Gossen Ruda
14-11-2004, 20:20
Så här såg det ut innan:

Nu ser det ut så här:

Som vanligt har jag använt röjsågen med trådtillsats. Går som en dans, vrooom bara. Komposten ser ut som en höstack men det smälter ihop. Nu är det bara att vänta på våren.
Gunvor Nilsson
14-11-2004, 20:25
Städat och fint!
Ska du inte ställa in soffan i förrådet?
/Gunvor
Gossen Ruda
14-11-2004, 20:31
Och du tror att den går in där?

Kommer knappt in själv. Nej, den får stå ute. Gör inte så mycket, den håller knappt att sitta på. Måste tillverka nya sittbräder nästa år. Gjutjärnsdetaljerna håller i evighet tycks det som.
Snyggt var det här!
Jag brukar dock lämna de flesta perennornas vinterståndare kvar för att dels kan de vara snygga att titta på när rimfrosten har slagit till, dels så skyddar de växten under vintern. Undantag för pioner, där tar jag bort stjälkarna på hösten för att inte piongråmögeln ska kunna komma till!
Gossen Ruda
15-11-2004, 11:11
Jo, man kan göra så också men jag tycker det ser så risigt ut med en massa stjälkar som ligger huller om buller, särskilt när det är frågan om höga perenner. Lite snö får dom att se ännu risigare ut efteråt. Mina växter överlever utan skyddet. Har vissa funderingar på om inte sorkarna gillar att det ligger skyddande växter dom kan gömma sig under.
Så snyggt du har det Ruda!
Det är visst ordning och reda på dig.
fruberglund
16-11-2004, 21:20
Fint men jag tyckte nästan det var finare innan städningen

, lite mer wild and crazy!
Gossen Ruda
16-11-2004, 21:24
Jo, det finns olika meningar. Nån gång måste det bort och jag tycker det är lättare på hösten. På våren riskerar jag att skada tidiga lökväxter. Sen är det så att jag har ganska fuktigt normalt. Är det onormalt fuktigt på våren går det knappast att beträda vissa delar av gräsmattan och givetvis inte rabatterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.