Full version: Hjälp..dom gror...
ingmet
Fick en hisklig massa fröpåsar i födelsedagspresent. På några stod det att man skulle så ute nu i oktober/nov för blomning i vår. Bl.a var det ringblommor och gula lupiner. Jag "slängde" ut dessa, täckte med jord och kände mig nöjd och började drömma om den blommande våren.. Blev både förvånad och förskräckt när jag igår!!! 13 november kom ut och såg att det redan börjat gro, de första två bladparen på varje frö (många är det..) har redan dykt upp. Med fasa upptäckte jag även att ett antal låg ovanpå..??.. Kan det vara fåglarna som ryckt upp dom??.. Skyndade mig genast och köpte mer jord som jag nu lagd uppepå i förhoppning om att de ska somna om och invänta vintern.. Är det kört???? månntro???? huh.gif blink.gif mad.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif
ylle
Jag tror dom överlever! De vilar nog över vintern och fortsätter växa i vår. Sedan blommar dom extra tidigt!
kerstin z5-6
jag tror det går bra även om du var sent ute smile.gif
AndreasBK
Jag vet inte riktigt jag..vi har ju inte precis normal vinter det här året. Igår (15 nov) var det 9 grader C i Stockholm, så frågan är om inte fröna blir lite förvirrade (det är i varje fall jag)?
Är det inte tänkt att de ska gro först i vår? De måste ju vara bättre skyddade inne i fröt än som en grodd.
Om du har några frön kvar så kanske du ska förså lite plantor inne i vår för säkerhets skull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon