LillaTiger
Kaktusen blommade och efter det fick den frukter med frön i. Det skulle vara roligt att veta vilken sort det är. wub.gif

Här är en bild på den med blomma och en på hur frukterna ser ut.

Ingrid på Västkusten
En Mamillaria av någon sort - kan vara prolifera..ähum -lite svårt ur fotot ;-)
som var lite suddugt.

Vårtorna och frukten = en Mamillaria.....
LillaTiger
Min kaktus är mycket lik Mammilaria prolifera. laugh.gif

Tack så mycket Ingrid!

Nu ska jag försöka så de små fröna wub.gif
Ingrid på Västkusten
Frukterna är förresten ätliga och ibland riktigt goda.....
kiki
Jag och min bror hade en liknande kaktus när vi var små, och den fick
såna där frukter. Fröna sådde vi självklart, och vad som blev av det lever fortfarande kvar i vår mors ömma vård.
Dan i Nacka
Tack för tipset om de ätbara frukterna. (har redan provat en)
Hur är det med andra kaktussorter?
Jag har en Melocactus (bellavistensis ?) som sätter fina små rosaröda frukter. Vågar man provsmaka?

Vänliga hälsningar

Dan
Ingrid på Västkusten
Hej Dan,

Ja vilken 'Melo' Du har vete gudarna för Melo är inte min starka sida - jag ahr haft en M matanzanus en gång, och även hos Melo är frukterna ätliga. Jag vet nog ingen kaktus som har giftiga frukter däremot är vissa mindre goda/tjänliga/saftiga ....
Tjjaaa-a jag skulle nog inte testa frukterna ifrån Lophophoran men jag skulle nog misstänka att de är harmlösa ;-))

Och för alla kaktusätare där ute - se till att det verkeligen ÄR en kaktus Du har och inte en av 'de övriga suckulenterna' där man itne kan vara lika tvärsäker.....

Och Dan - kaktusen kommer aldrig att öka någe nämvärt i omfång däremot så växer cephaliet. Man bruakr skoja om att efter en viss ålder är det 'cephalie-kultur' som gäller för Melo......

Hälsar Ingrid
Dan i Nacka
Mer provsmakning alltså. Den sätter mycket frukt så det skulle ju inte vara helt fel om de dessutom var goda.

Jag har nog aldrig sett en riktigt gammal Melocactus tror jag.
Växer cephaliet även nedåt kanterna eller innebär "cephalie-kultur" att proportionerna "kropp/mössa" blir märkliga?

Vänliga hälsningar

Dan
Ingrid på Västkusten
Hej Dan,

Cephaliumet växer långsamt men växer som en röd pelare rätt uppåt :-)
Gammel Melo

Hälsar Ingrid med ett brett leende!
Dan i Nacka
Ståtlig sak! biggrin.gif

Det lär förstås dröja innan min får en sådan "mössa".
Provsmakade frukterna igår och de var ingen stor smakupplvevelse men definitivt något att dekorera desserten med. (förutsatt att man har väldigt få gäster smile.gif )

Vänliga hälsningar

Dan
LillaTiger
Det va ju spännande, att man kan äta frukterna. tongue.gif Din kaktur är verkligen festlig Dan! laugh.gif Det skulle va roligt att ha en sådan wub.gif Får man fråga om du möjligtvis har några frön till övers? eller har du redan hunnit haft dem till dessert än. rolleyes.gif

Hälsningar Sofia i Karlstad
Dan i Nacka
Jag vet inte om det behöver vara purfärska fröer men jag skulle tro att det går bra även med de frukter som inte längre går att äta.
Isåfall finns det till dig. smile.gif
(Fast det tar låååång tid innan kaktusen får mössa)

Vänliga hälsningar

Dan
GoSatta
annars är http://www.succseed.com/ bra för kaktus frön, dom har nästan löjligt mycket, är billiga och hade snabba leveranser.
LillaTiger
Den adressen har jag redan koll på. rolleyes.gif Tycker att det är roligare när man vet var fröna kommer ifrån. wub.gif
Ingrid på Västkusten
Håll kol på ställen såsom Ikea och andra varuhus - emellanåt så har de Melokaktus med cephalium till salu! Den bör stå i rumstemp, det är en av de kaktusarna som inte tål 'valiga kaktusövervintringstemepraturer'
LillaTiger
Det ska jag hålla koll på Ingrid. =) Nästa gång vi hamnar på Ikea.
Kaktusar är ganska egensinniga egentligen, min sjöborrekaktus blommade i sommras och efter det fick den frön, märkte jag för någon månad sen. Fröna har grott fint och min sjöborre fick sju bebisar. wub.gif
Blomman såg ganska grotesk ut eftersom resten av kaktusen fortfarande är ganska liten.laugh.gif

Dan i Nacka
Nog ursäktar man den lilla när man ser blomman iallafall. biggrin.gif
Grattis!

Min lilla "Melo" kommer från Bauhaus.

Vänliga hälsningar

Dan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon