Full version: Gödselexplosion?
Christoffer
Jag tror definitiv att jag har missat något!
Tydligen har det stått någonting om det i tidningar för ett väldigt bra tag sedan.
Att gödsel skulle kunna ge en explosion!!!

Hur kan det komma sig? Vad är det för ämne i gödslet som då antänder, och behövs det inte antändas eller åtminstonde värmas upp?
Ralf
Jag har förträngt alla kunskaper från kemilektionerna.
Men kväve som väl ingår i handelsgödsel och Diselolja blir en skaplig bomb. Det var det dom hade i Oklahomabomben när dom sprängde myndighetshuset där.

När Olof Palme var utbildningsminister (?) så var han på besök i Vietnamn. Vietnameserna frågade lite försynt om dom dom inte kunde få en gödselfabrik som bistånd.
-Javisst! svarade Palme, -Mat till barnen.

Sedan när han kom hem svarade sakkunniga att att det är ganska lätt att konvertera en gödselfabrik till dynamitfabrik. Då byggde vi ett pappersbruk istället och om det projekt kan man skriva mkt..... wink.gif
Gossen Ruda
När organiskt material nedbryts utan tillgång på syre bildas bl.a. metangas. Sånt som kallas biogas. Kan värma hus, driva bilar och orsaka explosioner.
e_sedell
........en sak till bara, metangas är den faligaste växthusgasen! sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon