Min svägerska har hört nånstans att man inte ska lägga skal av citrusfrukter eller melon i komposten.
Vet någon om detta stämmer, och i så fall varför? Jag har alltid slängt mina apelsinskal i komposten, och inte sett några negativa effekter.
Lene i Fredrikstad (Norge)
14-11-2004, 23:18
melonskall er ikke noe problem, men citrusskall tar veldig lang tid å fomulde. (det ligger jo igjen appelsinskall etter vintersport-folket i lang tid).
Men de går i min varmkompost - og borte det blir de.
Citrusskalen är ofta behandlade med vax för att förhindra svamptillväxt, det gör att det tar längre tid att bryta ner dem. Men som allt annat som folk säger att man inte bör lägga i komposten så är det så små mänder att man lugnt kan lägga det i komposten. Lyckas man äta mer än 30 kg citrusfrukter / vecka så kanske bör tveka.
Ingrid på Västkusten
15-11-2004, 07:26
Jag har för mig att det var mera besprutningsmängderna på citrus och framför allt banan man var betänksam emot. Nu konsumeras det inte alltför mkt citrus hemma och citronerna förmultnar glatt de - iofs med utvecklande av mögel men ändå......just om fruktskal av importerade frukter finns det många bud.....
Kan vi äta det så måste ju även komposten klara det! eller hur?
jag har inte varmkompost i ordets rätta bemärkelse, men de förmultnar ändå på en säsong. Som med så mycket annat måste man bruka urskillning.
Ingrid på Västkusten
15-11-2004, 11:09
Ja men vi äter itne skalen eller hur?
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 15-11-2004, 11:09)
Det finns visserligen obesprutade citrusfrukter, men de flesta som skall ha apelsin eller citronskal i maten tvättar nog
bara med varmvatten. Så visst äter vi en hel del skal.
kristerh
16-11-2004, 10:08
Håller med Lene, det tar bara längre tid för citrusskalen att förmultna,
varför skulle man inte lägga melonskal i komposten? har alltid gjort det och de förmultnar relativt fort.
krister
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 15-11-2004, 12:09)
öh.. Jo de flesta av oss äter apelsinskal.. Vad tror du marmelad är gjort utav?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.