial, men VET inte vad/hur det FÅR användas.

Att anläggningen fungerar är ingen garanti för att den är säker vid ETT fel.

EKK-light som är en bra och billig kabel säljs lite överallt...... men det får inte användas överallt.
EKRK ("KULO") är det ännu värre med.....

så när jag läser:
"Vad det är för kablar jag använt har jag ingen aning om men det är utomhuskabel i alla fall. "

ja då blir jag förfärad...... KANSKE är det OK kanske inte... men det lär väl personen bli varse om 10 år eller så..... även om han flyttat därifrån...

Vad gör amatörerna av "biledaren"?

Snickare och rörmockare ger sig ofta på mindre installationer... men tyvärr kollar de inte upp såna saker som att det är rätt utfört.
Och inte alls läng sedan blev en snickare DÖMD för en felkoppling.

här kan den intresserade läsa Och hantverkare har väl inte tummen mitt i handen precis???
Virgo
Nu kommer jag ihåg, en sådan svart "bredbandkabel" är precis likadan som komunen (kraftbolaget) använde sig av när de anslöt elen till huset
(380V).
Så då måste det vara lagligt?!
Gossen Ruda
Du behöver inte bli förfärad kära Nalle. Vad jag menar är att jag vet inte vad som står på kabeln men när jag köpte den förklarade jag för killen i elaffären vad jag skulle ha den till. Förutsätter att han visste vad han sålde. Bokstavsbeteckningarna på elkablar är grekiska för mig precis som bokstavsbeteckningarna på telekablar förmodligen är grekiska för dig. Om du inte sysslat med dom.
MariaS
CITAT (gammelnalle @ 12-11-2004, 15:29)
Dessutom skall kabeln märkas med SPECIELL MÄRKBAND ca 10cm OVANFÖR kablen.

Hej Gammelnalle.
Ska be om att få göra en viss rättelse.
Enligt "Marknorm" SKALL märkbandet vara på minst halva djupet ovan kabeln. Dock INTE lägre än 25cm över kabel.

Anledning: En grävskopa har redan grävt av kabeln om märkbandet ligger tio cm ovan elkabeln. Normalt grävdjup för de flesta grävredskap är i regel ca 25cm! Där för är detta minsta utmärkningsavstånd till elkabel!!!!!

MariaS
gammelnalle
CITAT (MariaS @ 14-11-2004, 18:57)
CITAT (gammelnalle @ 12-11-2004, 15:29)
Dessutom skall kabeln märkas med SPECIELL MÄRKBAND ca 10cm OVANFÖR kablen.

Hej Gammelnalle.
Ska be om att få göra en viss rättelse.
Enligt "Marknorm" SKALL märkbandet vara på minst halva djupet ovan kabeln. Dock INTE lägre än 25cm över kabel.

Anledning: En grävskopa har redan grävt av kabeln om märkbandet ligger tio cm ovan elkabeln. Normalt grävdjup för de flesta grävredskap är i regel ca 25cm! Där för är detta minsta utmärkningsavstånd till elkabel!!!!!

MariaS

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

erkännes.... jag bara höftade... och numera är det SÄLLAN som man inte lägger i slang...

men ändå... hur många "hemmapulare" känner till det att det skall märkas...???

och Maria: Jag lider med alla grävmaskinister som får skit för att de gräver av kablar... Det är ju inte deras fel att folk fuskar.
Svalu
Det här är en intressant och viktig tråd.
Själv så har jag begärt utsättning för att gräva ner en ny matarkabel till huset. Den gamla är 55 år nu....och av nån anledning så litar jag inte på den....samt att jag får bort luftledning med tillhörande stolpe samtidigt.

Jag lär inte gräva förrän elverket har varit här och markerat ut var den gamla kabeln går. 1949 gällde ju lite andra regler...
Svalu
Sen undrar man ju hur man kommit fram till att just 65 cm verkar vara ett gudomligt och säkert djup för el ledningar? Här lär vi aldrig komma ner till det djupet utan att spränga oss fram...men det var inga problem enligt energibolaget...vad de använder för grejer vet jag inte....och det är deras problem inte mitt.
gammelnalle
CITAT (Svalu @ 14-11-2004, 22:54)
Sen undrar man ju hur man kommit fram till att just 65 cm verkar vara ett gudomligt och säkert djup för el ledningar? Här lär vi aldrig komma ner till det djupet utan att spränga oss fram...men det var inga problem enligt energibolaget...vad de använder för grejer vet jag inte....och det är deras problem inte mitt.

Skulle tro att man använt samma formel som gäller för max hastighet på våra vägar.
90Km är lagom!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Men kanske har man tänkt så här: En kabel utan mekaniskt skydd kan absolut skadas av tjälbrytande stenar (TRO MIG JAG HAR SETT MED EGNA ÖGON!!!) 65cm är inte frostfritt djup i norra sverige men "rätt så frostfritt" i stora delar av världen. Kabeln bör ju dessutom vara skyddad mot de mest förekommande vålden: Spadar, grepar och SPETT!!! Och 30cm är inga problem att köra ner en spade eller ett spett.

Berg= inga tjälbrytande stenar. MEKANISKT skydd för påfrestningar uppifrån: finns specella plast och stålskydd.

Undantag finns givetvis för alla regler!!!

Men det är inte för KRETI och PLETI att själva bestämma undantagen.

(Skulle vara intressant om vi vanliga fick bestämma trafikreglerna själva: JAG skall minsann få köra i 180km/timmen och vinterdäck... äh bara för veklingar. Högerregeln gäller bara andra....) sleep.gif smile.gif

Detta TROR iallafall jag. Vissa saker som funkar ifrågasätter jag inte.

smile.gif smile.gif
gammelnalle
komplettering till bergsförläggning: Enl
Elinstalltionsguiden (2004) sid 85: "Kablar kan förläggas på berg i dagen om de skyddas i rör av typ SR E. ....... se även EBR- anvisning KJ 41:99.

bara för den vetgirige....
Gossen Ruda
Hur gör man på natten? biggrin.gif laugh.gif

När jag fick el till sommarstugan grävde jag själv för matningskabeln. På ett ställe var det en sten ivägen. Eller möjligen ett mindre berg. Där ligger kabeln i sin gula plastslang på ungefär 1 dm djup. Det var elverkets gubbar som la ner den och godkände det hela, hoppas dom visste vad dom gjorde.
mulle
Gammelnalle, du är en klok brummare!
Med jämna mellanrum kan man läsa om allvarliga olyckor och bränder som beror på elslarv. Lär människorna sig aldrig något alls?
Mulle
solrosen
Tack snälla ni för att ni delar med er av era erfarenheter och tankar. El är ju inte att leka med precis.
För att vara på säkra sidan får nu en elektriker göra alltihopa, ja förutom grävning och återfyllning. Han får lägga sina kablar i godkända plaströr, så känns det säkrast med tanke på framtiden...Och lättare om man vill ändra eller komplettera inbillar jag mig unsure.gif
gammelnalle
Hoppsan... läste om din ursprungliga fråga... och DEN kanske du inte fått svar på??

Men jag tycker ändå att du skall tänka till en gång extra INNAN du gräver. Och ta ett snack med elektrikern INNAN också. (inte fel att ta in ett anbud från FLER om det är mycket som skall göras: Jordfelsbrytare, kanske ny grupp, tända/släcka på flera ställen, timers ev. utvidgning i framtiden osv)

Du hade ju funderingar på mysbelysning.
UNO som hade läst en ny bok om trädgårdsbelyning:
Ljussätt din trädgård. Läs den och låt dig inspireras.
solrosen
Tack för boktipset! Även jag har nu beställt den på Bokus.
Jodå, en elektriker har varit här och diskuterat med mig. Det kändes bäst så.
Vi har borrat för bergvärme i förra veckan och ska nu passa på att lägga ner en del tomma rör för framtida behov, samt ny vattenservis!, nu när de ändå ska gräva upp halva trädgården! (trädgårdsel, rör för fiberoptik, trädgårdsbevattning, ny vattenslang,) Puh! Har jag glömt något? Säkert! huh.gif !
Dyrt, dyrt, men lika bra att göra så mycket som möjligt på en gång.Nu har vi dragit igång projektet så då är det bara att ro det iland...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon