Ciczi
Hej!

Har idag grävt upp mina dahlior. Brevid/under dahliorna hittade jag det här.

Jag vet att det inte är vårlökar för det har jag inte planterat alls i den delen av trädgården.
Är det någon som vet vad det är?

Ciczi
kerstin z5-6
Inte lök men knöl kan det vara - kanske -Iris ? Om du är säker på det där med vårlökar ..? det är aldrig jag .. de kommer upp på ställen jag inte minns attt jag satt dem på tongue.gif
Christer i Falköping
Men nog ser det ut som lökar! Kanske gamla påskliljor? Om de sitter för tätt i många år, kan de sluta blomma, men skicka upp gröna blad. Om man då delar på dem och sätter dem glest, kan de börja blomma igen.
Christer.
Sommartorparn
Svårt att se proportionerna. Om lökarna är ljusbruna och avlånga skulle jag gissa påskliljor. Om de är mindre, mörkare bruna och rundaktigare skulle jag gissa på snödroppar. Dom brukar sitta ihop i sådana trassliga klumpar. Jag skulle hur som helst gräva ner dom igen. Sära på dom lite så blir dom fler. smile.gif
Ciczi
Har nu särat på lök?klumpen och petat ner dem igen. Får helt enkelt vänta och se vad som kommer upp till våren... biggrin.gif
Det ska bli spännande. Om det är snödroppar så dröjer det inte mer än tre månader innan de tittar upp... wub.gif

Ciczi
Ciczi
Nu vet jag vad det var på bilden jag visade förra året. Det var minipåskliljor. De blommade superfint.
Jag ahde alltså fel i att det inte var lökväxter sleep.gif Men en sak hade jag rätt i. Jag har inte satt dem där. Det har det förra ägaren av trädgården gjort.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon