Nån som har ett recept på rostade mandlar?
Har letat på nätet men hittar inget och det är ju så gott!
Lena i Torslanda
13-11-2004, 19:11
Har ett kanonenkelt recept, du kan använda mandeln som den är eller skålla den, det blir bra vilket som.
Skölj mandlarna så att alla blir blöta, lägg i långpanna och strö över rejält med salt. In i ugnen ca 200 gr i 8-10 min. Rör runt någon gång. Sen är det bara att mumsa i sig.
netaave
13-11-2004, 19:28
Saltet fastnar bättre om du har torra mandlar och lite olja i pannan, jag brukar skålla och halvera, det är ganska enkelt att göra med fingrarna när mandeln är nyskållad, den är tvådelad naturligt.
Prova och gör en blandning av mandel, jordnötter, hasselnötter och solrosfrön på samma sätt. (Hasselnötterna går dock inte så bra att skålla, där kan man i stället ha dom som dom är eller lägga dom ensamma en stund i ugnen och sen gnida av skalet)
Det går att göra salta mandlar i stekpannan också.
Min svägerska bor i Spanien och hon gör nåt som hon kallar "pippas", solroskärnor med skal, mandel, nötter och russin blandas med salta jordnötter i en påse som skakas, sen äts det som snacks.
Tackar tackar!

Ska testa.
....men allt det där andra goda då! Honungen t.ex...

Hur gör ni med den?
Köper ju honungsrostade mandlar.
netaave
14-11-2004, 10:58
Då måste du först se till att honungen är varm och så flytande som möjligt, vänder ner mandlarna i den, brer ut dom på bakpapper på plåten och rostar i lite svagare värme 200 gr kanske.