|
Christoffer
15-11-2004, 07:33
Jag köpte ett par fodrade gummistövlar förra veckan, men nu har jag hört att minusgrader kan göra så att gummit kan spricka. Stämmer det?
Gunvor Nilsson
15-11-2004, 07:49
Förmodligen sätter du en rova och då hör frågan hemma i avd Köksväxter! /Gunvor
"Gummistövlar" kan ha väldigt olika mängder naturgummi och plast. Men de kommer inte att spricka pga av kyla, åtminstonde om det inte är kallare än -35 grader. Är det riktigt kallt (under -40) kan det t o m bli problem med läder.
Jag tycker inte det spelar någon roll om de är varmfodrade eller inte, fruktansvärt kalla är de i alla fall!
För ett par år sedan skulle jag ut och rida på senhösten med min dotter och hade inga ridstövlar hos henne. Det enda jag hade med klack var just mina gummistövlar. Extra-sockar i men det hjälpte inte mycket!! När jag skulle sitta av höll jag på att bryta benen av mig, för jag kände inte längre fötterna och visste alltså inte när jag tog mark.
CITAT (Ewa L @ 15-11-2004, 08:01) Jag tycker inte det spelar någon roll om de är varmfodrade eller inte, fruktansvärt kalla är de i alla fall!
För ett par år sedan skulle jag ut och rida på senhösten med min dotter och hade inga ridstövlar hos henne. Det enda jag hade med klack var just mina gummistövlar. Extra-sockar i men det hjälpte inte mycket!! När jag skulle sitta av höll jag på att bryta benen av mig, för jag kände inte längre fötterna och visste alltså inte när jag tog mark. Det är stora kvalitetsskillnader på fodrade stövlar. Riktigt bra gummistövlar med filtfoder (tovad ull) är något av det varmaste man kan ha på vintern. Är däremot stövlarna av plast så kvittar det vad man har för foder eller sockor, man fryser ändå.
LenaTuring
15-11-2004, 10:23
Det har mycket med kvalité att göra hur gummistövlar beter sig över huvud taget tycker jag. (Billiga stövlar går sönder fortare). Och det bero nog en hel del på hur man hanterar dem också, man tjänar på att spola av stövlarna när man använt dem så att inte gummit torkar ut av jord och annat.
Blev nyfiken på vad det är för något spännande du har på din signaturbild Christoffer?
Jag använder ytters sällan gummistövlar,denna regniga sommaren hade jag de ett antal gånger när det var väldigt blött i skogen.När det är kallt har jag fodrade läderkängor när jag går med hunden,de tål både väta och kyla.Gummistövlarna har gått i vintervila i pannrummet.
netaave
15-11-2004, 11:42
Det är sant att det är skillnad på gummi och gummi. I bildäck t.ex. är det ju ett helt annat gummi i vinterdäck än i sommardäck. Jag vet inte hur det är med vuxenstövlar, men jag har erfarenhet av fodrade gummistövlar till barn. Jag är ju dagisfröken. Där känns det att det är en helt annan gummisort i de fodrade, tillsammans med sockar av ull är det inga som helst problem med kalla fötter vid snöslask. Är det däremot flera minusgrader och som vi säger "knarrsnö" känns fötterna genast mycket kallare.
Det är oerhört praktiskt att ha både fodrade gummistövlar och ett par varmfodrade läderstövlar/kängor till barn, är det runt nollan och slaskigt blir läderstövlarna snart förstörda.
Bambis vän
15-11-2004, 19:56
Pinsamt att erkänna, men...... Till min sambos stora fasa går jag omkring i mina fodrade gummistövlar av bra kvalitet även på sommaren. De är så härligt stora och dessutom behöver man inte ha några strumpor på sig. Det gick faktiskt så långt så min käre man gömde mina vinterstövlar härom sommarn och tvingade mig att ha mina äckliga ofodrade sommarstövlar som är alldeles för trånga.... Karlar!!! Har ingen erfarenhet av att stövlarna spricker vid kall väderlek - däremot vid lång och trogen tjänst året runt!
Christoffer
15-11-2004, 21:48
De stövlar jag köpt är Tretorn, reade från 449:- Jag hoppas att det är gummi och inte plast. Tänkte ha de när jag jobbar i jord eller eventuellt snö nu och på vintern. I värsta fall, om det blir alltför kallt, så får jag köpa några varmare. I övrigt använder jag tjockare skor av läder.
Jag bara älskar gummistövlar, har dem på mig så fort jag är och jobbar i trädgården. När jag har stölvarna på känner jag mig riktigt ledig! Har ett par "Tretorn strong plus" som jag hoppas håller länge, länge.
netaave
15-11-2004, 22:16
Tretorn är bra kvalitet, tror deras märke garanterar gummi.
Jill-Ulrika
15-11-2004, 23:04
Nu har ju stövlar hög "hipphetsfaktor" också! Det finns så fina blommiga, knallgula, prickiga, rosa ja vad man vill nästan... Skulle köpa ett par nya fina om jag hade haft mer användning för dem och haft budgeten för det.
Annars har jag hört att alla gummistövlar spricker om de torkar ut och att riktiga gummistövlar ska fettas in på ett eller annat sätt för att inte torka och spricka..
CITAT (Jill-Ulrika @ 15-11-2004, 23:04) Annars har jag hört att alla gummistövlar spricker om de torkar ut och att riktiga gummistövlar ska fettas in på ett eller annat sätt för att inte torka och spricka.. För en väldans massa år sedan hade jag ett par krit-vita som jag älskade. För att verkligen förbli vita brukade jag ibland smörja in dem med såpa på kvällen och det fick stå över natten. På morgonen var det bara till att spola av dem och de var skinande rena. De höll i en massa år. Antagligen bidrog infettningen av såpan...
'Gummistövel' har nog för många helt enkelt kommit att betyda en stövel som inte är gjord av läder, men som alltså inte behöver ha så värst mycket med gummi att göra. T.ex. i JULA:s papperskatalog kan man läsa om artikel 912-020: CITAT GUMMISTÖVEL MED STÅLHÄTTA CE-EN345 Extra kraftig gummistövel i PVC med stålhätta.... PVC är väl inte alls gummi? Jag tycker det är ett stort problem det där med att hålla fossingarna varma när det är kallt omkring. Så länge man regelbundet trampar omkring brukar det väl inte vara problem, men om man måste jobba stillasittande- eller stående... brrrrr.
Mia, zon 3
17-11-2004, 07:41
Jag har ett par fodrade kraftiga Tretorn, köpta på jätterea i Ullared (enda fyndet jag gjorde där....) De är UNDERBARA! Har dem till och med när vi är ute och pimplar på isen. Har hittat ett par precis likadana till sonen (2 år gammal), dem köpte jag bums! Han har bara sina vanliga innestrumpor i dem, och han är aldrig kall om fötterna. Hoppas jag hittar nya sådana nu när han snart vuxit ur dem. Håller annars med föregående vad gäller barn och fotbeklädnad - blött=gummistövlar, frysgrader=fodrade kängor. Två par gummistövlar har fått torrsprickor hos oss; ett par jättebilliga (höll ändå minst 5 år); och så morfars gamla jättestövlar (de hade till och med träsulor inuti!), och de hade legat i vedbon i 3 år.... Men finns det inte någon spray för gummistövlar....?
CITAT (Mia @ zon 3,17-11-2004, 07:41) Jag har ett par fodrade kraftiga Tretorn, köpta på jätterea i Ullared (enda fyndet jag gjorde där....) De är UNDERBARA! Har dem till och med när vi är ute och pimplar på isen. Jag är mycket förvånad att det ska kunna funka så bra med fodrade "syntetstövlar". Har själv ett par tumhandskar som ser ut som någon slags "gummihandskar" med en ganska tjock innervante av någon textil och fuskpäls. De fungerar mycket bra att använda när man måste handskas med sura grejer ute i kylan... men känns vidriga att ta på sig igen nästa dag om man glömt ta ur och torka innervanten som alltid blir något fuktig innefrån. Jag tycker att det borde bli likadant med fodrade syntetstövlar, alltså att fodret "aldrig" skulle torka? Eller är också det urlyftbart?
CITAT (Posse @ 17-11-2004, 12:32) Jag är mycket förvånad att det ska kunna funka så bra med fodrade "syntetstövlar". Har själv ett par tumhandskar som ser ut som någon slags "gummihandskar" med en ganska tjock innervante av någon textil och fuskpäls. De fungerar mycket bra att använda när man måste handskas med sura grejer ute i kylan... men känns vidriga att ta på sig igen nästa dag om man glömt ta ur och torka innervanten som alltid blir något fuktig innefrån. Jag tycker att det borde bli likadant med fodrade syntetstövlar, alltså att fodret "aldrig" skulle torka? Eller är också det urlyftbart?  Gummistövlar med filtinnersula av ylle (klarar temperaturer under -40 grader), kan man ta ut och byta eller torka filtinnersulan . Tex: http://www.nokianfootwear.fi/nsw/ItemGroup.../Outdoor/kaira/
CITAT (KURT @ 17-11-2004, 12:50) CITAT (Posse @ 17-11-2004, 12:32) Jag är mycket förvånad att det ska kunna funka så bra med fodrade "syntetstövlar". Har själv ett par tumhandskar som ser ut som någon slags "gummihandskar" med en ganska tjock innervante av någon textil och fuskpäls. De fungerar mycket bra att använda när man måste handskas med sura grejer ute i kylan... men känns vidriga att ta på sig igen nästa dag om man glömt ta ur och torka innervanten som alltid blir något fuktig innefrån. Jag tycker att det borde bli likadant med fodrade syntetstövlar, alltså att fodret "aldrig" skulle torka? Eller är också det urlyftbart?  Gummistövlar med filtinnersula av ylle (klarar temperaturer under -40 grader), kan man ta ut och byta eller torka filtinnersulan . Tex: http://www.nokianfootwear.fi/nsw/ItemGroup.../Outdoor/kaira/Jo... de ser flotta ut - men vad kostar underverken?
zaaritha
20-11-2004, 00:12
Har jobbat i skoaffär i 12 år. För ca 5-6 år se´n; var Tretorn ett märke som borgade för äkta vara, tyvärr inte nu! Nu är 80% av deras stövlar plast. Visserligen gummibehandlade--men ej riktigt gummi.
CITAT (zaaritha @ 20-11-2004, 00:12) Har jobbat i skoaffär i 12 år. För ca 5-6 år se´n; var Tretorn ett märke som borgade för äkta vara, tyvärr inte nu! Nu är 80% av deras stövlar plast. Visserligen gummibehandlade--men ej riktigt gummi. På mina ofodrade gröna stövlar som jag köpte för några år sedan (tror de kostade bortåt 500:-) av fabrikatet Sievi, står det som material "POLYURETHANE". De ser fortfarande hela och fina ut, men jag skulle nog behöva några bättre stövlar för blött vinterbruk också...
när min yngste va elvaår ville han ha ett par fodrade gummistövlar som då va JÄTTEDYRA men eftersom han växte o jag provade dom o kunde ha dom så fick han dom o han älskade dessa gummistövlar det va 1985 alltså jag har dom ännu ,o jag älskar dom så priset om man slår ut det är inget va va de för märke jo ska jag säga det ja de gör jag Nokia varmfodrade oj va vi har varit ute mycket mina nokiastövlar o jag o aldrig frusit eller blivit våta om fötterna så inte heller sonen som hade dom vinter som sommar e de nån som läst terry pratchet om väkttaren som aldrig kunde bli rik för han hade så låg lön så han va tvungen att köpa nya stövlar hela tiden (billiga) medans hon som hade hand om alla övergivna drakar hade ett par stövlar som gått i arv i flera generationer o därför va hon också rik hon behövde ju inte köpa nya hela tiden o kunde på så vis spara pengarna oj märks det att jag gillar mina gamla stövlar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|