Hej! mamma har en underbar pion på sdin tomt. Nu har hon beställt en till från bakker... jag undrar, när ska man platnera pionen? Är det nu på hösten eller på våren?
Om det är på våren, hur ska man förvara pionen till nästa år?
mvh G
Betty
15-11-2004, 11:24
Man ska plantera pioner på hösten.
160kvm stort hus
15-11-2004, 11:32
Du har visst svar på ala mina frågor..
Tack, jag ska genast säga till morsan att hon ska ut och gräva..
Betty
15-11-2004, 11:34
Nej inte på alla, men på de här! Jag har själv både pioner och ampeljordgubbar.
160kvm stort hus
24-11-2004, 10:55
Åh jag blir vansinnig!! Morsan har fortfarande inte planterat pionen. Och nu är det ju typ omöjligt att komma ne ri jorden.
Vad göra?
Panik...
Jävla mamma... *morrar*
Betty
24-11-2004, 11:35
Jag tror att det bästa i nuläget är att kruka den och förvara krukan mörkt och frostfritt över vintern, typ källare, garage eller frostfritt förråd. Även om rekomendationen är att man planterar pioner på hösten så är det fullt genomförbart att plantera dem på våren. Jag har planterat pioner både vår och höst. Glöm inte att pioner ska planteras ytligt! Btw, varför planterade du den inte själv...? Jag menar, då slapp du ju morra åt mamma...
160kvm stort hus
25-11-2004, 10:48
Hmm.. Jo det borde jag kanske gjort. Men eftersom det är mammas pion och mammas trädgård så tyckte jag att hon var "vuxen" nog att klara det själv...
JAg är bara "rådgivare". *ler*
Att man alltid ska behöva hålla reda på dom..
Betty
25-11-2004, 11:36
CITAT
Att man alltid ska behöva hålla reda på dom..
Aj, aj, aj, min dotter ger dig säkert ett stort leende i samförstånd om hon läser den där raden!
Sommartorparn
25-11-2004, 12:24
CITAT (16kvm stor balkong @ 25-11-2004, 10:48)
Att man alltid ska behöva hålla reda på dom.. :P
skit du i morsan och hennes pion så kanske livet blir lättare för er båda
hon kanske inte är speciellt intresserad av den där pionen, och nu har den blivit ett besvär som hon helst vill förtränga..... låt henne då gör det...
160kvm stort hus
26-11-2004, 12:41
Nä saken är snarare den att hon är jätteintresserad, sen tröttnar hon när allt inte blir klart på en gång.. *suckar*
Dom har precis flyttat till ett litet hus med skogstomt och gräsmatta. Tyvärr är det mesta förfallet i trädgården eftersom han som bodde där sist bara har skött huset.
Det har varit en fin tomt en gång i tiden ( minst fem år sen ) men när vi kom dit växte det 3 meter höga tistlar och lupiner överallt.
Jag försöker förlara att allt inte gå på en klackspark ( om man inte anlitar extremt dyra personer för att fixa det ) utan man får planera en sak i taget och räkna med att det tar ett par år.
Men men... Hon köpte förra veckan 400 narcisser, tulpaner, hyacinter osv. SEN kom hon på att hela marken består av lerjord,, nästan omöjlig att gräva i. Som "tur" va kom jag dit och vi åkte iväg för att köpa en massa jord som skulle dryga ut lerjorden så den blir lättarbetad. Ananrs vete sjutton hur det hade gått.
Men det är kul att hon har amitioner!
Och jag älskar min mamma jättemycket men ibland tar hon sig vatten över huvudet.
p.s försöker även locka hit henne, tror hon är på G snart. Men mamma, logga in på odla.nu, där kan du få svar på ALLA dina frågor. Dom är jätteduktiga där!! Du kan fråga om vad som helst.
Mvh G
pejori
26-11-2004, 16:18
hade en lika dan mamma som du hon drabbades av gröna vågen och köpte sig ett hus med vidhängande trädgård. plus ett par hektar land. dessa hektar skulle hon förvandla till ett blommav. att det krävdes både pengar och massa arbete, samt ett antal år innan det blev riktigt fint, hade hon inte en tanke på efter en kort vår och sommar lade hon dessa planer på is, och insåg att den trädgård hon redan hade var mer än tillräckligt att hålla reda på som sagt alltid får man hålla reda på dom
160kvm stort hus
29-11-2004, 10:20
Ha ha, skönt att maninte är ensam då.
mvh G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.