Sulawesii
15-11-2004, 18:23
Hjälp! Min begonia har börjat rulla ihop bladen och slokar. Vad ska jag göra?

På denna bild mådde den fortfarande bra. Bladen rullar ihop sig alldeles vid bladskaften.
Håller den på torka ut, eller? Hur ser rötterna ut?
Sulawesii
16-11-2004, 17:07
Tror du att det kan vara det? Ska kolla rötterna sen.
Hej igen! Det låter som att det har att göra med för lite vatten eller att rötterna lider. Kolla upp det och skriv gärna vad du kommit fram till. mvh Ann-Louise
Sulawesii
16-11-2004, 19:48
Hm..... har kollat in begonian lite extra noga. I krukan sitter två skott. Den ena är helt frisk, den andra har tom börjat bli mjuk i stammen. Har nu klippt bort det mjuka och hoppas på att den ska klara sig.
Vågar inte störa rötterna. Kanske tar mod till mig senare

.
Hej så här på nattkvisten!

Har du nån bild på växten?
Sulawesii
17-11-2004, 17:45
Hej nattsuddar´n!
Har nu tagit ett par bilder:
BildBild
hejsan
du tror inte att du har vattnar för mycket,?
Har läst detta
Mjuka skaft som mörknar och
ruttnar, gamla blad rullar ihop
fel?
Ständig vattenöverskott.
Vad kan man göra?
Reducera bevattningen
omplantering i regel sig och vissnar. nödvändig.
mvh as
Sulawesii
17-11-2004, 22:23
Jag kan ha vattnat för mycket. Men, inte så att jag dränkt den. Ska den torka ut mellan vattningarna höst/vinter? För annars ska den väl stå med lätt fuktig jord?
hej
Jag låter alla mina begonior få mindre med vatten på senhösten tills vårsolen kommer igen el mitten /slutet av feb,mvh as
Sulawesii
22-11-2004, 11:18
Nu låter jag min torka ut helt på jordytan. Vi får se om den klarar sig!!
Känn efter att jorden har torkat upp i krukan också, inte bara på ytan. Om jorden är för blöt riskerar du att rötterna ruttnar. Jag vattnar min begonia en(1) gång/vecka nu på vintern. den hinner börja sloka lite när det är dags att vattna, men det tål den bättre än övervattning.
Sulawesii
22-11-2004, 20:29
Ok. Jag har inte lärt mig det där med begonior än....
Hejsan
Ja vintertid behöver de inte så mycket vatten..Bäst att vara rädd om dem för de är inte så lätta att komma över.Var så lycklig häromdagen har efterlyst buskbegonior med håriga bladen för ett bra tag sedan så helt plötsligt får jag ett mejl av en som har den,men hon tog 75 kr för ett orotat och icke namnad stickling+ porto,det tyckte jag var lite väl högt,Importerar dem från Usa för 2 veckor sedan ,de kostade mej 13 kr mer och då var alla intyg+ porto+friskhetsintyg+ sv moms inräknat och dessutom planta och namnad..Vad ledsen man blir när man blir så glad över ett svar så är priset så himla högt för ett orotat skott.Visst är det upp till var och en men tyckte det var väl högt pris för min del..så försök rädda din..mvh as
Sulawesii
23-11-2004, 17:25
Jag tycker att många inom "blom-världen" är giriga! Att handla från privatpersoner borde vara billigare än att handla i butiker, inte tvärtom!!!! Spelar ingen roll om växten är ovanlig. Borde inte vi blomvänner vara måna om varandras intressen?
Håller med dig! Om din begonia inte överlever så hör av dig till våren så skickar jag skott (mot porto eller skottbyte) till dig. Min blommar just nu - rosa.
Sulawesii
23-11-2004, 19:03
Tack Betty, det var snällt!!
Hejsan
Jag tycker samma som du,Vad mycket jag har delat mej av i min samling,likadant när jag har sålt så brukar jag skicka med bonus el gratis skott.Glädjen för mej är när jag får tackbreven/mejl vad glad jag blir för man får så mycket possitvit tillbaka.
Visst är det upp till mej att bestämma om jag vill köpa och den som har den att bestämma priset men detta tyckte jag tog rekord i pris för ett onamnat orotat skott för 75 + porto..Man blir ju så glad när det dimper ner ett mejl på detta viset men sedan blev det stor besvikelse för priset skull,visst den är ovanlig men man ku inte betala hur mycket som helst för det,Jag köpte en stor rotad metallica och den hade 3 stammar och stor,med inköp + porto från Tyskland gick på 90 kronor knappt--Så visst blev jag snopen när jag frågade vad hon hade tänkt sig i pris?
Så är det får försöka få tag på denna buskbegonia i Frankrike,,,ha det gott.as
Sulawesii
23-11-2004, 19:31
Lycka till!
Det samma för dig,Men det känns väl skönt att veta att du kan få tag på den ifall du inte klarar din...mvh as
Sulawesii
24-11-2004, 10:41
Ja, det gör det! Den är ju så fiiin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.