Broschyrer och katalogers beskrivningar har gåtts igenom. Det blir nog kanalplast. Eller skall jag ta kanalplast på tak och på de två sidor som
syns minst och glas på de mer synliga sidorna. Vi får se.
Nu till min fundering och samtidigt frågan till er.
Växthuset är ca 12m2 och ungefär 25m3. Med 8mm kanalplast går det
åt x mängd watt/tim för att hålla x antal grader när utetmperaturen är x.
(hur räknar man ut det)
Hur mycket mindre energi går det åt om samma växthus byggdes med 16mm kanalplast.
En energibesparing ställs ju emot det högre inköpspriset.
Ingrid på Västkusten
26-02-2003, 07:29
Tjaaa-a kan Du köpa kanalplast separat? Man kanske kan få bättre pris annorstädes?
Bara en tanke.
Jag had etagit megatjockt på taket för det är ju dit värmen sticker ..... och så hade jag funderat våldsamt på saker och ting såsom socklar, markskivor golvisolering etc etc ändock hade jag ahft bubbelplast på vintern, hmmm......hur hade Du tänkt värma upp huset?
Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
26-02-2003, 09:40
Tack för svaren. Dock rätade de inte inte ut mina ????. Som uppvärmning
skall jag använda jag en 4000W termostatreglerad byggfläkt. Fläkten hade jag för att värma upp ett enkelglasat uterum. Men det kostade mången peng. Mina tre pelargonier mådde bra, men det blev de dyraste som jag någonsin har haft.
kerstin z5-6
28-02-2003, 12:23

varför byggfläkt
Enda gången jag tycker det är motiverat är för att smälta en meter snö på taket till växthuset snabbt
Jag som bor i Västerbotten o startar i mars klarar mig utmärkt med en jättebillig fläkt-frostvakt. Går på när det sjunker under + 5 grader
Körde mars till slutet av maj i fjol-kanske 200 spänn på elen..
men det var ju lite billigare priser då.
Ingrid på Västkusten
01-03-2003, 13:03
Vi har willabs fläkt vi till vårat - den går nog nonstop den :-)) 1000 watt - frostvakt räcker itne för oss(5 kvm).
4 KW är på tok för mkt om Du isolerar Uno - varöfr inte köpa 2 st 2 kW och köra dem på 1000 W på varje, jämnt fördelat (olika temp t o m ) och på olika platser i växthuset för jämn temp. Har Du itne bubbelplast så måste Du ha MINST 4 kw på en fläkt.
Uno, om Du skall räkna på Dina kanalplaster måste Du begära u-värdet ifrån leverantörern. Själv skulle jag nöja mig med 8 mm - den är ju BRA!
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.