miiapiia
12-11-2004, 17:26
Min son får en soppa i skolan som är brun till färgen innehåller pasta( små spagetti bitar) och köttfärs är det nån som kanske möjligen av dessa mycket små ledtrådar kan komma på vad det kan vara? Detta är nämligen den enda soppa han äter så det skulle vara roligt att kunna göra den hemma nån gång.
En Minestronevariant kanske?
Mvh
Fenja
Hej! Det låter som minestronesoppa, känner igen det från min egen skoltid för en så där 10-15 år sen. Tyckte också om den soppan. Tyvärr har jag inget recept på den. Nån annan? /Ann-Louise
netaave
12-11-2004, 18:13
Fräs en hackad lök och en pressad vitlöksklyfta i lite olja, tillsätt 300 gr köttfärs efter en stund och låt det fräsa med tills den blir smulig. Häll på ½ tsk soya och i msk tomatpuré, rör om.
Tillsätt valfri pasta och 1 l vatten och två buljongtärningar. Koka så länge pastan ska koka.
miiapiia
17-11-2004, 10:38
Tack för receptet.
Lagade till denna soppa och min käre son godkände den. Så tack än en gång.
astrid.m.s
22-11-2004, 17:38
"Mattant" som jag är har jag ett förslag på TACOSOPPA.
Ungarna gillar den soppan jättemycket så prova gärna.
Enkel och snabblagad.
250-300 g nötfärs
200 g kross. tomat
40-50 g tomatpure
ca 20 g Taco bordskrydda
1 L vatten
1 buljongtärning (10 g)
200 g spagetti (pasta)
Fräs färsen, blanda i övriga ingredienser och låt puttra en stund.
Blanda i pasta och låt koka till den mjuknat. Går att tillsätta färdigkokt pasta också, då är det bara att koka upp sedan.
Jag brukar ta mindre vatten och lite mer krydda. Denna mängd ska väl räcka till 4-6 port.
miiapiia
24-11-2004, 11:13
Tack "mat tanten" det receptet ska jag prova. Efter innehållet att döma kan det falla i god jord. Tack
använd alldrig vanlig pasta utan ta pasta som är avsett för soppor, finns att köpa på affären.
Det som händer är att vanlig pasta sväller o blir oätlig,om den får ligga i ett tag i soppan
det var bland de första som jag fick lära mig som kock
netaave
01-04-2005, 23:01
Jag har aldrig varit med om att min pasta i soppor blivit svälld och oätlig, jag kokar den ju så länge den ska och sen äts den.
I ett restaurangkök eller liknande kan jag dock tänka mig att det kan bli så där maten kanske hålls varm länge.
CITAT (netaave @ 02-04-2005, 00:01)
Jag har aldrig varit med om att min pasta i soppor blivit svälld och oätlig, jag kokar den ju så länge den ska och sen äts den.
I ett restaurangkök eller liknande kan jag dock tänka mig att det kan bli så där maten kanske hålls varm länge.
ja du har så rätt om den äts på än gång o ej stå på värme eller värms upp igen så kommer ej pastan att svälla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.