|
zaaritha
13-11-2004, 19:30
Jag tycker att det är lite konstigt att det blommar tusenskönor o prästkragar än ute! Samt vitsippor, smörblommor o baldersbrå utanför trädgården, s a s.
Hos mig blommar ingenting. Det snöade tidigt i morsen men den snön är borta nu.
Vintergröna och några förvirrade violer. Mvh Fenja
Nymphaea
13-11-2004, 21:25
Utomhus hade jag fortfarande ringblommor, blåklint och prästkragar såsent som för ett par dagar sedan! Helsjukt...
men de stryker sakta med... en efter en.
Innomhus börjar det däremot hända endel spännande saker! Orkidéerna börjar blomma nu på hösten/vintern...
Har en vacker Angraecum som håller på att slå ut sina vita, vaxartade blommor, en Cleisostoma sp. som blommat ett tag nu, en Cambria 'Wild Cat' som fantastiskt blommat med två kraftiga stora (eller höga) stänglar som praktfullt fyllt en meters luftrum vinkelrätt rakt upp mot taket.
Encyclia chocleata (bläckfiskorkidé) har blommat ett par veckor med ganska fina 'klasar'. För ett par veckor sedan fanns dessutom en otrolig prakt i en Dendrobium. Stora röda-lila blommor. En phalaenopsisart (pallens var. denticulata) slog ut sin första blomma idag. Därtill kommer ett mindre antal Phalaenopsis hybrider att blomma någon gång runt jul.
andreas i uppsala
13-11-2004, 21:33
rosor,vintergröna och lavendel
rosor och ölandstoken, som hänger kvar än med EN blomma
..höstaster, en vit flox och en digitalis...
fruberglund
13-11-2004, 23:23
Rosor, kokardblomster och Kerrian vägrar ge upp
New Dawn, Höstaster och en gul Rudbeckia. Och Ghislaine de Féligonde har en ny omgång stora knoppar, funderar på att låta dem slå ut inne, för det lär ska bli snö nästa vecka.
zaaritha
13-11-2004, 23:25
Jisses! Blommar kerria nu, den är väl tidigblommande annars? Fast--det är ju vitsippor också i vanliga fall!
gul rudbeckia, härdiga fuchsior (men de ryker nog snart), några tappra rosenskäror, bollgilia (i skuggläge), temynta faktiskt, klematis nelly moser (men de slokar nu), några dahlior, ja det var nog det...inga rosor tror jag... lite vemodigt, detta med höstvinter...
Hos mig blommar dahliorna, rosor, tagetes, blomstertobak, ringblommor, strandkrassing (om än knappt numera) och diverse sommarblommor. Fast dahliorna åker upp idag. Vi har inte haft minus än och de har blommat sååå  fint så jag har tyckt att det varit synd och skam att ta upp dem. Men nu har de lovat riktig mycket minus senare i veckan. Ciczi
jessica zon6
14-11-2004, 08:46
Den sista lilla blomman som blommar hos mig nu är aubrietian.
Kattfot
14-11-2004, 14:20
Här har allt utom lejongapen  gett efter för frosten!
Här i zon 2 hos mig blommar det en del fortfarande. Krassen har faktiskt klarat sig från frostnätterna och blommar bra. Rosen New Dawn. klematis, perenn solros, digitalis, nepeta, stjärnklocka, praktvädd, lammöron, höstanemon och höstglim. Riddarsporrarna har precis gett upp efter en andra blomning. Jag har många perenner som jag dragit upp själv som aldrig kom i blom i sommar så jag är så nyfiken på hur det kommer att se ut nästa höst för många är senblommande. I dag plockade jag in en bukett med krasse, det har jag aldrig gjort i mitten av november förut vad jag kan minnas. Så visst var sommaren sen och kall men hösten har varit härlig...  torvan
fruberglund
14-11-2004, 16:43
CITAT (zaaritha @ 13-11-2004, 23:25) Jisses! Blommar kerria nu, den är väl tidigblommande annars? Fast--det är ju vitsippor också i vanliga fall! Den hade blommor när jag köpte den i höstas och de har inte ramlat av eller visat minsta tecken på att vissna, det kanske är en plastblomma
Konstaterade just att mina helleborus är fulla i knopp, likaså alla mina rosor, klätter som polyanta. Tagetesen hänger fortfarande i i skyddade lägen och än finns det blomstänglar kvar på både daggkåpa och småblommig alunrot.
MariaS
katarina76
15-11-2004, 01:12
oj... masssor! Tagetes, legjongap, krasse, Luktärt, Lavendel, Ringblommor, Jordgubbar (!!!! plockade några jordgubbar i dag dessutom.....)Dhalior, Rosenskära, Lobelia. Aster, Cyklamen, Rosor, Höstglöd, Snöstjärna, Ölandstok... mm mm... och så en hel förvirrad Magnolika...
netaave
16-11-2004, 15:18
Här uppe i norra Uppland blommar ringblommor, pysslingkragar, marguriter och gullvivor
Blomstertanten
16-11-2004, 15:21
Här i Glanshammar blommar gullvivor, julros, styvmorsvioler , ringblommor , olika sorters näva och rosor.
Det borde va snö och vinter !
Men det är rätt kallt idag, så blommorna har väl snart frusit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|