CITAT (MrNorth @ 13-11-2004, 16:34)
Japansk lykta... jag har två st och de ser för eländiga ut... en massa små lyktor som hänger på några kala "pinnar" som sticker upp ur marken... vad ska jag göra med dem?
På vad sätt eländiga? Det är så här års, när bladen är borta, som de orangea lyktorna kommer bäst till sin rätt. Jag plockade in en rejäl bukett för två veckor sedan att ha torkade i en vas. Víssa lyktor som redan ruttnat bildar ett vackert filigranmönster och inuti ser man den orangea frukten....
De lyktor som jag inte tar in får bli kvar hos mig i trädgården som en färgklick. MEN vill man undvika att dom frösår sig så är det bättre att klippa bort och kasta.
Har du bara två plantor så blir det inte mycket till bukett. Har du tänkt att dom ska sprida få sig? Trivs dom så gör dom gärna det. I trädgården kommer dom nog mera till sin rätt om dom står i en klunga än om dom står som ensam "pinne". Färgklicken så här års blir mera markant om lyktorna täcker en viss yta.
Gillar du pyssel så finns det mycket man kan göra med lyktorna. Knyta snöre i varje lykta och ha som julgransprydnad. Eller hänga dom i påskbuketten. Jag som har låga dörrar hänger dom i dörröppningen som påminnelse för folk att huka sig. Eller lägga dom som prydnad i en skål på bordet. Såg ett tips en gång att man kunde skära bort innanmätet försiktigt och sedan trä lyktan över ljuset till en ljusslinga. Antar att det måste göras innan lyktan torkat för då blir den skör.