Full version: Jordgubbsträd ?
Karin KåWe Malm
Hej! har en kollega som frågade mig idag om ett skott hon tagit från någon resa. Hon kallade det jordgubbsträd, och jag vet inte vad det är. Hon ville veta hur hon skulle föröka skottet. Nu hade hon skalat av flera blad och skrapat lite på stjälken och satt det i vatten. Hör gärna av er om det är någon som vet. Hälsningar Karin
Åsa, mälardalen zon 2
Jordgubbsträd = Arbutus unedo

(eng. The Strawberry Tree)

det finns en massa info på engelska sidor ifall man söker på det vetenskapliga namnet.

Här är ett urdrag ur en text som ger lite tips om förökning:

It is also possible to propagate from cuttings, and this is the only way of propagating the named varieties. You use mature wood about 15 - 20cm long of the current season's growth, preferably with a heel. Take them in November or December and plant them in a frame, preferably with bottom heat. They are a bit slow to root and you often get a poor percentage take. To improve this, try soaking some chopped willow twigs in cold water for 24 hours and then watering the cuttings with this water. The willow bark contains root-promoting hormones and will encourage root formation in the cuttings.

Kort översatt: så ska man ta 15-20cm av senaste årets tillväxt gärna med en klack och sticka ner i låda/kruka med undervärme (sätt plast över om du inte har växthus.) Sticklingarna tar lång tid på sig att skicka ut rötter och man får ofta en låg procent av sticklingarna att rota sig. För att förbättra rotningen kan man låta sticklingen stå och dra i kallvatten där det ligger bitar av salix (pil, sälg), salix innehåller hormoner som främjar rotning.

Här hittas en massa bilder på jordgubbsträdet:
http://images.google.se/images?q=Arbutus%2...lr=&sa=N&tab=wi

Ibland kan man hitta kvistar från jordgubbsträdet som snittblomma, åtminstone existerade de som snittblomma när jag gick en floristutbildning för många år sedan. Bären smakade just ingenting (jag provade) men de ser ju goda ut.

(kan tillägga att jag kollade på flowerbase och jordgubbsträdet verkar även finnas som krukväxt)
Dan i Nacka
I mitt sökande efter "Arbutus unedo" fann jag denna tråd.
Vet Karin, Åsa eller någon annan hur man får tag på en planta?
Jag har tagit bär vid utlandsresor men aldrig fått dem att gro.

Tacksam för tips

Vänliga hälsningar

Dan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon