Full version: Taklök
Gertrud Karlsson
Hej! Fick en liten taklök i en julgrupp förra året. Nu har den bott ute hela sommaren och blivit jättefin men "högbent". Hur gör man för att den inte skall välta. Försöker stötta den med pinnar, det ser inte bra ut. Ett blad ramlade av, det stoppade jag ner bredvid så där finns en "bebis" nu. Det är jag stolt över. Mottager gärna några goda råd! rolleyes.gif
Kajsa
Taklöken får blomstänglar som blir ca 15-30 cm höga, beroende på sort. Det måste väl vara den du menar med högbent. Den taklöken som blommat dör sedan, men bildar då små taklökar runt "mamman" Dom klarar sig bäst på egen hand, torktåliga, bra i stenpartiet, klippskrevor, murar. Gräv ner den där du har torrt, så blir det fler med åren.
Gertrud Karlsson
Tack Kajsa! Har nu kommit på att taklöken heter Echeveria. Vet Du något om den?
Kajsa
Då är det ingen taklök, som man har ute året runt. Det är en suckulent från Mexico, Texas ( har tittat i kaktusböckerna) Echeveria vill ha mycket soligt, vattna inte i rosetten, sparlåga och svalt på vintern ca + 10 grader. Trivs ute på sommaren, jag har haft den där blå/gråa sorten. Blanda i vanliga krukväxtjorden sand och leccakulor, vattna måttligt. En vanlig sort är Echeveria glauca med orange färgade blommor på stänglar som blir 20-25 cm höga. Man kan ta bort små rosetter och få nya plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon