Full version: Olivträd
aalo
Köpte ett olivträd på ca 30 cm
Står i Söderfönster men ej direktsol
Det har aldrig riktigt trivts hos mig sad.gif
Tappar blad!

Finns det några tips och skötselråd?
Jorden är sandig vilket väl medför bra dränering
vilket skulle kunna betyda att den inte vill ha för vått om fötterna?

Jag är en notorisk övervattnare så mina blommor får
snarare för mycket vatten än för litet

Hur övervintrar man en oliv, jag har inte möjlighet
till sval övervintring?
kristerh
Om du har en blomlampa ställ oliven under, jag förvarar mina så hela vintern i rumstemp, obs de vill ha lite vatten wink.gif de tappar lite blad när de kommer in, men det kommer snabbt nya.
krister
vickeva
Menar ni att jag kan ha mitt olivträd inne på vintern, jag trodde att det var ljust och 10 grader som gällde. Jag skulle såååå gärna vilja ha det inne för det är så fint, en meter högt ung. Klarar det att stå här hela vintern??
kristerh
Bara det får en ordentlig belysning skall det klara sig,
Jag har haft mina inne på vintern (visserligen inte lika stora som din) i flera år och det går bra, men som sagt mycket ljus och en dusch uppskattas då och då.
CallEva på Öland
Hej där!
Vi lyckades bra med övervintring, samma som Vickeva, stolt som tusan se bilder i album....

Calle på Ön som fått besök av Västanvind
GoSatta
på mitt jobb på KTH Biblioteket har vi ett STORT olivträd mitt i bokhallen och inte tar vi ut det på vintern =) Första året såg trädet riktigt hängigt ut men senaste året har det verkligen börjat bli fint så visst går det! Trädet måste iaf vara en 5 - 7 meter högt och mycket exktra ljus får det.
Eva St
Jag testade att ha mitt uppe i rumstemperatur häromåret men det tappade massor av blad så jag trodde inte det fixade rumsvärme och skyndade mig att ställa ner det i källaren ca 8 - 12 grader och extraljus men det hade jag kanske inte behövt göra då?????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon