Christoffer
Denna växt, P. graveolens, bontrosai har en ljuvlig citrondoft vilket
för tanken till Cedronté och Citronverbenate. Kan denna växt också användas till te eller är den giftig?
Fenja
Den är en manipulering av P. graveolen som inte är giftig!
Mvh
Fenja
Christoffer
Vad bra att den inte är giftig.
Kan den smaka gott tro?
I te tex? Den luktar ju så gott.
Fenja
Jag vet att man brukar lägga blad av den i sockerkaka... du får väl testa med te!
Mvh
Fenja
Christoffer
Ja, jag får testa någon gång. Huvudsaken är att den är ogiftig.
Är alla pelargonier ogiftiga förresten?
Anki på Öland
Vad jag har hört skall dom som doftar citron och mint vara OK. Dom andra skulle man hålla sig till att titta på efter vad jag förstått.
Anki
Fenja
Jag vet faktiskt inte Christoffer... men till exempel P. tomentosum 'chocolate peppermint' är också en sådan som används till bakning och te. Den smakar bara mint, chocolate kommer av de mörka fälten på bladen. Jag ska försöka höra mig för!
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Inte alla pelargoner är giftfria en hel del är ganska så giftiga men då är det roten man talar om. Historiskt sett så är dte just P graveolens man brukar använda som 'mat' i mindre mängder. Den eteriska oljan är hemskt GOD!

Manipulering förresten - det är en monstruös variant av den vanliga P graveolens - sådana saker å ting kan uppkomma helt spontant t ex vid frösådder eller av sig själv på en planta - den sportar / tillvrkar en 'sport'. Skulle misstänka att Bontrosai uppkommit vid en frösådd då den är så stabil av sig.

Min grenar sig :-) det är faktiskt kul . Misstänke rman kan stamma upp den till en häftig krusig boll!!!!

Hälsar ingrid
Christoffer
Wow! Vad kul! Jag skulle nämligen aldrig ha trott att det var en Pelargon, men nu vet man mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon