Lady Hamilton
Hej jag undrar om vi är många som har samma Amaryllislökar som blommar kring jul? Jag har nu 4st som är 3-4år. Och de brukar blommar mellan mitten av december o mitten av januari.
Annki
Absolut! Sparar mina så länge de vill hänga med, och kompletterar med några nya varje år. Men mina övervintrade brukar inte komma till jul, utan lite senare i allmänhet.
CarMa
Hamilton >> Hur bär du dej åt för att få dom att blomma lagom till jul??
Jag har precis satt mina lökrötter i vatten i ett dygn för att sen plantera dom i vanlig jord.
Det är mitt första "återvinningsår" så det är bara att vänta å se om jag gjort rätt...
Lady Hamilton
Jo, jag fortsätter att vattna och ge dem näring fram emot skolavslutningen, då "slänger" jag in dem under syrenbusken
( lägger dem omkull på sidan med krukan kvar.)
Låter dem ligga där utan skötsel till mitten/ slutet av Augusti.

Kollar om det finns "grönt kvar" om det är så tar jag ut dem ur krukan , tar bort all jord och ställer jag dem torrt så de vissnar ordentligt.
Är de redan nervissnade ställer jag dem i en matkällare eller i kylskåp
( Men då tar jag bort krukan och jord först, de måste vara helt torra)
Sedan vid denhär tiden tar jag fram lökarna och planterar dem som vanligt.

Det som är risken med denna metod är sniglar eller andra djur som kan förstöra lökarn medans de ligger under syrenen.

Kanske Annki också vill dela med sig av "sin metod"? rolleyes.gif
Betty
CITAT (Annki @ 14-11-2004, 13:08)
Absolut! Sparar mina så länge de vill hänga med, och kompletterar med några nya varje år. Men mina övervintrade brukar inte komma till jul, utan lite senare i allmänhet.

Precis så gör jag med! Jag låter mina överblommade amaryllisar stå kvar inne på fönsterbrädan hela sommaren, vattnar regelbundet och ger flytande blomnäring en gång/vecka. I september trappar jag ner på vattningen tills jag efter ca en månad helt upphör med vattnandet och låter bladen vissna ner helt och hållet. Krukan får sedan stå svalt och mörkt i ca en månad. Sen är det dags att börja driva löken i blom igen. Planterar om den i ny blomjord, vattnar igenom krukan och sedan börjar väntan på knopparna. smile.gif
Fenja
Jag sparar också, har några som är 4-5 år, men mina blommar lite när det behagar... hade vackra amaryllisklockor i somras!! wub.gif Jag gör som Betty.
Mvh
Fenja
lotta_
Jag sparar inte amaryllislökarna utan köper nya varje år. Det passar mig bäst eftersom jag inte lägger ner så mycket energi på mina inneblommor jämfört med trädgården.
Nanna
Jag köpte min första amaryllis i år. Den ska jag nog spara sedan, om jag lyckas få den att blomma i år det vill säga.
pimpim
Jag var nere i matkällaren och tittade till min amaryllis nu och såg att det kommer upp lite nytt grönt. Vet inte om det är någon knopp eller bara blad. Ska ta upp den nu och plantera om? Och hur ska jag då vattna?

Pia
Fenja
Ge den ny jord, en tredjedel av löken ovan jord och vattna "teskedsvis" så att den vaknar långsamt!
Mvh
Fenja
Xelma
Det brukar ta 8 veckor från "igångsättande" till den blommar.

Mina har jag ställt ut över sommaren och tar in i början av augusti, tidigt men annars hinner de inte riktigt vissna ner. Trots att jag inte vattnar efter det brukar bladen först vissna till oktober och sista veckan i oktober sätter jag dem i ny jord, klipper ner ev. blad som ej vissnat och vattnar dem försiktigt till knoppen kommer.

Ibland blommar de t o m om på sommaren utomhus, de får sidolökar också.
lena:-)
Min amaryllis blev uppäten av sniglarna i somras, men den fick vara kvar ute inunder vinbärsbuskarna. När jag skulle ta in den visade den lite grönt, så jag förbaramade mig över den och lät den få en plats på fönsterbänken. Nu är den grön och fin, tre blad, men klart ingen knopp, antar att den liksom är på sommarschemat fortfarande eller? Tänkte låta den stå och vissna ner efter detta och kanske få blommor till våren eller sommaren.vad tror ni?
Betty
Jag har slutat att ha mina amaryllisar ute på sommaren, vill inte ha sjukdomar och skadedjur på dem och glömmer bort att sköta dem ute. Har dem inne hela året numera, sköter dem som vanliga rumsväxter på sommaren.

CITAT
Tänkte låta den stå och vissna ner efter detta och kanske få blommor till våren eller sommaren.vad tror ni?

Låter vettigt tycker jag, Egentligen är de ju inte vinterblommande "i det vilda"...
Lady Hamilton
Betty...... glömmer bort att sköta dem ute.
Pröva med att låte dem få vara ifred.

Xelma.....tidigt men annars hinner de inte riktigt vissna ner.

Pröva med att ta ur dem ur krukan och ta bort all jord
Kajsa
Alla nya dyra mindre sorter är underbara. Gör allt för att få igen dom med blommor året efter, har dom ute på sommaren i sina krukor och lite skyddat från en massa regn. Så vilar dom torrt flera månader i garaget.
Gödslar lökarna med benmjöl.
Betty
CITAT (Hamilton @ 18-11-2004, 18:08)
Betty......  glömmer bort att sköta dem ute.
Pröva med att låte dem få vara ifred.

Då får de ju varken näring eller vatten under hela sommaren! Dessutom riskerar man ju att de blir angripna av sniglar, rundmaskar och annat oönskat... Jag har provat den metoden men det var inget för mig.
Så mina amaryllisar tillbringar sina somrar innomhus sedan flera år och de mår så bra så och blommar varje år, ibland t.o.m. två gånger per år. smile.gif
Sylvia har skrivit en bra artikel, med skötselråd, Opp Amaryllis! Läs den! biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Jag gillar inte helelr å ha dem ute 'okontrollerat' speciellt nedgrävt i rabatten - jag får bara ohyra och nån jäkla larv som äter på dem inifrån.

Rek boken 'Opp Amaryllis'

Hälsar Ingrid
MRLINDELL
Mina Amaryllis blommar, den största så här just nu.

När växterna vilar ägnar jag mig åt Astronomi, har ett ganska bra proffsigt teleskop för att fotografera galaxer, nebulosror och planeter mm.
Stjärnhimlen är helt otrolig klara vinternätter!! Därför har jag varit ganska frånvarande ... ända tills tjälen går ... då jäklar ohmy.gif)
Gertrud Karlsson
Har just nu en underbar amaryllis som jag fått i present. Men har också många "gamla" som blommar om. När jag läser alla inlägg förstår jag att man nästan kan göra hursomhelst, de blommar ändå. Mitt tips är att låta dem vara i ett soligt fönster på sommaren, (ja med måtta förstås) de blir lite "bakta" och det verkar de trivas med. Den äldsta löken är 15 år, fantastisk, mörkröd och doftande. Hoppas att den kommer att blomma till våren igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon