Full version: Nyfiken granntant
Bergstedt
Jag har världens nyfiknaste granntant. Dessutom tycker hon inte om hundar och tycker att det är jobbigt att titta på mina hundar unsure.gif Runt hundgården har jag planterat tuhjor som har hunnit bli halvstora. Mot granntanten tänkte jag göra en häck, rabatt (4'4 m) el likn. Tomten är STOR och det finns mer plats. Först var jag inne på barrträd sedan sa någon jättebambu och nu funderar jag på häggmispel. Jag vill gärna att det växer hyfsat fort och att det döljer en del även på vintern. Lerjord och ljust läge mot en liten grusväg. Västra Götaland. Några förslag?
Fenja
Hej och välkommen hit!

Länk, där du kan kolla på lite olika buskar!
Snabbväxande, lövfällande buskar
Mvh
Fenja
Dzad
Planterade du thujorna från kottar/frön? Hur stor grobarhet har thujakottarna... går det överhuvudtaget att så i kruka själv?
Om det går bra, måste jag nog till en park i höst ännu och hämta några kottar!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Dzad @ 13-11-2004, 23:03)
Planterade du thujorna från kottar/frön? Hur stor grobarhet har thujakottarna... går det överhuvudtaget att så i kruka själv?
Om det går bra, måste jag nog till en park i höst ännu och hämta några kottar!

En liten petitess: Använder man ordet plantera så brukar det innebära att det är plantor man grävt ner, är det frön man har så sår man.

Det finns frön i thuja kottarna så ja man kan så men man vet då inte alltid vad man får (det blir en tuja visserligen men generna blir ihopmixade)och det tar troligtvis väldigt många år innan plantorna blir så stora att man får till en häck. Man kan även föröka thujor med sticklingar men även där brukar det ta flera år innan det blir buskar av den storlek man hittar ute i handeln.
zaaritha
Salix!
netaave
Köp stora plantor eller buskar från början och du har insynsskyddet direkt, vissa buskar säljs som 5-åriga då har de kommit en bit. Hörmed en etablerad handelsträdgård eller plantskola.
Varför inte en granhäck?
Hannele
Tja?
Nåt engelskt?
Dzad
Jo, hehe... en tegelmur funkar säkert också.
Men varför inte bygga en gammaldags stenmur då man ändå är igång? Eller ett slags "stenstaket" kanske räcker. smile.gif

Själv hade jag inte direkt tänkt mig att använda mina thujor som häck... Hade bara tänkt plantera ett antal eftersom jag tycker de är ganska prydliga fina växter. smile.gif
Skall väl samla in några kottar snart då.
evarina
Kanske någon häck och en klätterväxt eller stort gräs i väntan på att den dyker upp. Min klockranka blommar och har hälsan fortfarande (fast den dör nog snart).
/E
Sylvia
CITAT (evarina @ 14-11-2004, 15:00)
Min klockranka blommar och har hälsan fortfarande (fast den dör nog snart).
/E

Varför inte rädda din klockranka till fortsätt liv? Den är ju perenn och om du tar in den i ett frostfritt utrymme, skulle den komma igång tidigt på nästa vår och därmed blomma mycket tidigare än om du startar om varje år.
evarina
Nu knycker jag tråden lite:
Tack för tipset Sylvia, men jag har inga sådana utrymmen tyvärr eftersom jag bor i lägenhet. Önskar jag hade en villa.
evelina
CITAT (evarina @ 14-11-2004, 15:32)
Nu knycker jag tråden lite:
Tack för tipset Sylvia, men jag har inga sådana utrymmen tyvärr eftersom jag bor i lägenhet. Önskar jag hade en villa.

Jag har min i sovrumsfönstret och det har alltid fungerat,fast jag har inte elementet på för fullt.

Mvh
Gunvor Nilsson
Jag rekommenderar några fläderbuskar! Tät och hög ca 4-5 mtr och så breder den ut sej också så sätt inte för nära tomtgränsen. Dessutom gillar den lerbotten. Har försökt med häggmispel också men den blev för glesväxt och fungerade inte bra som insynsskydd!

/Gunvor
På den här bilden ser du i bakgrunden ett stort, delvis vitblommande buskage - det är
flädern!
Eva St
Visst är Fläder en härlig växt på många sätt inte minst för vinet man kan göra på den
Fenja
*håller med Eva St* Japp, vinet går inte av för hackor!! wub.gif
Mvh
Fenja - nöjd förstagångs bryggare av flädervin
Ingrid på Västkusten
Fast flädern står å stampar de första två tre åren - så särdeles snabb i starten är den itne - iofs kompenserar den det sedan....
Absolut snabbast är la vanligt staket med klängväxt på.......eller tryckimpregnerade sektioner ;-))
Bergstedt
TACK alla snälla och kunniga människor för alla tips! Flädern är jag mest sugen på hittills - eller stenmuren... smile.gif Vi har föreslagit granntanten att sätta upp ett plank men då skulle vi förstöra hennes utsikt *suck* och dessutom krävs det bygglov. Fläder trodde jag att man gjorde saft av fast vin låter trevligare....
Karin i Västergötland
Men det ni vill är väl just precis att "förstöra hennes utsikt" (över er tomt)? En hög tät häck kommer väl också att förstöra den utsikten för henne.
annaridell
Om ni håller er under "plankhöjden" klarar ni väl er utan bygglov. Räcker ju med en halv decimeter mindre.
Gunvor Nilsson
CITAT (Karin i Västergötland @ 15-11-2004, 09:08)
Men det ni vill är väl just precis att "förstöra hennes utsikt" (över er tomt)? En hög tät häck kommer väl också att förstöra den utsikten för henne.

Det är faktiskt inte så roligt att bli beglodd varje gång man går ut i trädgården!
Min granne säjer att han hellre vill se min häck än flädern som han anser störa hans insyn i vår trädgård! Jag skrattar bara bort hans åsikt och planerar i lönndom ytterligare insynsskydd sleep.gif

/Gunvor
Sommartorparn
Om du då gör något som grannen tycker är vackert. Exempelvis sånt där flätat plank + pergola och så fullt med rosor och klematis som slingrar sig kors och tvärs. Tycker hon då fortfarande att utsikten blir förstörd?
Kajsa
Vi har gamla stora fläderbuskar på vår baksida och dom duger bara som insynsskydd på sommaren, med åren blir dom grova och glesa nertill. Dessutom får dom alltid mängder av löss varje sommar så man knappt vill gå där när man klipper gräsmattan, tappar bladen tidigt. Sätt en tuja häck, då får du insynsskydd året runt.
*Birger*
CITAT (Kajsa @ 15-11-2004, 10:27)
Vi har gamla stora fläderbuskar på vår baksida och dom duger bara som insynsskydd på sommaren, med åren blir dom grova och glesa nertill. Dessutom får dom alltid mängder av löss varje sommar så man knappt vill gå där när man klipper gräsmattan, tappar bladen tidigt. Sätt en tuja häck, då får du insynsskydd året runt.

Fläder kan nog funka, men är inte optimal. Den har en tendens att bli väldigt gles både uppe och nere. Snabbvuxen i all ära men på lång sikt kan den bli ett h-lvete att gallra ur.

Tänk på: Det är svårt att prata om snabb- och långsamväxande växter i alla sammanhang. Hur snabbt en växt växter beror på hur lämplig den är för den platsen du sätter den på. Dessutom är det i högsta grad beroende på hur snabbt den etablerar sig på platsen, vilket i sig är beroende på hur väl du vattnar växterna vid etablering.

Thjua är inget dåligt val. Den växer relativt snabbt och är tät året om. Tänk bara på att om ni ska ha en KLIPPT thujahäck, vilket ofta är fallet, så välj VANLIG, sticklingsförökad Thuja occidentalis, oavsett vad försäljaren säger. Denna finns ofta inne till relativt lågt pris. Välj inte 'Fastigiata', 'Smaragd' eller 'Brabant' om ni hade tänkt klippa den. Dessa är visserligen snygga men slår aldrig vanlig occidentalis när det gäller täthet och friskhet när ni klipper den.

Andra förslag är Amalanchier laevis eller Amalanchier spicata (Häggmispel). Cotoneaster lucidus (häckoxbär) samt Cornus alba 'Sibirica' (Korallkornell, väldigt vacker, röda stammar, vitgrönabrokiga blad) borde också gå bra. Ju äldre plantor ni köper, desto bättre etablering.
Ingrid på Västkusten
Ja men man kan sätta GLESA tryckimpregnerade sektioner - som man täcker in med nån klängväxt så den täcker.

Eller så gör Du mobila pallkragsrabatter där ena kanten har en klätterspalje = mot Din nyfikna granntant. Ställ dem lite sicksack så kommer Du undan det mesta ;-)
Nu kikade jag inte på vilken zon Du bor i men fläder ÄR långsam i de flesta zoner över 1 i starten .....om det inte vore ett sådant rasans ogräs så skulle jag föreslå parkslide ;-))
*Birger*
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 15-11-2004, 11:09)
Ja men man kan sätta GLESA tryckimpregnerade sektioner - som man täcker in med nån klängväxt så den täcker.

.....om det inte vore ett sådant rasans ogräs så skulle jag föreslå parkslide ;-))

Ha, ha rolleyes.gif Parkslide kan man ju alltid försöka sig på...om man vågar.

Att sätta upp en pergola eller liknande med klängväxt är ju naturligtvis det bästa förslaget. Denna varar längst med liten skötselinsats samtidigt som man kan byta klängväxt om den första inte blir så lyckad. Fast det förutsätter naturlgigtvis att man har ork och material för att bygga.
KURT
När man sätter friväxande häckar så kan man gärna blanda flera olika arter, så blir det mera levande och man får större variation. Har man plats kan man t o m blanda in lågväxande träd bland buskagen, gärna växter som också fåglarna har nytta av.

Tex slån, nypon ,hagtorn, berberis och björnbär kan man gärna blanda in.
evarina
Om de tycker det blir fult med t ex staket kan man göra som min mamma och plantera en vacker ros (eller något annat) som grannen får utsikt över. De kan inte klaga på hennes friggebod nu biggrin.gif
/E
mulle
Jag har planterat klotpil som växer snabbt, är supertät och som har ett grenverk som skyddar en hel del också då löven fallit!
Mulle
wolkenkrabber
bergsros! växer fort blir tätt o högt ser nästan lite ut som bambu! fas kan man få se upp lit emd rostkott men de brukar inte var så svårt
gammelnalle
CITAT
Min granne säjer att han hellre vill se min häck än flädern som han anser störa hans insyn i vår trädgård!  Jag skrattar bara bort hans åsikt och planerar i lönndom ytterligare insynsskydd  -_-

/Gunvor

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

Mansgris!!!!! smile.gif smile.gif tongue.gif ohmy.gif laugh.gif
Kattgräs
CITAT (Gunvor Nilsson @ 15-11-2004, 10:09)
Det är faktiskt inte så roligt att bli beglodd varje gång man går ut i trädgården!
Min granne säjer att han hellre vill se min häck än flädern som han anser störa hans insyn i vår trädgård! Jag skrattar bara bort hans åsikt och planerar i lönndom ytterligare insynsskydd sleep.gif

Ha, plantera en riktigt tät häck så får han sitt lystmäte! wink.gif tongue.gif
Karin i Västergötland
CITAT (Karin i Västergötland @ 15-11-2004, 09:08)

Jag menade inte att du skulle låta bli att "förstöra utsikten" för din nyfikna granne. Jag menade bara att den förstörda utsikten behöver inte vara något argument mot att sätta upp ett plank, eftersom effekten blir likadan av en hög tät häck.
Bergstedt
Pergola låter ju fint men jag vet inte riktigt... Jag har 2000 m2 tomt och detta är i ena hörnet, tror att det ser jättekonstigt ut med en pergola utslängd där??? rolleyes.gif Vet inte ens om jag vill ha en traditionell häck. Någon form av buskage kanske hade varit bättre ord med någon form av barrväxt kanske som grund och några andra fina växter runt om. Jag är fortfarande lite inne på flädern men de flesta verkar ju vara negativa. Måste man få en massa ohyra?????
Bergstedt
Glömde ju - jag avskyr tanten för alla hennes nycker och idéer så visst tänker jag förstöra hennes utsikt- så mycket jag kan på ett fint sätt.... *asg*
*Birger*
CITAT (Bergstedt @ 16-11-2004, 12:15)
Måste man få en massa ohyra?????

Intressant fråga. Skadedjur som bladlöss finns i princip alltid på fläder i mer eller mindre stora mängder. Se det som mat till fåglarna och sätt upp en massa fågelholkar om du nu nödvändigtvis ska plantera fläder. Rekommenderar det inte....
fruberglund
CITAT (Bergstedt @ 16-11-2004, 12:15)
Pergola låter ju fint men jag vet inte riktigt... Jag har 2000 m2 tomt och detta är i ena hörnet, tror att det ser jättekonstigt ut med en pergola utslängd där??? rolleyes.gif Vet inte ens om jag vill ha en traditionell häck. Någon form av buskage kanske hade varit bättre ord med någon form av barrväxt kanske som grund och några andra fina växter runt om. Jag är fortfarande lite inne på flädern men de flesta verkar ju vara negativa.

Ta lite olika buskar vetja...och gör ett grönt "vilorum" för att göra henne ännu mer avis smile.gif

Såg det i en bok och det ska jag göra i framtiden, det var jättemysigt. Man planterar lite olika buskar och träd och gör som ett halvslutet rum i hörnet, lite trädgårdsmöbler och några fina rosor eller perenner att sitta och beundra när man dricker sitt flädervin smile.gif
fruberglund
CITAT (Gunvor Nilsson @ 15-11-2004, 10:09)

Och det är just därför man köper ett hus på landet med lagom LÅNGT avstånd till grannarna laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Xelma
Vi har en granne med vad vi tycker gräslig smak och vill avskärma lite med en spalje.

Bilden har jag visat förut på odla. Vid spaljen har vi satt vildvin och klätterhortensia, med perenner framför. I väntan på att de tar sig hade vi i år solrosor i en hörna och andra ettåriga höga växter på resten. Vi flyttade 2 stora rhododendron och planterade framför med lite mellanrum så de håller sig på vår tomt. Tänk på att gärna bygga spaljen en liten bit in på er tomt så ni kan bestämma vad som ska klänga.

Plank och mur brukar vara bygglovspliktigt från 90 cm höjd. Det räknas som spalje om det är mer luft än trä och inget bygglov behövs!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon